Annonce
Indland

Efter slumlejren i Padborg: Brancheforeninger håber på bedre forhold for lastbilchauffører

De to brancheorganisationer ITD og DTL kritiserer i kraftige vendinger de forhold, som flere udenlandske chauffører har boet under i Padborg. Privatfoto

Både ITD og DTL mener, at hvis man vil undgå det, der skete hos vognmandsvirksomheden Kurt Beier Transport A/S, hvor en gruppe udenlandske chauffører levede og arbejdede under dårlige forhold, skal der klarere regler til fra EU.

Annonce

Klarere regler: Der er brug for nye, klare regler fra EU, hvis man skal undgå lignende situationer som den i Padborg, hvor 22 filippinere og fire fra Sri Lanka boede og arbejdede for vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport A/S under dårlige forhold. Det mener brancheorganisationerne DTL og ITD.

- Det her understreger behovet for fælles europæiske regler. ITD er helt klart tilhænger af, at der kommer klare regler på det her område. Det handler om at få reguleret området, så chaufførerne sikres ordentlige forhold, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD's politiske afdeling.

Kurt Beier Transport er medlem af ITD, men virksomhedens polske datterselskab, hvor de 26 chauffører på papiret er ansat, er ikke medlem, og derfor ønsker Jørn-Henrik Carstens ikke at forholde sig yderligere til sagen.

Tirsdag morgen valgte chaufførerne frivilligt at tage med politiet på politistationen, hvor de befandt sig resten af dagen. Privatfoto
Annonce

Lukket hullet

Hos DTL er den administrerende direktør, Erik Østergaard, enig.

- Det er jo fuldstændig uacceptabelt, at mennesker lever under de vilkår. Noget tyder på, at de her mennesker er lokket til Danmark under falske forudsætninger. Det forhold, at man henter folk på den anden side af jordkloden for at køre lastbil for en, viser, hvor pilråddent det her system er, siger han.

Han fortæller, at der må gøres noget ved, at der bliver hentet ikke-EU-borgere ind via et EU-land, så de kan arbejde i et andet EU-land.

- Vi skal have lukket det hul i EU-regi. Nogen har brugt nogle baltiske lande som indslusning for at få ikke-EU-borgere ind i EU. Og det er ikke kun filippinere, men også andre nationaliteter. Der har været en stigning i de her chauffører i EU, og det siger mig, at nogen spekulerer i det, siger han.

Erik Østergaard mener, at virksomheder, der skal have transporteret varer, selv kan gøre noget ved det.

- Det her må være et wake up call til de danske virksomheder, der køber transport. Man må kontrollere, hvilke forhold ens varer bliver transporteret under, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Se politiet i vanvittig jagt gennem Aarhus: Motorcyklist blæste på fartgrænserne, kørte over for rødt og på fortov og cykelstier

Annonce