Annonce
Aarhus

Ejer efter Kähler-handel: Som at opleve et barn flytte hjemmefra

Frantz Longhi er tilfreds med salget af Kähler. Han kalder det et eventyr. Her er han i den nye pop-up butik i Bruuns Gade i Aarhus. Foto: Hans Petersen

Derfor solgte den århusianske arkitekt og idémager Frantz Longhi Kähler Keramik for et trecifret millionbeløb.

AARHUS: Når Frantz Longhi forleden solgte Kähler med den berømte keramik, var det for at styrke fokus på møbelforretningerne Paustian og møblerne Warm Nordic, der har et meget bredere sortiment end keramik.

Den århusianske iværksætter slog fredag dørene op i M.P. Bruuns Gade 46 i Aarhus til en midlertidig butik, der skal præsentere og sælge den nye serie møbler, han nu får lavet.

- Jeg vil gerne gøre det samme med Warm Nordic, som jeg gjorde med Kähler. Noget næsten ukendt blev til det mest kendte i branchen i Danmark og Norge. Men at have solgt Kähler er næsten som at opleve et barn flytte hjemmefra, og det skete præcis på 10-årsdagen for købet, siger Frantz Longhi, da han besøgte pop-up-butikken i Bruunsgade fredag.

Selv betegner Longhi historien om Kähler som et eventyr. Der er et kæmpe potentiale i det i udlandet, og der har køberen Rosendahl i forvejen store slagskanaler, mener han.

- Jeg havde ikke drømt om den succes. Investeringen har jeg fået 100 gange igen foruden udbytte, siger Longhi, der solgte Kähler for et ukendt trecifret millionbeløb.

Annonce

Pop-up shop

Warm Nordics pop-up shop ligger M. P. Bruuns Gade 46 i Aarhus. Den er åben i oktober på fredage kl. 12-18 og lørdage kl. 10-15.

Direktør i Warm Nordic, Lene Nygaard, ved den eftertragtede stol Fried Egg, der er designet af Hans Olsen i 1957. Foto: Axel Schütt

Bestsellere

Warm Nordic bliver solgt i 15 lande, og Frantz Longhi er stolt af, at mærket allerede har fået to priser i branchen herhjemme.

- Vi har allerede en bred kollektion af møbler og interiør, og vi vil gøre den større. Vi ligger på en høj hylde på kvaliteten og er blandt de bedste brands i landet, siger Longhi.

Direktør Lene Nygaard oplyser, at Warm Nordic sælger godt i alle lande. Stolene Fried Egg, Gesture Chair og små træfugle er allerede bestsellere.

- Øverst i antal står træfuglene. De findes i fire forskellige figurer og er aldrig ens, fordi teaktræet giver et spil, siger Lene Nygaard.

Fuglene er lavet med tilladelse fra århusianeren Kim Henning Holm-Sørensen, hvis far Svend Aage Holm-Sørensen har designet dem.

- De har aldrig været i produktion før, men vi så dem under et besøg i Egå hos sønnen og fik lov at producere dem, siger Lene Nygaard.

Warm Nordic kan købes på nettet og i de to Paustian-butikker i Aarhus og København. En tredje Paustian vil stå klar midt i København slutningen af året. Både levering og eventuel returnering er gratis.

Fuglene i Warm Nordic er blevet bestsellere. Der er fire forskellige, og de har aldrig før været i produktion. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce