Annonce
Aarhus

Efter Bundsgaards Facebook-annonce: Enhedslisten vil kende kommunens pengeforbrug på sociale medier

Jacob Bundsgaard brugte op mod 70.000 kroner på at promovere et facebook-opslag. Nu vil Enhedslisten i Århus vide, hvor mange penge kommunen bruger på den slags reklame. Arkivfoto: Jens Thaysen
Keld Hvalsø har bedt borgmesteren svare på, hvor mange penge kommunen bruger på reklame og promovering på Facebook og andre sociale medier.

AARHUS: Aarhus Borgmester Jacob Bundsgaard blev tirsdag mødt af kritik, da Berlingske kunne fortælle, at han og Socialdemorkratiet havde brugt et sted mellem 58.000 og 70.000 kroner på at promovere et opslag på Facebook, hvor Jacob Bundsgaard fortæller om den årlige uddeling af penge fra modeljernbanen på Aarhus H. En uddeling der denne gang gav 36.844 kroner til i alt otte frivillige organisationer.

Allerede da var Enhedslistens medlem af Aarhus Byråd Keld Hvalsø ude med kritik af de mange penge, der var brugt på en virksomhed som Facebook. Hans budskab var, at det havde været bedre for borgmesteren at købe reklamepladsen på forsiden af Århus Stiftstidende i stedet for at sende pengene i lommen på Facebook - en virksomhed, der hverken betaler skat i Aarhus eller Danmark eller i det hele taget leverer noget tilbage til Aarhus.

Det bekymrer Enhedslisten, at borgmesteren vælger at lægge så mange penge hos en virksomhed som Facebook. Det bekymrer, fordi Facebook ikke betaler skat i Danmark og ikke har den grad af gennemsigtighed, vi forventer af medie og virksomheder her i landet.

Annonce
Borgmesterens facebook-opslag nåede ud til mange takket være en betaling på mellem 58.000 og 70.000 kroner.

En tynd sag

Han understreger, at det naturligvis er Socialdemokraternes eget valg, hvordan de vælger at bruge deres penge, men mener samtidig, at det er tynd sag at bruge så mange penge på.

- Og jeg håber da ikke, at kommunen opfører sig ligesådan på Facebook, forklarer Keld Hvalsø til Århus Stiftstidende.

For at finde ud af netop det, har Enhedslistens byrådsmedlem derfor stillet en 10-dages forespørgsel til Aarhus Borgmester Jacob Bundsgaard.

Keld Hvalsø og Enhedslisten vil gerne vide, hvor mange penge, der går fra kommunens budget til reklame og promovering på Facebook.

"Vi vil gerne have en redegørelse over, annonce og promoveringsudgifterne i kommunen," hedder i forespørgslen til borgmesteren.

Moral og etik

Byrådet i Aarhus har tidligere debatteret, hvilke firmaer kommunen bør støtte og hvilke den bør gå langt uden om.

I forlængelse af den debat mener Keld Hvalsø og Enhedslisten, at det er vigtigt, at byrådspolitikerne og kommunen overvejer, om Facebook, Google, Linkedin og andre sociale medier er det rigtige sted at ligge reklamekronerne.

- Vi mener ikke, at det skal være forbudt at benytte Facebook og andre sociale medier til at reklamere for og promovere Aarhus Kommune. Men vi bør begrænse brugen og vi bør overveje moral og etik i at bruge de sociale medier, før vi gør det, forklarer Keld Hvalsø.

Han afviser på ingen måde, at Facebook ind i mellem kan være det rigtige sted at reklamere for og promovere tiltag i kommunen og fortæller, at Enhedslisten såmænd også har brugt små beløb til Facebook-promovering.

- Vi skal bare tænke os om, før vi gør det.

Ifølge Facebooks oplysninger har Enhedslisten Århus brugt 2.200 kroner på promovering i 2019.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus

Nye patienter i isolation: Danskere testes for coronavirus i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce