Annonce
Østjylland

Amerikansk rigmand efterlod 59 specialbiler i dansk lade: Nu skal Campen Auktioner sælge 41 af dem

41 ud af 59 specialbiler, som siden 2014 har været efterladt i en dansk lade af en amerikansk rigmand, der er flyttet hjem, skal nu under hammeren i et samarbejde mellem Falke Biler og Campen Auktioner. De sidste 18 bliver vil blive solgt ved en senere auktion. Foto: Campen Auktioner
59 velholdte specialbiler, som aldrig har kørt på saltede veje, blev i 2014 efterladt af en amerikansk rigmand, da han rejste fra Danmark og tilbage til USA. Nu kommer 41 af bilerne under hammeren i Kolding, og håbet er, at det samlede hammerslag ender på op mod 12 millioner kroner.

Randers/Kolding: Bilentusiaster fra både ind- og udland får en unik mulighed for at gøre sig en særdeles god investering, når Campen Auktioner fra Randers og Falke Biler i Kolding i næste uge går sammen om en auktion over 41 velholdte specialbiler.

Bilerne stammer fra et køb, som direktør ved Falke Biler i Kolding, Kenneth Falke Theil, gjorde, da han tidligere i år fik muligheden for at byde ubeset ind på indholdet af to lagerhaller i Frifelt i Sønderjylland. Direktøren vidste, at der inde i lagerhallerne stod biler, som i 2014 var blevet efterladt af den amerikanske ejendomsinvestor og millionær Carmi Cohen, da han forlod Danmark for at flytte tilbage til staterne. Men han vidste ikke, hvilke biler der var tale om, eller i hvilken stand de var efterladt.

Alligevel slog han til – og fortrød ikke et sekund. For inde i hallerne fandt han 59 velholdte og unikke specialbiler, hvoraf de 41 altså nu sælges på fysisk auktion og dermed igen ud og sprede glæde blandt samlere.

Annonce
Foto: Campen Auktioner

Én ud af to i verden

Til at styre taktstokken på selve auktionen har Falke Biler allieret sig med randersvirksomheden Campen Auktioner, som anses for at være en af Danmarks største aktører, når det kommer til både fysiske auktioner og salg af specialbiler.

Og her ser indehaver Finn Campen frem til den vigtige opgave som auktionarius på selve auktionsdagen.

- Det er ufatteligt, at man kan blive ved med at gøre de her ladefund rundt om i Danmark, hvor der bare står den ene fantastiske bil efter den anden. Hver gang tænker vi: "Nu kan der ikke komme flere", og alligevel sker det igen og igen. Derfor er vi også rigtig glade for, at vi har fået lov til at være med til at sælge de her biler, siger han.

Blandt bilerne på auktionen er der både gamle klassikere, Hot Rods og cabrioleter. Der er velholdte eksemplarer fra både Cadillac, Mustang, Porsche, Ferrari, VW, Buick, Chevrolet, Mercedes og Ford.

Auktionens højdespringer er dog katalognummer 20: En Porsche 911 Gemballa GTR 750 fra 2003, der kun er bygget i tre eksemplarer, og som der i dag kun er to tilbage af i verden.

- Den er meget, meget sjælden. Og det bliver virkelig en oplevelse for os at få lov til at svinge hammeren over den. Det er jo en bil, vi allerede nu ved, at der er nærmest overvældende interesse for - fra hele verden. I løbet af den første dag havde vi 25.000 visninger og 3200 klik alene på den Porsche på vores hjemmeside. Det viser, hvor stort et investeringsobjekt, Porsche-biler er nu om dage. I dag vil folk lige så gerne investere i sådan én som i malerier og lignende, siger Finn Campen.

Prisen kan stikke af

Som Finn Campen nævner det, er det generelt sjældent, at man finder ladefund i den størrelse, som gør sig gældende i tilfældet fra Frifelt.

Men noget af dét, der gør fundet endnu mere interessant, er ifølge Falke Biler og Campen Auktioner standen på bilerne. Ifølge auktionens samarbejdspartnere er det nemlig let at se, at de fleste af bilerne er fra Californien med mest sol og tør luft, da næsten alle står helt uden rust og i flot og fejlfri stand.

Og den slags er selvfølgelig med til at presse prisen i vejret.

