Annonce
Erhverv

Ejerleder forbød krisesnak og ansatte 30 nye medarbejdere

Torben Larsen er direktøren uden kontor, fordi han helst er tæt på medarbejdere, og han er overrasket, hvor stor en påvirkning krisestemning i medierne har haft på de ansatte. - Flere har været meget nervøse for virksomheden og spurgt, om vi ville overleve og meldt sig klar til at gå ned i løn, fortæller Torben Larsen, som selv valgte at stå helt af nyhedsstrømmen. Foto: Morten Pape
Ordet krise har en selvopfyldende profeti bygget ind i sig, og derfor er det ikke en del af ordbogen hos Give Steel i Brande. Det er heller ikke nødvendigt hos stålvirksomheden, der har rundet 400 medarbejdere i år og holder alle salgsbudgetter.
Annonce

BRANDE: Der er mange måder at tackle en krise på, men hos Give Steel i Brande får den dårlige stemning og negativiteten slet ikke lov til at komme indenfor.

I stedet handler det om altid se fremad og fokusere på det, som virksomheden haft har succes med i snart 50 år - nemlig at producere stålspær og bærende konstruktioner til kunder i primært Nordeuropa. Og ejerleder Torben Larsen meldte tidligt ud, at han ikke ville høre ordet krise i virksomheden, da coronaen ramte Danmark i begyndelsen af marts.

- Hvis medarbejdere begynder at tale om krise og at tingene ser svære ud, uanset om det er ubevidst eller ej, så får det en negativ effekt på måden, vi arbejder og tænker, men tingene er jo ofte ikke sværere, end vi gør dem til. Derfor lød beskeden til medarbejdere - også de bekymrede - at vi altid vil være positive og tage en uge af gangen. Viser det sig så, at vi ikke kan sælge, så må vi reagere på det, men vi reagerer ikke på forhånd, forklarer Torben Larsen.

Og opskriften giver resultat. Salget er holdt spot-on på sporet og følger årets ikke-korrigerede budgetter. Samtidig har Give Steel ansat omkring 30 nye medarbejdere, så det samlede antal inklusive afdelingen i Aarhus, kontoret i Tyskland og 50 ingeniører i Polen nu er oppe over 400 fuldtidsstillinger.

Annonce

Stod af nyhedsstrømmen

For selv at forblive positiv valgte Torben Larsen allerede i løbet af marts at slukke for sit tv og stå helt af nyhedsstrømmen.

- Jeg hørte kun om krise, nu var det værre end nogensinde og så videre. Jeg synes, at vi mangler en objektiv nyhedsformidling på de landsdækkende kanaler, som ikke kun taler kriser op, siger Torben Larsen.


Vi har aldrig haft en forkromet og nedskrevet strategi, men vi forsøger hele tiden at udfordre os selv og udnytte de muligheder, der er.

Torben Larsen, ejerleder, Give Steel


Fremgangsmåden med i stedet hver dag at forsøge at gøre det lidt bedre end i går samt konstant at fokusere på fremtiden og udvikling af medarbejdere og teknologi, er tæt forbundet med virksomhedens dna og har været det siden, Torben Larsen overtog det, der dengang hed Give Stålspær, syv medarbejdere og en omsætning på 17 mio. kroner sammen med Teil Bechmann i 2003.

Omsætningen vil i år med en fortsat vækst på 5-10 procent for første gang runde en halv milliard kroner - ifølge forventningen 550 mio. kroner mod 480 mio. kroner i 2019.

Annonce

Læren fra finanskrisen

- Vi bruger energien på at kigge fremad og har altid mange interne projekter, for ligesom der for 15 år siden var 1000 ting, vi kunne gøre bedre i morgen, så er det stadig sådan. Vi har aldrig haft en forkromet og nedskrevet strategi, men vi forsøger hele tiden at udfordre os selv og udnytte de muligheder, der er, fortæller Torben Larsen og tilføjer, at tilgangen var den samme, da finanskrisen ramte.

- Dengang stod vi midt i en stor investering i fire svejserobotter til 60 mio. kroner. Vi havde styr på finansieringen, men da projektet var færdig i foråret 2009, gik alt i stå, og vores gæld til banken lød på 135 mio. kroner. Markedet svandt ind til 20 procent, men vi var nødt at holde fokus på at få ordrer ind, og investeringen i teknologi gjorde os konkurrencedygtige på prisen. Det blev nøglen til overlevelse for os, at vi var i stand til at holde gang i butikken, mens konkurrenter uden gæld gik konkurs, husker Torben Larsen.

Give Steel har typisk ordrer i bogen fire måneder frem, og selv om coronaen har skabt uro i markedet og sat priserne under pres, så ser Torben Larsen - selvfølgelig - positivt på fremtiden.

- Vi står i en acceptabel situation. Vi er i dag en stor butik med et stort netværk af kunder, så forespørgslen efter 24-25 uger minus tre ugers sommerferie er fortsat stabil trods corona, mens 2021 endnu er et spørgsmålstegn, fordi markedet er mere nervøst nu, slutter Torben Larsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Sundhedsstyrelsen anbefaler øget brug af mundbind hos lægen

Aarhus

Voldsom vækst: Største stigning af corona-smittede i flere måneder

Annonce