Annonce
Sport

Efter stort comeback: Bears vandt med én i Polen

Bakken Bears' head coach Steffen Wich havde hovedbrud under kampen i Polen, men hans hold vandt til sidst. Foto: FIBA
To sekunder før tid sænkede Ryan Evans de to point, der sikrede Bakken Bears en meget vigtig sejr i Warszawa onsdag aften.

BASKETBALL: Steffen Wich tog sig til hovedet og kiggede vantro rundt i hallen, da slutsignalet lød i Warszawa.

Head coachen fra Bakken Bears havde lige set sit hold levere et fornemt comeback mod det polske hold Legia, der førte med ni point fire minutter før tid.

Men en stærk slutspurt - og scoring to sekunder før tid af Ryan Evans - sikrede Bakken Bears en sejr på 84-83 i FIBA Europe Cup.

Kampens betydning kan næsten ikke overvurderes. Efter at begge klubber havde vundet og tabt én kamp af de første to, ville vinderen onsdag tage et stort skridt mod den andenplads, der sikrer adgang til næste runde af Europe Cup.

Og holdene gik da også op banen med en tænding og et fysisk udtryk, som var det selve finalen i turneringen.

Hvad der manglede af kvalitet i afslutningerne blev der leveret i forsvaret. Godt nok bragte polakkerne sig foran 8-0, men det forspring blev hurtigt hentet og de to hold fulgtes ad - dog for det meste med hjemmeholdet et par point foran.

De århusianske gæster var svækket af at måtte undvære Thomas Lærke, der blev skadet i søndagens ligakamp mod Horsens IC. Og så måtte de meget hurtigt sætte profilen Tylor Ongwae på bænken, fordi han ragede de første fire personlige fejl til sig på blot fem minutter. Midt i anden halvleg trak han sin femte fejl og sidste fejl.

Det betød, at bredden - der ellers var holdets styrke i sidste sæson - pludselig var det modsatte.

Alligevel formåede Bears at holde snor i polakkerne. En kort overgang bragte de sig foran i anden halvleg, 58-57, men var hurtigt tilbage i den jagende rolle.

Det var ikke mindst takket være en brandvarm Darko Jukic, der noterede sig for 18 point, samt stærke præstationer af Michel Diouf, Adama Darboe og Chris Ortiz, at Bakken Bears kunne følge med hjemmeholdet.

Bjørnene var lige ved at slippe da de kom bagud 65-73 og senere 69-78, men leverede altså en sprint Mads Pedersen-værdig i de sidste fire minutter.

Med sejren indtager Bears nu andenpladsen i gruppe H én sejr bedre end netop Legia. Der resterer tre kampe, blandt andet returkamp i Aarhus mellem de to hold.

Annonce

Europe Cup

  • Legia Warszawa - Bakken Bears 83-84
  • Periodecifre: (22-17), (20-18), (22-26), (19-23)
  • Legia: Michael Finke 20, Filip Matczak 18, Jakub Niziol 14
  • Bears: Darko Jukic 18, Chris Ortiz 16, Michel Diouf 15, Adama Darboe 14, David Efianayi 9, Ryan Evans 6, Tylor Ongwae 4, Morten Sahlertz 2
  • Rebounds: Legia 46, Bears 37
  • Sted: Bemowo, Polen
  • Gruppe H: 1. Egis Körmend (3 sejre, 0 nederlag), 2. Bakken Bears (2, 1), 3. Legia Warszawa (1, 2), 4. Kataja (0, 3)
Bakken Bears er halvvejs i gruppespillet i Europe Cup, hvor de onsdag mødte Legia Warszawa i Polen. Foto: FIBA
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Små og store skridt mod vægttab

Uanset om man er sundhedsprofessionel eller privatperson, kan man nogle gange opleve at have rigtig store ambitioner på andre folks vegne. Det kan være, man sidder og taler med en ven eller patient, som ofte er rigtig ked af sin overvægt, og som nu proklamerer, at han vil skære ned på colaen. I sådan en situation kan den lyttende få tanken: ”Ja, det er meget godt, men det er jo ingenting i forhold til de ændringer, du burde lave – det dér alene kommer jo ikke til at gøre en forskel!” Den lyttende tænker måske, at for denne person er der rigtig mange andre kostændringer, som er meget mere relevante at tage fat på, og som i meget større omfang ville have en indflydelse på udseende eller sundhedstilstand. Og hvad med fysisk aktivitet og søvn og alkohol og …? Sådan en tanke kan på sin vis virke rationel nok: hvis en person eksempelvis udtrykker bekymring over risikoen for livsstilssygdomme, giver det jo mening for omgivelserne at tænke, at så bør personen sætte ind med de ændringer, der vil reducere risikoen mest muligt, hurtigst muligt. Omgivelserne kan måske endda opfatte det som deres pligt at sige: ”Det dér er bare ikke nok – du kan stadig få diabetes!”, og derefter gå i gang med at opliste alt det, der burde ændres i stedet. Måske er det ment som et forsøg på at redde den anden fra at bruge cola-reduktionen som en sovepude, eller fra at blive skuffet, når resultaterne udebliver. Man kan imidlertid også se på såkaldte ”små skridt” på en helt anden måde. For det første: det kan være, det er et rigtigt stort skridt for denne person! Det, der ville være let for dig at opgive, kan være en kæmpe sejr for din ven eller patient. For det andet: måske er det lige netop denne ændring, der kan give personen troen på, at andre ændringer kan lade sig gøre – at lykkes med dette skridt styrker troen på, at andre ændringer også kan lykkes, og dermed sandsynligheden for, at personen overhovedet gør forsøget med de andre ændringer. For det tredje: der kan være en grund til, at personen valgte lige præcis colaen, og ikke kagerne eller pizzaerne – lige præcis dén adfærd kan repræsentere noget helt individuelt, som gør det vigtigt at starte der. Når en person udtrykker intention om en livsstilsændring, som du finder for lille eller irrelevant, vil det sandsynligvis ikke have en god effekt på motivationen, hvis du går i gang med at argumentere for andre og mere omfattende ændringer. I stedet kan du prøve at gøre følgende: Anerkend den andens lyst til at handle på problemet og hans/hendes tro på, at dette første skridt kan lykkes (husk at du ikke ved, hvor stort et skridt det er for den anden), ved eksempelvis at sige: ”Du har tit nævnt dine vægtbekymringer, og nu har du fundet en sted, hvor det giver mening for dig at starte – dejligt for dig!” Vær nysgerrig og stil spørgsmål som: ”Hvorfor har du valgt at starte med netop det? Hvad tænker du, at der sker, hvis du lykkes med den ændring?” Det kan være, at den anden selv får nyt perspektiv på sin plan ved at udtrykke den til andre. Hvis du som fagperson føler dig forpligtet til at give information om, hvilke effekter man kan forvente af den foreslåede forandring, skal du selvfølgelig gøre det, men undersøg først, hvad personen allerede ved – måske er de udmærket klar over, at dette skridt i sig selv ikke gør underværker, og planen har hele tiden været, at det blot var en prøveballon, en start, en opvarmning, der skal give mod på mere. Men det, at de selv har valgt, hvor der skal startes, kan gøre en stor forskel for motivationen i det lange løb.

Annonce