Annonce
Indland

Ekstra busser skal kompensere for manglede letbane

Rejseplanen viser lørdag, at man kan køre med Letbanen søndag. Men det kommer ikke til at ske, og Rejseplanen vil blive rettet.

Søndag skulle færre busser køre i Aarhus. Men ekstra busser sættes ind, for Letbanen er ikke klar.

Buskøreplaner og Rejseplanen var gjort klart til, at letbanen i Aarhus ville komme til at køre søndag.

Tjekker man Rejseplanen lørdag, fremgår det ifølge TV2 Østjylland, at man kan rejse med Aarhus Letbane fra søndag. Desuden er der søndag en ny køreplan, hvor nogle busser erstattes helt af Letbanen, mens andre skifter ruter og nummer.

Men lørdag klokken 13 meddeler Midttrafik, at letbanen ikke kommer til at køre søndag.

Derfor vil der blive indsat ekstra busser, som skal erstatte, at nogle busser stopper med at køre på grund af letbanen. Desuden vil det i Rejseplanen blive tilføjet, at man skal med en bus i stedet for med letbanen.

Rute 87 vil erstatte letbanen, indtil den er drift. Den vil køre fra Park Allé til AUH Skejby med busser hvert kvarter.

- Skulle letbanen ikke køre fra den 17. december, indsætter vi busser fra Park Allé til Skejby Sygehus.

- Rute 86 bliver ligeledes indsat mellem Nehrus Allé, Skejby Sygehus og Lystrup fra søndag, indtil letbanen åbner på strækningen, sagde Mette Julbo, presseansvarlig hos Midttrafik til TV2 Østjylland, lørdag formiddag.

I en tale lørdag siger Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard, at han ikke ved, hvornår letbanen kommer til at køre. Det bliver ikke i denne uge, som det ellers tidligere var meldt ud, at det muligvis kunne blive, lyder det.

Åbningen af letbanen er blevet forsinket med flere måneder. Oprindeligt skulle de første passagerer køre med 23. september.

Det måtte dog aflyses dagen før, da letbanen og selskabet, der skal drive den, Keolis, ikke havde fået de nødvendige sikkerhedsgodkendelser fra Trafikstyrelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce