Annonce
112

Efter en sommer med flammer i gaderne: Hvorfor stoppede bilbrandene?

Bilbrandene stoppede lige pludselig fra den ene dag til den anden 15. oktober. Siden har der kun været en enkelt med flere beskadigede biler i Tage Hansens Gade 22. november. Foto: Nicolai Foldgast
Efter fire måneder med 59 bilbrande fik Østjyllands Politi hjælp i luftrummet til at overvåge Aarhus om natten. Og så ebbede bilbrandene pludseligt ud. Politiet bekræfter nu, at der ikke var tale om serie-afbrændinger.

AARHUS: Fotos af afbrændte og totalskadede biler, afbrændt asfalt og sprængte bilruder prægede nyhedsbilledet gennem fire måneder hen over sommeren og efteråret.

For der gik næsten ikke en weekend, uden at Østjyllands Politi kunne berette om en ny bilbrand, der ofte også havde beskadiget de parkerede biler tættest på den afbrændte bil.

På blot fire måneder kunne Østjyllands Politi konstatere 59 bilbrande – med i den statistik var også selvantændte, da de registreres i samme gruppe som de påsatte – men det til trods, så var det sommerens varme samtaleemne, for hvad pokker skete der lige i Aarhus’ nattemørke gader?

De mange afbrændinger kulminerede 15. oktober, hvor Østjyllands Politi kom med nyheden om, at politiet nu fik hjælp i luftrummet til at overvåge Aarhus om natten, så borgerne skulle ikke undre sig, hvis de hørte støj fra en flyver.

Samme dag blev de første to personer med relation til bilbrandene også fremstillet i grundlovsforhør og varetægtsfængslet.

Annonce
Der var desværre ingen førstehåndsvidner til de mange påsatte brande, og i flere af episoderne havde vidner for eksempel bare set en mørk skygge køre væk på en scooter, så det er ikke sådan, at vi havde et kronvidne. Men vi har fået forskellige tips.

Michael Kjeldgaard, politiinspektør Østjyllands Politi

Brandskader i ansigtet

To mænd på 25 og 28 år blev sigtet for i forening og fælles forståelse at have sat ild på en bil, som den ene ejer, for at sikre brandforsikringen.

Derudover blev de sigtet for at have sat ild på fremmed ejendom, da to biler, der stod ved siden af ejerens bil, også blev påført skader til et endnu ikke opgjort beløb.

Bilens ejer nægtede sig skyldig, men blev varetægtsfængslet. Vennen, der havde tydelige skader i ansigtet som kunne ligne en forbrænding, erkendte. Han blev også varetægtsfængslet.

Og så blev der pludselig stille.

Østjyllands Brandvæsen blev ikke længere kaldt ud til bilbrande, og i godt fem uger var der ingen anmeldelser om bilbrande. Først 22. november kom der atter fotos af afbrændte biler, da tre biler udbrændte på Tage Hansens Gade natten til fredag.

Rygter og gætterier

Jo flere bilafbrændinger, des flere rygter og gætterier opstod der. Også Århus Stiftstidendes læsere ”hjalp” aktivt til med opklaring og sendte løbende idéer til, hvad der kunne være årsag til de mange bilafbrændinger med alt fra terror til forsikringssvindel med leasede biler.

Men hvad ved vi, her to måneder efter det kulminerede med hjælp i luftrummet?

Vi ved, at der har været fire grundlovsforhør vedrørende bilbrande i fire forskellige bydele.

Og at de personer, der er blevet sigtet og varetægtsfængslet, ikke umiddelbart har nogen relation til hinanden. I det første grundlovsforhør 15. oktober skulle motivet være at sikre sig brandforsikringen.

20. november blev to 35-årige mænd sigtet for forsætlig brandstiftelse med henblik på at sikre brandforsikringen ved at have sat en bil i Højbjerg i brand natten til den 14. september. Bilen havde en værdi af omkring 250.000 kroner. Begge mænd blev løsladt, da DNA-beviserne ikke var stærke nok, men begge er stadig sigtet i sagen.

