Annonce
Aarhus

Efter drama på havnen: Turbåde indstiller al sejlads

Ingen adgang. Svanen sejler ikke i dag. Foto: Henrik Lund
Der bliver ingen havnerundfarter onsdag. Al sejlads med Svanen er indstillet, efter at tre kvinder tirsdag aften faldt i vandet i forbindelse med en rundfart på havnen.

AARHUS: Juldamperen Svanen, der i december har sejlet havnerundfart i Aarhus Havn, har indstillet sejladsen. Det sker, efter at tre kvinder, der var gæster på Svanen, tirsdag aften faldt i vandet fra en gangbro til turbåden.

- Vi har meddelt vores gæster, at vi foreløbig aflyser alle planlagte ture onsdag, forklarer medejer af Aarhus Sail Event Lars Hede, der står for havnerundfarten.

Den Maritime Havarikommission er onsdag sidst på formiddagen ankommet til Aarhus Havn og er i gang med at undersøge, hvad der var årsag til, at personerne faldt i den iskolde havnevand.

Lars Hede håber på, at Svanen kan genoptage havnerundfarten torsdag. Det kræver dels en godkendelse fra Søfartsstyrelsen, men samtidig forklarer Lars Hede, at de hos Aarhus Sail Event også skal føle sig trygge ved sikkerheden.

- Hvis vi selv har den mindste tvivl, sejler vi ikke.

Lars Hede har derudover ingen kommentarer til, hvordan det kunne gå galt på havnen tirsdag aften.

- Jeg ønsker ikke at gå ind i en debat, nu hvor Havarikommissionen er i gang med arbejdet. Det overlader jeg til de professionelle, siger han.

Annonce
Den Maritime Havarikommission arbejdede onsdag middag på havnen for at undersøge, hvordan det kunne gå galt da passagererne tirsdag aften skulle i land. Havarikommisionen brugte blandt andet en drone som redskab til undersøgelserne. Foto: Henrik Lund

To undersøgere arbejder på stedet

Den Maritime Havarikommission fortæller onsdag, at der ikke kan gives en tidshorisont i forhold til en afklaring:

- Vi har to havariundersøgere på stedet i øjeblikket, som skal undersøge ulykken. De starter med en indledende undersøgelse og skal også have indsamlet data, og det skal de så hjem og undersøge nærmere, så jeg kan ikke give en tidshorisont for, hvornår vi kan komme med nyt vedrørende årsagen, siger Christian Kobbernagel, der er Maritim Havariundersøger ved Den Maritime Havarikommission.

Hvorvidt båden kommer ud at sejle igen torsdag er en beslutning, der ligger hos Søfartsstyrelsen og ikke Havarikommissionen.

- Vi undersøger kun ulykken, det er ikke op til os at vurdere, om og hvornår båden kan komme til at sejle igen, siger Christian Kobbernagel.

Uheld på landgangsbro

De tre kvinder faldt i vandet ved Hack Kampmanns Plads i Aarhus i forbindelse med, at de skulle gå via en landgangsbro fra en turbåd og op på kajen. To af kvinderne kom hurtigt op af vandet, men den tredje havde svært ved at komme op, så to besætningsmedlemmer sprang i vandet for at hjælpe hende op.

Det oplyser Østjyllands Politi dagen efter uheldet på havnen. Alle tre kvinder blev tilset af ambulancepersonale og kørt til kontrol på Aarhus Universitetshospital. De var umiddelbart ikke kommet alvorligt til skade.

Svanen ligger til kaj bag politiets afspærring. Foto: Henrik Lund
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce