Annonce
Aarhus

Efter 6 måneder: Letbane kun involveret i syv små uheld

Letbanens første trafikuheld på Randersvej. Foto: Jens Thaysen

Da Bergens bybane i Norge åbnede, var den involveret i 58 ulykker i de første to et halvt år. Efter et halvt år i drift har Aarhus Letbane været involveret i syv mindre uheld.

AARHUS: En dræbt kvinde. Fortvivlede letbaneførere med nerverne uden på tøjet.

En lang række cyklister, fodgængere og bilister med ar på krop og sjæl efter et sammenstød med et 45 tons tungt letbanetog.

Jo, Bergen Bybane gjorde ikke noget godt for statistikken over trafikulykker i Bergen, da den åbnede i 2010.

Efter to et halvt år i drift havde den været involveret i 58 uheld og ulykker.

Den absolut mest tragiske ulykke skete i oktober 2013, da en 47-årig kvinde blev påkørt af bybanen.

Hun havnede under toget og var ifølge Bergensavisen afgået ved døden, da brandvæsenet fik hende væk fra skinnerne.

Sammenlignet med Norge er de århusianske trafikanter sluppet nærmest ufatteligt godt fra mødet med letbanens tog.

Letbanen har været i drift på den indre strækning i lidt over et halvt år.

Ifølge letbanens pressechef, Jens Velling, har letbanen i den periode været involveret i syv hændelser.

Og alle syv uheld skyldes, at de involverede trafikanter overtrådte færdselsreglerne.

- Så jeg synes godt, man kan sige, at vores ulykkesstatistik er meget fornuftig. Systemet er lavet sådan, at hvis man overholder færdselsloven, kommer man ikke i konflikt med letbanen, siger Jens Velling.

To et halv år efter, at den blev sat i drift, havde Bergen Bybane været involveret i 58 ulykker. Intet tyder på, at Aarhus Letbane havner i samme situation.

Person-påkørsel

Fire gange er biler kørt ind i letbanen.

To kørte over for rødt. En svingede til venstre og en foretog en u-vending på steder, hvor det ikke er tilladt.

Desuden har der været en person-påkørsel ved Stjernepladsen, da en ung mand, der ville med letbanen, løb over sporet.

Han blev ramt af toget, men så blidt, at ambulancen valgte at køre ham hjem i stedet for at sætte kursen mod skadestuen.

I maj blev en 36-årig kvinde ramt af et letbanetog i krydset mellem Olof Palmes Allé og Brendstrupgårdsvej.

Kvinden kørte ad cykelstien i den forkerte side af vejen. Ifølge Østjyllands Politi svingede hun til venstre ind over letbanens skinner uden at orientere sig.

Heldigvis bar kvinden cykelhjelm. Derfor slap hun med hudafskrabninger.

Det sidste uheld skete ved Skolebakken. Her kom en cyklist trækkende med sin cykel.

Han gik ud foran toget, der påkørte ham så blidt, at han ikke kom til skade. Til gengæld fik toget en ridse fra mødet med cyklen.

Annonce

Hensynsfuld kørsel

Nogen forklaring på, at århusianerne har været bedre end bergenserne til at vænne sig til letbanen, har vi ikke.

Men i marts 2017 fortalte daværende letbanedirektør, Claus Rehfeld Moshøj, om hvordan letbanen brugte erfaringerne fra blandt andet Bergen.

- I Bergen havde vognførerne fra starten ikke nok fokus på, at de kørte rundt i et 45 tons tungt transportmiddel, som ikke bremser helt så godt som en bil. På en måde kørte de for aggressivt. De holdt for meget på deres ret, og det kom der ganske mange uheld ud af. Vi har gjort meget ud af at lære vores vognførere, at sporvognene skal integreres i trafikken. Vi skal køre efter forholdene, og vi skal køre hensynsfuldt, sagde Claus Rehfeld Moshøj.

Men går det som i Norge, så har Aarhus været igennem den mest trafikfarlige periode med letbanen.

Gry Miriam Olsen er direktør for Keolis, som står for driften af bybanen i Bergen - og i øvrigt også for driften af Aarhus Letbane - og hun har fortalt Bergens Tidende, at det altid er i den første tid, de mange ulykker opstår.

- Vi så det i 2010, 2013 og i 2016. Hver gang, bybanen åbnede en ny etape, så vi, at det tager tid for nye passagerer at vænne sig til og forstå bybane-konceptet, sagde Gry Miriam Olsen.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce