Annonce
Aarhus

Efter racisme-anklager: Djurs Sommerland nægter at bøje sig

<p>I 20 år har denne forlystelse i Djurs Sommerland heddet Hottentot Karrusellen. Nu mener kritikere, at navnet er racistisk. Pressefoto</p>

Forlystelsesparken vil ikke ændre navne som »Hottentot Karrusellen« og »Kannibal Gryderne«.

Annonce

I årevis har man kunnet besøge »Hottentot Karrusellen« og »Kannibal Gryderne« i Afrikaland i Djurs Sommerland. Og sådan bliver det ved med at være. Trods beskyldninger om racisme nægter forlystelsesparken at ændre navnene.

Djurs Sommerland skal passe på ikke at støde nogen, når nye forlystelser navngives. Rutsjebanen »Juvelen« kommer næppe til at give problemer, mener direktør Henrik B. Nielsen, Djurs Sommerland. Arkivfoto: Scanpix

Lige før højsæsonen er Djurs Sommerland røget ind i et stormvejr af kritik på nettet.

Nogle af parkens forlystelser har racistiske undertoner, mener Josef W. Nielsen, som er formand for »African Empowerment Center Denmark.« Det er »Everyday Racism Project DK« enig med ham i, og de står bag en underskriftsindsamling, som skal tvinge Djurs Sommerland til at skrotte forlystelserne.

»Vi vil stærkt opfordre jer til at genoverveje jeres tema-by »Afrikaland«, da den indebærer ekstremt daterede og racistiske karikaturer af afrikanske stammefolk og stereotyper,« skriver Everyday Racism Project DK til Djurs Sommerland. Brevet fortsætter:

»Jeres »kannibalgryde-forlystelse« tilføjer et oversimplificeret billede af, at afrikanere er uciviliserede og primitive. Endnu mere problematisk er jeres »Hottentot Karussel«, som bruger et fremmedgørende skældsord om et ægte stammefolk, Khoikoi folket, og fremstiller dem med en racistiske karikatur.«

Da den historie slap ud i gratisavisen Metroxpress, brød uvejret løs på de sociale medier.

De fleste skribenter giver udtryk for, at de ikke kan se noget som helst racistisk i de navne, Djurs Sommerland anvender. Og at det er det rene pjat at prøve at tvinge Djurs Sommerland til at ændre navne, der er 20 år gamle.

Andre synes, at klagerne har en pointe. Torsdag eftermiddag var der 960, der havde skrevet under på protesten.

På Djurs Sommerlands egen Facebook-side endte debatten med at blive så ophidset og højtråbende, at forlystelsesparken torsdag besluttede at slette hele baduljen. Samtidig rækker parkens administrerende direktør, Henrik B. Nielsen, hånden frem mod folk, som kan være blevet stødt:

»Hej alle. Som opfølgning på dialogen, der har været her på siden de seneste dage, vil vi igen understrege, at Djurs Sommerland på ingen måde har til hensigt at støde nogen, og hvis det er sket, så beklager vi,« skriver han på Facebook og fortsætter:

»Ligeledes har vi truffet et valg om, at diskussioner som disse og det sprogbrug, der i mange tilfælde er anvendt, ikke skal finde sted i dette forum. Det er derfor, vi sletter alle kommentarer relateret til disse diskussioner uanset indhold.«

Torsdag stod forlystelsesparken der stadig. Forslået, men oprejst.

»Nu lytter vi til de henvendelser, der har været, og så kigger vi på dem og tager sagen til efterretning,« siger Henrik B. Nielsen til Århus Stiftstidende.

Skal Hottentot Karrusellen stadig hedde Hottentot Karrusellen? Eller vil I ændre navnene?

»Forlystelserne har ligget der i 20 år, og vi har ikke til hensigt at ændre navnene.«

»I de mange kommentarer, der har været, er der nogle, der synes, at vi skal kigge på navngivningen af de to forlystelser. Men langt, langt de fleste mener, at vi skal beholde de nuværende navne. Konklusionen er, at vi ikke går ud og ændrer noget på baggrund af de tre dages diskussion, der nu har været på nettet.«

Vil I tænke jer ekstra grundigt om, inden I navngiver jeres næste forlystelse?

»Ja, det kan godt være. Vi skal i hvert fald sørge for at lave den nødvendige research forinden,« siger Henrik B. Nielsen.

»Det plejer vi i øvrigt også at gøre. Vi har ikke til hensigt at støde nogen som helst.«

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Kulturrådmand overlever kampvalg: Det Radikale bagland peger fortsat på Rabih Azad-Ahmad

Danmark

Se Danmark: Med misk mask maske på

Annonce