Annonce
Danmark

Ekspert forudsiger stigende oliepriser: Her er de tre væsentligste årsager

Oliepriserne og derved også benzin- og dieselpriserne kommer til at stige resten af året ifølge oliestrateg. Arkivfoto: Claus Torp
Jan Bylov, olieanalytiker hos Jyske Bank, udpeger de væsentligste risikofaktorer, som kan få oliepriserne til at stige resten af året.

.

Annonce

1. Iran kan gribe til våben

USA øger presset for at få Iran til forhandlingsbordet om en ny atomaftale. Håndhæver USA sanktionen strengt, kan Iran blive så desperat, at Hormuzstrædet og Irak kommer i spil som modsvar. Der var nye angreb mod to tankskibe i den persiske golf torsdag, og det frygtes, at Iran havde en finger med i spillet. Rigtig meget af den daglige olieproduktion transporteres igennem Hormuzstrædet og ud til verdensmarkedet. Derfor vil det få store konsekvenser, hvis Iran griber til våben her og får held med at lukke passagen. Det menes, at der dagligt transporteres 60 millioner tønder olie ad søvejen, og en tredjedel skal igennem Hormuz-strædet.

2. Venezuelas kollaps

Venezuela er på vej mod et humanitært og økonomisk kollaps, som synes at eskalere med nye sanktioner fra USA og EU. I Jan Bylovs øjne betyder det, at der er risiko for et komplet stop i landets olieproduktion. Det kan i så fald få olieprisen til at stige. Venezuela har verdens største kendte oliereserver, og producerede tidligere tre millioner tønder olie dagligt. Nu ligger produktionen nede på en million tønder.

3. Ikke-planlagte produktionsstop

Det Nye OPEC’s (kartellet bestående af 25 lande, der kontrollerer halvdelen af den globale olie- og gasproduktion) ledige produktionskapacitet er cirka tre millioner tønder olie om dagen. Det kan håndtere tabene fra Iran og Venezuela, men næppe uventede produktionsstop i Irak, Libyen, Nigeria og Algeriet. Det er svært at øge produktionen hurtigt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

AGF slog Horsens i tirsdags-test

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Aarhus For abonnenter

Omdiskuteret plejecenter skal forblive privat: Aarhus Kommune vil give firma flere år som boss i Bøgeskovhus

Annonce