Samme dag blev en 40-årig mand varetægtsfængslet og sigtet for at have sat ild til en bil på Trillegårdsvej. Her skulle motivet ifølge anklagen være, at han var sur på ekskæresten, og det var hendes bil, der blev brændt af.

Senest er en 22-årig mand blevet varetægtsfængslet i surrogat frem til 17. december. Han er sigtet for forsøg på brandstiftelse af en bil i Skødstrup. Bilens ejer opdagede ilden og fik selv slukket den.

4 måneder med brand i gaderne

Østjyllands Politi registrerede 59 bilbrande på fire måneder mod 36 i samme periode sidste år.

Selvantændte bilbrande registreres i samme gruppe, så ikke alle 59 brande behøver være påsatte.

Ifølge Østjyllands Politi kan der være fire-fem forskellige motiver til de påsatte brande:

-Forsikringssvindel

-Personligt uvenskab

-Store skader som vil koste ejer dyrt at reparere

-Påsat brand af biler, der har været brugt til anden kriminalitet

Intet seriemotiv

Århus Stiftstidende har stillet Østjyllands Politi en række spørgsmål, hvad angår mulige motiver til de mange bilbrande.

- Generelt kan vi på nuværende tidspunkt sige, at der ikke er ét entydigt motiv, der er altså ikke tale om ”serie-afbrænding” men til gengæld en lang række uafhængige hændelser og forskellige motiver. Det bliver underbygget af, at de personer, der sidder varetægtsfængslet og er sigtede, ikke har det samme motiv i det, de mistænkes for. Vi kigger ind i fire-fem forskellige motiver; den klassiske er assurancesvig, så er der personligt uvenskab, hvor man brænder en andens bil af. Derudover har vi set biler, der er blevet brændt af, fordi de har været brugt til anden form for kriminalitet. Sidst kan vi ikke afvise, at nogle bilejere med grimme skader på bilen, der ville koste dem dyrt at reparere, har tænkt, at i ly af snakken om bilbrande så kunne de lige brænde deres egen af, siger Michael Kjeldgaard, der er politiinspektør hos Østjyllands Politi.

Hvad tænker I om, at bilbrandene efter en voldsom sommer/efterår pludselig stoppede fra den ene dag til den anden. Var det nyheden om hjælp i luften, der afskrækkede?

- Der er ikke noget entydigt tegn på, hvorfor det lige pludselig stoppede. Vi er selvfølgelig glade for, at det skete, for det var det, som var vores målsætning, at skabe tryghed i gaderne. Vi havde en ret massiv 360 graders indsats, hvor vi øgede tilstedeværelsen i de miljøer, hvor man kunne forestille sig, at der ville være episoder. Vi havde dialog med klubber, væresteder og boligforeninger, og vi mobiliserede borgerne og bad dem om hjælp. Så vi tror, det er den samlede indsats, der gjorde en forskel, siger Michael Kjeldgaard.

Kan du sige noget om, hvorvidt I fik hjælp fra borgerne undervejs?

- Der var desværre ingen førstehåndsvidner til de mange påsatte brande, og i flere af episoderne, havde vidner for eksempel bare set en mørk skygge køre væk på en scooter, så det er ikke sådan, at vi havde et kronvidne. Men vi har fået forskellige tips, forklarer Michael Kjeldgaard.

De personer, der allerede er sigtede og varetægtsfængslede, mistænker I dem for flere tilfælde end et?

- Nej, det gør vi ikke umiddelbart, som det ser ud nu. Derfor er der også stadig en række uopklarede bilbrande, som vi selvfølgelig stadig efterforsker på fuld kraft, siger Michael Kjeldgaard.

Status efter fire måneder med brand i gaderne er altså seks sigtede mænd i alderen 22-40 år. Og ro i gaderne med kun en enkelt afbrænding i Tage Hansens Gade siden 15. oktober.

Illustration: Nex
I en bilbrand i Trige i september blev ni biler skadet. Foto: Henrik Lund
Østjyllands Politi satte massivt ind med en 360 graders indsats for at få stoppet de mange bilbrande. Politiet fik blandt andet hjælp i luftrummet til at overvåge Aarhus om natten. Foto: Henrik Lund
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce