Annonce
Sport

Egoet var Kobe Bryants største styrke

Agustin Paullier/Ritzau Scanpix
Den afdøde basketballspiller Kobe Bryant tilbragte alle sine 20 sæsoner i NBA hos Los Angeles Lakers.

Fans af Los Angeles Lakers stimlede søndag sammen foran klubbens hjemmebane, Staples Center.

For at hylde basketball-legenden Kobe Bryant, der tidligere samme dag omkom i en helikopterulykke med otte andre personer, heriblandt hans 13-årige datter, Gianna. For at mindes de store øjeblikke.

Og dem var der mange af i den californiske storby i de 20 år, Kobe Bryant herskede i Los Angeles. "Black Mamba", som Bryant navngav sig selv, ville og kunne på egen hånd, påpeger TV2's basketballekspert Peter Wang.

- Han var da et kæmpe ego. Men det elsker de også i USA. Det er enerne, der kan noget, de andre ikke kan. Når Maradona dribler fra egen banehalvdel og scorer, går det over i historien som et af de største mål i historien, siger han.

- Han kunne også spille holdspil. Ellers vinder man ikke. Men han var ekstremt egoistisk. Det kan både være positivt og negativt, men han havde mulighed for at gøre det.

- Han var en ener, der kunne gøre det i en kultur, som hylder den stærke mand, der går forrest. Det var ham, der tog det hele på sine skuldre og ikke var bange for at tage det sidste skud, lyder det fra Peter Wang.

Den tragiske ulykke fandt sted, mindre end et døgn efter at Bryant var blevet overhalet af den nuværende Lakers-stjerne LeBron James på alle tiders topscorerliste.

På 20 sæsoner scorede Kobe Bryant 33.643 point i grundspillet. Foruden LeBron James er det kun Kareem Abdul-Jabbar og Karl Malone, der har scoret flere point gennem historien.

- Kobe Bryant har brændt mange skud. Men han var ikke bange for at tage dem. Mange ville tænke, at der var stor risiko for at blive til grin. Det var han på ingen måde bange for. Det elskede han, siger Peter Wang.

Kobe Bryant skiftede som en af de få spillere direkte fra high school til NBA i 1996. Dengang var han blot 17 år. I april 2016 stoppede han karrieren efter en kamp, hvor han i karakteristisk stil scorede 60 point på hele 50 forsøg.

At han blev i samme klub hele karrieren, er med til at styrke hans eftermæle, mener Peter Wang.

- Hvor NBA var en svingdør med superstjerner, der kom og gik, var han den eneste konstant, samtidig med at han blev ved med at vinde.

- Det er kæmpestort at spille for det samme hold, være bedste mand for det samme hold og vinde mesterskaber for det samme hold, siger TV2-eksperten.

Og matchet mellem Bryant og den store scene i Los Angeles kunne ikke passe bedre.

- Han landede, præcis hvor han skulle lande. Hvor lysene og bevågenheden er størst, konstaterer Peter Wang.

Kobe Bryant blev 41 år.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce