Annonce
Sport

EHF-præsident: Danmark kan ikke afholde slutrunder alene

Sportxpress/Ritzau Scanpix
Ifølge præsidenten for EHF skal Danmark ikke regne med at blive vært for slutrunder alene igen.

Danmark har flere gange stået for værtskabet for håndboldslutrunder på egen hånd, men man skal ikke forvente, at det sker igen.

Sådan lyder det fra præsidenten fra Det Europæiske Håndboldforbund (EHF), Michael Wiederer, i et interview med TV2 Sport.

- Med den nuværende turneringsform vil Danmark ikke være i stand til det. Der er så mange huller. Jeg sætter pris på de mange haller, der er i Danmark, men i forhold til deres størrelse og struktur ser vi for mange mangler.

- Det er også - tror jeg - en af årsagerne til, at Danmarks ansøgning til VM i 2025 er sammen med andre lande, siger EHF-præsidenten og henviser til, at Danmark jagter VM i 2025 sammen med Norge og Kroatien.

Det meddelte Norges Håndboldforbund i november sidste år.

Ved det igangværende EM, hvor Sverige, Norge og Østrig deler værtskabet, er antallet af hold udvidet fra 16 til 24, og det stiller højere krav til kapaciteten.

Ved VM vil der fra 2021 være 32 deltagende nationer mod 24 i 2019, hvor Danmark og Tyskland var værter.

Ifølge EHF-præsidenten er det en fordel for mindre lande, at de kan være med til at arrangere et mesterskab, når flere nationer deles om værtskabet.

I interviewet siger han, at hverken Østrig eller Norge ville være i stand til at afholde den igangværende slutrunde på egen hånd. Danmark ville heller ikke, men "Tyskland eller Frankrig er måske nogle af de få lande, der ville kunne klare det alene med succes", påpeger han.

Udvidelsen af EM betød, at holdene i år blev inddelt i seks gruppe med fire hold. Kun to hold fra hver gruppe gik videre, og det betød, at Danmark ligesom Frankrig måtte forlade slutrunden allerede efter det indledende gruppespil.

/ritzau/

Annonce
TV2 Sports interview med Michael Wiederer
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce