Annonce
Aarhus

Ekstra fly på vandet i Aarhus: Vandflyveren får en tvilling

Nordic Seaplanes' vandflyver er så populær, at den nu får en tvilling. Foto: Asger Ladefoged/Scanpix
På grund af en stor efterspørgsel, kommer der snart en vandflyver mere på vingerne mellem Aarhus og København.

AARHUS: 18. februar starter sæsonen igen for det århusianske vandflyverselskab Nordic Seaplanes, og den sæsonstart bliver med endnu et rødt og hvidt fly på vingerne. Det fortæller selskabet i en pressemeddelelse.

Hos Nordic Seaplanes har man længe været på jagt efter et fly mere. På flere af afgangene har der nemlig været større efterspørgsel på pladser i flyet end der har været sæder. Derfor bliver der med det nye fly indsat flere afgange om morgenen og der bliver bedre mulighed for at booke vandflyveren til individuelle flyvninger. Det nye fly er af samme type som det nuværende, og har faktisk fløjet 5.000 timer mindre - i den gode sags tjeneste, fortæller Lasse Rungholm, kaptajn og direktør i Nordic Seaplanes.

- Det er købt i Cairns i Australien og har en interessant historie. Udover at det gamle og nye fly næsten er tvillinger, så har det nye fly før levet sit liv i Østen. Det har senest fløjet i Papua Ny Guinea for MAF, Mission Aviation Fellowship, en nødhjælpsorganisation, der i over 70 år har fløjet forsyninger som medicin og nødhjælp ud til mennesker, der lever i isolerede områder, siger han.

Før det nye fly kan komme på vingerne, skal det igennem en mindre renovering i Schweiz. Det regner man med, at det er færdigt med midt i april, og så burde flyet kunne komme i rutedrift 1. maj.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce