Annonce
Gear

El-Mercedes med historiske tråde

I 1938 kørte denne Rekordwagen over 400 kilometer i timen på en nyåbnet motorvej mellem Frankfurt og Darmstadt. Foto: Mercedes

Den elektriske Vision EQ Silver Arrow med 750 hk er bygget med den legendariske W125 Rekordwagen som forbillede.

Der er nærmest gået inflation i at vise elektriske og superhurtige drømmesportsvogne.

Kort tid efter, at Audi har løftet sløret for den elektriske konceptsportsvogn PB 18 e-tron med 750 hk og en rækkevidde på 500 kilometer, er Mercedes nu klar med en elektrisk konceptsportsvogn, der byder på ligeledes 750 hk og en rækkevidde på op til 400 kilometer. Den er døbt Vision EQ Silver Arrow.

Afsløringen skete på den eksklusive Monterey Car Week i Californien, hvor den eldrevne sportsvogn med kun et sæde blev præsenteret.

Den futuristiske bil har klare historiske tråde - og skabt som en hyldest - til Mercedes-Benz' legendariske W125 Rekordwagen "Silver Arrow", som var indehaver af hastighedsrekorden på offentlig vej i næsten 80 år. Den blev sat af racerkøreren Rudolf Caracciola, som 28. januar 1938 opnåede en fart på utrolige 432,7 kilometer i timen på Autobahn-strækningen mellem Frankfurt og Darmstadt.

Det er en rekord, som ikke blev overgået før 2017, da en bil med næsten dobbelt så meget motorkraft blev målt til 445,54 kilometer i timen.

Annonce
Foto: Mercedes

Dråbeformet cockpit

Den oprindelige 12-cylindrede W125 Rekordwagen var et højteknologisk vidunder efter datidens forhold. Den blev bygget i 1937 med Grand Prix-bilen W125 som udgangspunkt.

Karossen var designet med kyndig vejledning fra flyproducenterne Heinkel og Messerschmidt, som blandt andet foreslog at forkorte udhæng og gøre fronten lavere og mere afrundet for at forbedre grebet på forhjulene.

En detalje, som er fulgt med over i den helt nye Vision EQ Silver Arrow, er kraven over cockpittet og den dråbeformede forrude.

For at kunne holde luftindtaget så lavt som muligt brugte den oprindelige W125 isvand til at køle motoren. Det er dog ikke nødvendigt i elbilen. For at komme ned i cockpittet løftes en krave, som sænkes ned over føreren.

I det lukkede univers kan føreren dvæle ved en helt speciel opsætning. Instrumenteringen består af en buet panoramaskærm, som projicerer omgivelserne i 3D. Ved hjælp af kunstig intelligens er det muligt at køre virtuel bane-racing mod både gamle og nye biler, der vises som "spøgelsesbiler" på skærmen, mens en Virtual Race Coach giver instruktioner under løbet.

Instrumenteringen er en panoramaskærm med visning af 3D. Føreren kan køre virtuel race mod konkurrenter, der ses som ?spøgelsesbiler? på skærmen. Foto: Mercedes

Vælg selv motorlyd

Hvis chaufføren skulle savne et brølende lydbillede, er det desuden muligt at vælge mellem forskellige lydspor til bilen. Det kan for eksempel være den dybe buldren fra en AMG V8'er eller brølet fra en Formel 1-motor.

Der er heller ikke sparet på luksus-oplevelsen i kabinen. Designerne har mikset traditionelle materialer som læder, poleret aluminium og massiv valnød med digitale løsninger og højteknologi.

Cockpittets sider er således beklædt med ruskind, og føreren spændes solidt fast i en firepunktssele. Pedalerne kan justeres i længden med et håndtag, og nakken holdes varm af en lun luftstrøm.

Mercedes fremhæver også opbygningen med de enorme hjul på 24 tommer foran og hele 26 tommer bagi, der hver har 168 eger - og som en ekstra detalje har Pirelli udstyret dækkene med et helt særligt stjernemønster.

Den oprindelige W125 Rekordwagen var på mange måder foran for sin tid. Ved test i vindtunnel havde bilen en CW-værdi helt nede på 0,17, mens V12-motoren på 5,577 cc blev målt til 765 hk.

Rekordbilen kan ses på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.

Den strømlinede Vision EQ Silver Arrow har klare tråde til W125, som var en legendarisk rekordbil. Den elektriske konceptbil har et cockpit med dråbeformet forrude ligesom forbilledet. Foto: Mercedes
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Aarhus Fremad ligger stadig nummer et

Leder For abonnenter

Vold på skolerne: Lærerne OG eleverne skal have hjælp

Det er ikke mange arbejdspladser, hvor over 50 procent af de ansatte oplever trusler og chikane. Men det er ikke desto mindre tilfældet for lærere og pædagoger i nogle af de århusianske skoler. Og det er helt igennem uacceptabelt, at det tal er voksende i øjeblikket. Formanden for Skolelederforeningen mener, at kravet om større inklusion er en af de største forklaringer på den stigende vold og chikane. For øger man kravet til eleverne uden at øge ressourcerne, så står frustrationerne i kø hos elever, der ikke har redskaberne til at følge med. Og det er synd for både børn og ansatte. Samtidig bliver der færre hænder til de mindste i vuggestuer og børnehaver, og derfor hænger ønsket om at finde og håndtere de udadreagerende børn allerede her, i en tynd tråd. Og det vidner om, at konsekvenserne af effektiviseringer og nedskæringer kan komme som forsinkede bølgeskvulp. Derfor kan Aarhus og resten af landet se frem til, at Det Nationale Forskningscenter kommer i bund med deres undersøgelse, hvor de kortlægger fællestrækkene for de skoler, som er hårdt ramt af ballade og vold. På den måde kan en løsning på udfordringer forhåbentligt komme tættere på, for det er helt uacceptabelt, at der er en så vigtig faggruppe, som er så udsat for potentielt ødelæggende adfærd.

Aarhus For abonnenter

Vold og trusler på skoler i Aarhus: Se listen over de kolossale forskelle

Annonce