Annonce
Aarhus

Efter møde: Marselistunnellen er stadig brandvarm

- Vi skal i gang med at bygge den tunnel! Havnedirektør Jakob Flyvbjerg (til venstre) og borgmester Jacob Bundsgaard, der også er formand for Aarhus Havn, er enige om, at det haster med at komme i gang med at bygge Marselistunnellen. 171 havde tilmeldt sig mandagens store møde på Aarhus Havn, "Byen møder Borgen". Foto: Michael Svenningsen

Aarhus vil i gang med at bygge en tunnel under Marselis Boulevard nu. Det var budskabet til en række folketingspolitikere på mandagens store møde på Aarhus Havn, "Byen Møder Borgen".

AARHUS: Selv om det trækker ud med en Marselistunnel, skal man ikke tro, at den er på vej ned i mølposen. Tværtimod virker det 1,5 mia. kr. dyre tunnelprojekt brandvarmt som aldrig før.

På et møde mandag på Aarhus Havn mellem folketingspolitikere, lokale politikere og østjysk erhvervsliv blev der talt tunnel, tunnel og atter tunnel.

Ikke mindst Jacob Bundsgaard (S), borgmester og formand for Aarhus Havn, appellerede kraftigt til folketingspolitikerne om at åbne pengekassen, så Aarhus Kommune kan låne de nødvendige midler. Indtil videre har Økonomi- og Indenrigsministeriet tre gange sagt nej til byrådets ønske om at give kommunen låneadgang til de nødvendige 700-800 mio. kr., så byggeriet kan komme i gang.

- Vi håber, at folketingspolitikerne, også Birk Olesen, vil kigge på det her, lød det fra Jacob Bundsgaard, mens han kiggede på transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), som var blandt de tilstedeværende.

Borgmesterens ildhu for at få spaden i jorden er værd at lægge mærke til, for i Aarhus er det gerne sådan, at de ting, Socialdemokraterne står fast på at ville have - de kommer også.

De store emners møde

Mødet "Byen møder Borgen" er efterhånden blevet en årlig tradition i Aarhus.

I år var det det de store emners møde: Ud over Marselistunnel blev der også talt om arbejdskraftudfordringer:

I perioden sep. 2016 til sep. 2017 er der blevet 6.562 flere lønmodtagere i Aarhus Kommune. Det er den største jobvækst i tre årtier.

Det giver flaskehalse. Cirka hver tredje virksomhed oplever ifølge mødets arrangører problemer med at besætte ledige stillinger med kvalificerede medarbejdere.

Det tredje store emne på mødet var E45. Her er trafikken steget med 75 procent på den værste strækning siden 2000.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) var blandt tilhørerne. Til højre for ham ses Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen. Foto: Michael Svenningsen
Tv-vært Cecilie Beck styrede med sikker hånd mødet. Foto: Michael Svenningsen

Trafikkaos i vente?

Havnedirektør for Aarhus Havn, Jakob Flyvbjerg, mener også, at det haster med tunnellen. Således forventer Aarhus Havn op mod 50 procents forøgelse af lastbiltrafikken til og fra havnen i de kommende år.

- Ydermere forøges trafikken kraftigt, når Molslinjen flytter til Østhavnen i 2020. Vi kan vente op mod 1,4 mio. flere biler årligt. Dem skal vi nok håndtere, men de skal jo også kunne komme fra motorvejen og ned på havnen og tilbage igen, sagde han og fortsatte:

- Jeg frygter, at vi får trafikkaos på Marselis Boulevard. Lad os nu komme i gang med at bygge den tunnel. Er det ikke en fejl at vente, til problemerne opstår, lød det retoriske spørgsmål.

Netop ventetiden er det kildne punkt for Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Han vil gerne have en Marselistunnel. Men timingen er han mildt sagt ikke begejstret for.

Annonce

Der røres ved en hovedpulsåre

Byrådspolitikerne taler i øjeblikket om, at spaden til Marselistunnellen kan stikkes i jorden i år 2020 - altså samtidig med, at Molslinien skal flytte til Østhavnen.

Og er der noget, der kan gøre en færgedirektør urolig, er det al snak om at besværliggøre adgangsvejen for kunderne.

Arbejdet med at bygge tunnellen vil sandsynligvis tage fire-fem år. Og i alle årene risikerer færgeselskabets kunder at skulle drible sig ud og ind mellem gravemaskiner på vej til og fra Østhavnen.

- Inden man begynder arbejdet med at bygge tunnellen, skal man tænke på, at der kun er én adgangsvej til Østhavnen. Billedlig talt er det en hovedpulsåre, der røres ved, sagde han.

Så færgedirektøren vil godt have en tunnel. Men han vil have en trafikløsning, så hans kunder ikke skal passere grusbunker, maskiner og afspærringer, mens tunnellen bygges.

Der blev ikke fra politikernes side afgivet konkrete løfter. Men der blev lyttet. Og det var også hovedformålet med mødet.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Ramt af Parkinson: Marianne og Peter bokser for at forlænge livskvaliteten

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Kaffe, te eller noget midt imellem: To studiekammerater har succes med at sælge en sydamerikansk drik

Danmark For abonnenter

Kendisser på stemmesedlen har en fordel, men ingen nem genvej til valg

Debat

Rambøll efterlyser handling: Aarhus Kommune kan tage hårdere fat i klimaindsatsen

AGF

Tingager er for tiden ude i kulden i AGF: - Jeg har ikke været god nok, men det er jeg nu

Debat

Stiften mener: Tillykke til DIF og Michael Laudrup, men hvad skal vi bruge kåringen til?

Byudvikling For abonnenter

Beboerprotester hjalp: Fem lokalområder skal alligevel ikke have nye parcelhuse

Debat

DF vil blive ved at kæmpe: Vores ældre fortjener et friplejehjem i Låsby

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Ville være endt som asfalt: Stine laver møbler af overskudsmarmor fra stenproduktionen

Kultur For abonnenter

- Min fars sygdom har lært mig at være til stede med det besværlige i stedet for at flygte

Aarhus

Politiker beskyldes for sexchikane: Nu trækker han sig

Aarhus For abonnenter

Fra rundkørsel til cafétorv: Filmfotograf fra Frederiksbjerg vil skabe sydlandsk stemning på central kirkeplads

Alarm 112

Voldsom brand i villa: Overetagen er helt væk

Annonce