- Vi har ikke sat en nøjagtig målsætning for, hvor meget der skal hentes ind på bilerne. Men det står klart, at der er for rigtig, rigtig mange penge. Jeg vil skyde på, at vi ligger et sted mellem otte og 12 millioner kroner i hammerslag for alle bilerne. Men det er svært at sige, for hvis vi er heldige at få nogle liebhavere til at kæmpe om den samme bil, så kan det jo risikere at stikke helt af, siger Finn Campen.

Selve auktionen finder sted først på eftermiddagen søndag 6. oktober ved Falke Biler i Kolding, men allerede nu bliver der ivrigt forhåndsbudt på de mange specialbiler på Campen Auktioners hjemmeside.

Du kan se billederne af alle specialbilerne her: https://campenauktioner.hibid.com/catalog/183491/3000-fysisk--ladefund-and-specialbiler--momsfri--kolding-/

Foto: Campen Auktioner
Foto: Campen Auktioner
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Ligestillingsministeren skylder stadig svar

Det glæder mig, at mit indlæg (4. november, red.) om regeringens sløvsind på ligestillingsområdet nåede frem til rette vedkommende. Ligestillingsministerens modsvar (8. november, red.) lader dog noget tilbage at ønske, så jeg håber, han læser med endnu en gang. Mogens Jensen forstår mig helt rigtigt, når han tager mig til indtægt for, at ligestillingen ikke halter i Danmark. Faktisk er Danmark det næstmest lige land i EU, kun, overgået af Sverige, ifølge en ny undersøgelse fra EU’s ligestillingsinstitut. Senest har Megafon også bedt danskerne tage stilling til, om kampen for ligestilling mellem kønnene er gået for vidt. Når 43 procent af de adspurgte erklærer sig enige i det udsagn, fortæller det mig, at danskerne generelt oplever en høj grad af lighed. Det kan Mogens Jensen jo tage med, før han taler ligestillingen længere ned, end virkeligheden tillader. Selv om det generelt går godt med ligestillingen i Danmark, mener jeg stadig, der er plads til forbedring. Det ville Mogens Jensen også vide, hvis han læste, hvad jeg skrev. Meget belejligt undlader ministeren fuldstændig at forholde sig til mine tre eksempler på steder, hvor ligestillingen er udfordret. Ligestillingsministeren skylder stadig et svar på, hvad han vil gøre for at hjælpe de mange kvinder i visse etniske minoritetsmiljøer, som lever i social kontrol uden frihed til at bestemme selv. Når Mogens Jensen undlader at forholde sig til en af vor tids største ligestillingsudfordringer, er det så, fordi han ikke har nogen svar på at løse problemstillingen? I så fald vil jeg opfordre ham til at komme i gang med arbejdet. Jeg mangler også Mogens Jensens svar på, hvordan han vil hjælpe de prostituerede, som ikke ønsker at forlade miljøet, men som i stedet ønsker rettigheder svarende til deres pligter. Hykleriet skriger jo til himlen, når socialdemokraterne med den ene hånd tager imod skattebetaling fra de prostituerede og med den anden hånd peger stigmatiserende på dem. På trods af uenigheden vil jeg rose Mogens Jensen for at afsætte midler til en undersøgelse af internetfora, hvor navnlig unge mænd opildner hinanden til diskrimination og seksuelle krænkelser mod kvinder. Det hører ingen steder hjemme, og det vil jeg gerne rose ministeren for at reagere på. Når det er sagt, savner jeg stadig Socialdemokraternes reflekterede bud på at løse nogle af vor tids største ligestillingsudfordringer. Det gælder ikke mindst i landets ghettoområder, hvor ligestilling langt fra er normen. Jeg er med på, at socialdemokraterne tror, de kan løse problemerne ved at bruge flere penge, men er det virkelig Mogens Jensens alvor at løse de store sociale udfordringer med et kursus og en kampagne til 600.000 kroner? Endelig vil jeg gerne opfordre ministeren til at tale ligestillingen op i stedet for ned. Det er muligt, at ligestillingen halter i Mogens Jensens hoved, men det generelle billede viser Danmark som et af verdens bedste lande, når det kommer til rettigheder og muligheder for alle mennesker.

Annonce