Annonce
Biler

Ejere af ældre biler skal være opmærksomme: Sådan finder du den sikre benzin

Hvis du tanker E10 benzin på en bil, der kun kan klare E5, kan det ødelægge slanger og pakninger. Især veterankøretøjer, som typisk står stille længe, er udsatte. Foto: Johnny B. Hansen
100.000 danske bilister har fra nytår skullet bruge flere kræfter eller penge på at tanke op, fordi deres bil ikke kan klare den nye mere miljøvenlige E10-benzin, men der er genveje. Vi viser hvilke.

Det er blevet en smule grønnere at tanke bilen op.

Fra 1. januar har såkaldt E10-benzin erstattet E5 som den nye standard i oktan 95-hanerne. Tallet fortæller, hvor mange procent bioethanol, der er i benzinen, og jo større andel, der er, jo mindre CO2 slippes ud fra udstødningen.

Imidlertid har medaljen en bagside. En stor del af de biler, der er produceret før 1. januar 2011, kan nemlig kun køre på E5. Det er ifølge brancheorganisationen Drivkraft Danmark omkring 100.000 biler.

Hvilke modeller der er tale om, afhænger af det konkrete mærke. Hos Ford er det alle modeller fra 1992, der kan køre på E10, undtagen en enkelt Mondeo 1,8-variant, hos Citroën er det alle modeller fra 2000 og frem, som klarer E10, mens det hos VW er alle, som er E10-egnede - dog undtagen en lang stribe Lupo-, Polo-, Golf-, Bora- og Touran-modeller.

Det er anvisninger, som du skal tage alvorligt. Ethanolen kan nemlig i værste fald udtørre pakninger og skade legeringer, så der for eksempel kommer utætheder i systemet, eller brændstofpumpen ødelægges.

Lone Otto, som er afdelingsleder for FDM’s tekniske afdeling, peger på, at det er noget, som man skal have sig for øje.

- Vi vil ikke råbe vagt i gevær. Men det er selvfølgelig noget, som man skal være opmærksom på. Især på ældre biler, som står stille længe ad gangen, siger Lone Otto.

Annonce

EU-krav bag ny benzin

Fra 1. januar 2020 bliver standardbenzinen i Danmark E10. Det sker pga. EU-krav og betyder, at mængden af bioethanol i oktan 95 stiger fra 5 til 10 procent.

Det skal mindske udslippet af CO2 i Danmark med 200.000 ton om året.

Du kan dog enkelte steder som hos Q8 finde en oktan 95 med E5, som dog er dyrere end E10, samt oktan 98 eller oktan 100 med E5.

Diesel, som har B7, ændres ikke.

Nye alternativer

Så galt behøver det dog ikke at gå. Der findes nemlig alternativer på brændstof-fronten. Men det kan betyde, at du skal tanke en anden type brændstof end i dag.

Fra starten meldte en stor kæde som Shell ud, at man kunne få E5 ved at vælge højoktanbenzinen, V-Power 100, som bevarer de nuværende fem procent bioethanol, og op mod årsskiftet har flere af kæderne nu ændret sortiment, så der fortsat er muligheder for E5. Det gælder Q8, som får to varianter af oktan 95, nemlig den nye standardbenzin, GoEasy E10, og den mere klassiske, GoEasy Extra E5 - de findes også hos mærkets lavprisselskab, F24.

Cirkle K er den eneste kæde af de tre store, som ikke har E5 i hanerne, her træder kædens lavprisselskab, Ingo, dog til med Oktan 98 med E5, som kommer på en tredjedel af stationerne. Andre lavprisselskaber som Bonus og Uno X erstatter Oktan 98 med E5 Oktan 92, mens OK har Oktan 100 med E5.

Det kan typisk koste omkring en krone mere pr. liter at skulle geare op til oktan 98, oktan 100 eller GoEasy Extra E5.

Længere på literen

Men pengene til den mere oktanholdige benzin kan være givet godt ud. Bilerne kører nemlig erfaringsmæssigt en tand længere på literen og får lidt mere kraftoverskud, påpeger Lone Otto fra FDM.

- Så jeg vil tro, at det går lige op, siger hun.

Hvis du har en bil fra før 2011, kan du gå ind på en oversigt fra Drivkraft Danmark, der ligger på adressen www.e10benzin.dk

Michael Mücke Jensen, der er teknik- og miljøchef hos Drivkraft Danmark, uddyber:

- Man skal bare tanke, som man plejer, hvis man ikke har en bil, som er ældre end januar 2011. Hvis det er tilfældet, kan man gå ind på vores hjemmeside og tjekke, om ens bil er der. Oversigten omfatter dog nødvendigvis ikke alle bilmodeller, så hvis man er i tvivl, skal man spørge sin forhandler eller værksted, siger Michael Mücke Jensen.

Han forklarer baggrunden for, at flere kæder nu får højoktan-benzin af E5-typen.

- Med flere standere, der har højoktan E5-benzin, får de bilister, hvis biler ikke kan køre på E10, en sikkerhed for, at de fortsat kan tanke benzin og ikke behøver at skifte deres bil ud, siger han.

Fra årsskiftet får oktan 95 benzin hævet indholdet af bioethanol fra fem til ti pct. Det kan skade motoren i visse modeller fra før 2011. Men benzinselskaberne har alternativer som V-Power 100 oktan hos Shell. Foto: Shell

Ejere af veterankøretøjer skal passe ekstra på

Ændringen fra E5 til E10 kommer især til at påvirke de mange danskere, som har veteran- og vintage-køretøjer. Her kommer de fleste biler først ud på vejene til foråret.

Johnny B. Rasmussen, der er sekretariatsleder hos Motorhistorisk Samråd, vurderer, at ændringerne vil give noget mere besvær:

- Det kræver lidt mere planlægning og bliver lidt dyrere, hvis man tanke oktan 98 frem for oktan 95. Vi håber, at så mange stationer og kæder som muligt får standere med oktan 98 og dermed E5-benzin. Men på sigt bliver der nok desværre færre stationer, som har E5, siger Johnny B. Rasmussen og fortsætter:

- Helt overordnet har vi en bekymring for ethanol i benzinen, der kan skade slanger, pakninger og brændstoffiltre. Det har vi haft med E5, og det bliver værre med E10.

Her er især risiko for køretøjer, som står stille længe og ikke bliver gennemskyllet. Det betyder, at gummi og plast kan blive opløst, men også glasfibertanke på motorcykler er i farezonen.

- Så er det, at vi kan risikere brande, når sæsonen starter til foråret, siger Johnny B. Hansen.

Han peger på, at det er vigtigt at skifte til slange og pakninger, som kan klare ethanol. Men de kan alt efter mærke og model være svære at skaffe.

Hvis man er kommet til at tanke en nyere bil halvt op med E10, kan man nøjes med at fylde E5 i for resten. Hvis det er en ældre bil, anbefaler Lone Otto fra FDM, at man får tømt tanken og renset systemet, ligesom hvis der var sket en fejltankning med benzin på en dieselbil eller diesel på en benzinbil.

Du kan roligt tanke oktan 98 eller oktan 100 med E5 på en bil, der ellers plejer at få oktan 95. Det er typisk omkring en kr. dyrere per liter. Men bilen får også en bedre brændstoføkonomi. Foto: Shell
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Salg af mærkevarejakke udviklede sig voldsomt: Sælger truet med kniv

Annonce