Annonce
Kultur

Eksperimenterende lydkunst i Mindeparken

AUT, en forening for ny kompositionsmusik og lydkunst, der har eksisteret siden 1966. Præsenterer under dette års jazzfestival et af dette års nye projekter er Liéux, et projekt for stedsspecifik lydkunst. Den første koncert i Liéux-Live er med Christian Windfeld i det cirkelrunde mindesmærke i Mindeparken. PR-foto

AARHUS: Den kommende jazzfestival byder ikke kun på jazz i bred forstand, men også musikalske oplevelser i den mere eksperimenterende ende af skalaen.

Nogle af dem står AUT – Aarhus Unge Tonekunstnere, for gennem "Liéux-Live", der er et projekt for stedsspecifik lydkunst. AUT vil både facilitere en udgivelsesplatform og præsentere koncerter, hvor stedspecifikke værker kan opleves live.

Som første koncert i Liéux-Live præsenterer den lokale musiker og lydkunstner Christian Windfeld sit værk "Rotunda", der er skabt til mindesmærket for de faldne i 1. verdenskrig i Mindeparken.

Værket foregår inde i det runde mindesmærke, hvor akustikken er helt speciel, og navnene på alle de faldne soldater er med til at skabe en helt særlig stemning.

Koncerten er søndag 14. juli klokken 6 om morgenen, et tidspunkt valgt, da man der stadig har den magiske morgenstemning og undgår den værste trafiklarm.

Fællesafgang fra Skt. Pauls Kirkeplads klokken 05.30.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus

Endnu en vej lukket af regnen: Vandet står højt på Nymarksvej

Aarhus

Nye patienter i isolation: Danskere testes for coronavirus i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce