Annonce
Erhverv

Ekspert: Bilka bør skære ned på legetøj

Louise Byg Kongsholm, direktør i PEJ Gruppen. Pr-foto

I den store købmandskoncern Salling Group elsker man intern konkurrence. Derfor vil der fortsat blive solgt masser af legetøj i Bilka-varehusene, selv om koncernen med købet af Fætter BR nu også råder over sin egen legetøjskæde.

Nogle af varerne er ens, men priserne vil ofte være højere i Fætter BR end i Bilka.

Det undrer trendeksperten Louise Byg Kongsholm, direktør i PEJ Gruppen i Herning. Hun mener, at en anden rollefordeling internt i Salling Group er nødvendig, hvis Fætter BR skal blive en succes.

- Som udgangspunkt kan det kun lade sig gøre, hvis Bilka skærer kraftigt ned på sit legetøj. Her i Herning ligger der en stor Fætter BR ved siden af Bilka, og det er ikke smart tænkt, siger Louise Byg Kongsholm og fortsætter:

- Du har en stor legetøjsafdeling i Bilka med selvbetjening, gode tilbud og 30 procent rabat på legetøj i hele november. Og så ligger der en Fætter BR med nøjagtig de samme varer til en højere pris i gåafstand ved siden af. Det dur ikke, så det skal de have klaret internt.

Annonce

Aktiverer legesagerne

Til gengæld er hun spændt på at se, hvordan Fætter BR udfolder planerne om at skabe oplevelser i butikkerne.

Som et forbillede fremhæver hun den verdensberømte legetøjsbutik Hamleys på Regent Street i London, hvor man allerede på fortovet bliver lokket af entusiastisk personale, der fremviser spændende legetøj. Indenfor fortsætter det med masser af ansatte, der lader børnene afprøve alt fra dukker til droner og airhockeyspil.

- De har formået at aktivere legesagerne og skabe oplevelser, så man hænger ud i flere timer, selv om man kun kom for at købe en enkelt gave, siger Louise Byg Kongsholm.

Hun kalder det for ”Disney Retail”, når butikker bruger kneb fra oplevelsesindustrien til at hive kunderne indenfor.

- Hvor langt kan man gå med at skabe oplevelser i en butik?

- Der er faktisk ingen grænser. Og hvis man har en grænse, så skal man skubbe til den. Der skal være et argument for, at vi som kunder skal forlade sofaen. God kundeservice og medarbejdere, der smiler og kender produkterne, er ikke nok i dag. Det kan du få med online kundeservice og en chatbot (en robot, der på et splitsekund kan besvare de fleste spørgsmål på nettet, red.), så der skal noget andet til, siger Louise Byg Kongsholm.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Alarm 112

Uheld forsinker trafikken på E45

Kultur

To gange L.O.C. på hjemmebane

Læserbrev

Læserbrev: Ligestillingsministeren skylder stadig svar

Det glæder mig, at mit indlæg (4. november, red.) om regeringens sløvsind på ligestillingsområdet nåede frem til rette vedkommende. Ligestillingsministerens modsvar (8. november, red.) lader dog noget tilbage at ønske, så jeg håber, han læser med endnu en gang. Mogens Jensen forstår mig helt rigtigt, når han tager mig til indtægt for, at ligestillingen ikke halter i Danmark. Faktisk er Danmark det næstmest lige land i EU, kun, overgået af Sverige, ifølge en ny undersøgelse fra EU’s ligestillingsinstitut. Senest har Megafon også bedt danskerne tage stilling til, om kampen for ligestilling mellem kønnene er gået for vidt. Når 43 procent af de adspurgte erklærer sig enige i det udsagn, fortæller det mig, at danskerne generelt oplever en høj grad af lighed. Det kan Mogens Jensen jo tage med, før han taler ligestillingen længere ned, end virkeligheden tillader. Selv om det generelt går godt med ligestillingen i Danmark, mener jeg stadig, der er plads til forbedring. Det ville Mogens Jensen også vide, hvis han læste, hvad jeg skrev. Meget belejligt undlader ministeren fuldstændig at forholde sig til mine tre eksempler på steder, hvor ligestillingen er udfordret. Ligestillingsministeren skylder stadig et svar på, hvad han vil gøre for at hjælpe de mange kvinder i visse etniske minoritetsmiljøer, som lever i social kontrol uden frihed til at bestemme selv. Når Mogens Jensen undlader at forholde sig til en af vor tids største ligestillingsudfordringer, er det så, fordi han ikke har nogen svar på at løse problemstillingen? I så fald vil jeg opfordre ham til at komme i gang med arbejdet. Jeg mangler også Mogens Jensens svar på, hvordan han vil hjælpe de prostituerede, som ikke ønsker at forlade miljøet, men som i stedet ønsker rettigheder svarende til deres pligter. Hykleriet skriger jo til himlen, når socialdemokraterne med den ene hånd tager imod skattebetaling fra de prostituerede og med den anden hånd peger stigmatiserende på dem. På trods af uenigheden vil jeg rose Mogens Jensen for at afsætte midler til en undersøgelse af internetfora, hvor navnlig unge mænd opildner hinanden til diskrimination og seksuelle krænkelser mod kvinder. Det hører ingen steder hjemme, og det vil jeg gerne rose ministeren for at reagere på. Når det er sagt, savner jeg stadig Socialdemokraternes reflekterede bud på at løse nogle af vor tids største ligestillingsudfordringer. Det gælder ikke mindst i landets ghettoområder, hvor ligestilling langt fra er normen. Jeg er med på, at socialdemokraterne tror, de kan løse problemerne ved at bruge flere penge, men er det virkelig Mogens Jensens alvor at løse de store sociale udfordringer med et kursus og en kampagne til 600.000 kroner? Endelig vil jeg gerne opfordre ministeren til at tale ligestillingen op i stedet for ned. Det er muligt, at ligestillingen halter i Mogens Jensens hoved, men det generelle billede viser Danmark som et af verdens bedste lande, når det kommer til rettigheder og muligheder for alle mennesker.

Annonce