Annonce
Aarhus

Elbiler i Aarhus: Er det overhovedet rimeligt at give gratis parkering til bestemte biler?

Elbilejerne har fået særstatus i Aarhus Kommune for at fremme den grønne omstilling. Elbilister kan parkere gratis i fire timer per dag, mens alle andre skal betale, som her på Viborgvej ved Den Gamle By. Foto: Søren Willumsen
Holdningerne brydes i debatten om gratis parkering til elbiler på de kommunale parkeringspladser i Aarhus Kommune. Flere fællesråd har advaret imod modellen, som man mener giver mere trafik. Vi konfronterer politikerne med beslutningen.

AARHUS: Debatten raser efter en artikel i Stiften om den nye praksis i Aarhus Kommune, hvor  elbilejere med virkning fra 1. oktober har fået gratis parkering i fire timer, mens alle andre må til lommerne. For er byrådets nye politik overhovedet rimelig - og virker den?

Ikke færre end 159 kommentarer er der på et facebookopslag til den første artikel om gratis parkering. En af kommentarerne lyder for eksempel:

"Det er vanvittigt, at man forkæler elbilejerne på den måde! Ikke nok med at de får bilerne med lav afgift, de får også billig strøm. Og nu så også gratis parkering."

Annonce

Man kan læse flere kommentarer i faktaboksen, hvor der er langt mellem roser til byrådets flertal for beslutningen. Derfor er det på sin plads at spørge politikerne, hvad meningen er og se på begrundelsen for den gratis parkering til elbiler.

Beslutning i budgetforlig

At elbilejere overhovedet får lov til at parkere gratis skyldes en beslutning, Aarhus Byråd vedtog for et år siden i forbindelse med forliget om budgettet for 2021, som blev indgået af Socialdemokratiet, SF, Det Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti.

Venstre samt Dorthe Borgkvist (uden for parti) stod udenfor forliget.

I aftalen fremgår det, at forligspartierne ønsker at fremme den grønne omstilling på persontransporten. Derfor aftalte man at indføre gratis parkering for elbiler i en periode på fire år gældende fra 1. oktober 2021.

Den gratis parkering gælder på alle kommunale parkeringspladser i de første fire timer hvert døgn. Og altså kun for elbiler og brintbiler (nul-emissionsbiler). Derudover er beboerparkering og erhvervsparkering fortsat gratis for elbiler og plug-in hybrider, som hidtil.

Annonce

Kommunekassen mister penge

For få uger siden - 1. september - havde byrådet den konkrete sag på sit bord før indførelsen. Og her vedtog byrådet med åbne øjne, at ordningen nok er gratis for elbilejerne, men ikke for kommunekassen.

På de kommunale veje indenfor Ringgaden - som eksempelvis Martin Vahls Vej - skal der betales for parkering, mens elbiler kan holde gratis i fire timer . Foto: Søren Willumsen

Det koster nemlig Teknik og Miljø mellem 9 og 13 millioner kroner i tabte parkeringsafgifter i alt i de næste fire år at give elbilejerne gratis parkering. Det svarer til en nedgang på mellem 2,8 og 4,1 procent af budgettet for betalingsparkering i 2021-25.

Annonce

Advarsel mod p-rabat

At flertallet i Aarhus Byråd har indført ordningen er i en vis grad i modstrid med den anbefaling, den såkaldte Eldrup-kommission kom med i september 2020 - kort før byrådet vedtog den gratis model. Her fraråder man gratis parkering på lang sigt for at fremme elbiler, og anbefaler i stedet et stabilt, langsigtet afgiftssystem for elbiler og lettere adgang til ladestationer.

Debatten raser om elbiler

Debatten bølger under den første artikel, vi skrev om gratis parkering til el-biler. Her er uddrag af de mange synspunkter på Facebook-opslaget om den første artikel:

  • "Det er selvfølgelig helt fint, at el-biler har fortrinsret til p-pladser med opladere. Men at de har 4 timers “gratis” parkering på almindelige p-pladser, overgår min forstand. El-bilsejere får i forvejen en kraftig reduktion på registreringsafgiften, ligesom de også får reduceret el-afgift når de oplader deres bil, så de er rigeligt tilgodeset."
  • "Er træt af, af elbilsejere nasser på fællesskabet med diverse rabatter osv.. når man giver reduktion til nogen som har råd til disse biler.. svarer det til skattelettelse til de velstillede..."
  • "Personligt kan jeg jo kun glæde mig over ordningen, når jeg besøger Århus. Forstår til fulde de, som mener, det er forskelsbehandling. Men ingen tvivl om, den også kun er midlertidig, inden 2030 er denne ordning væk igen, i takt med elbiler bliver flere og flere."
  • "Det er temmelig provokerende, at folk med råd til elbiler til flere 100 tusind kroner kan parkere gratis, mens almindelige fattigrøve, der lige nøjagtig har råd til en lille brugt benzinbil skal betale fuld pris. Er det virkelig socialdemokratisk politik?"
  • "De skal bare til tegnebogen ligesom os andre, der stadig kører på benzin eller diesel. Vi andre som kører på benzin er aldrig blevet belønnet med parkeringsrabatter fordi ens bil kører langt på literen."
  • "Parkeringsafgifter har til formål at regulere brugen af parkeringspladser så der er nok pladser til alle. At have forskellige afgifter på forskellige biltyper giver ikke meget mening i den sammenhæng."
  • "Forstår på ingen måde det gratis tilbud inde i byen. Det afhjælper jo ikke den tætte trafik, som ellers er kommunens kæphest."
  • "Politik har længe handlet om at dem der har mest, skal belønnes for at ændre adfærd, mens dem der har mindst, skal straffes til at ændre adfærd... Der er dog en lille pointe i at få en renere midtby, men det kunne nu klares med flere el-busser, og billigere og bedre busforbindelser."

Også fire fællesråd i Aarhus midtby frarådede forud for byrådets endelige godkendelse af modellen, at man indfører gratis parkering for elbiler. Fællesrådene frygter, at det fører til flere biler i midtbyen - og ikke færre - og dermed kan modarbejde udbredelsen af beboerparkering i flere områder, så beboerne får endnu sværere ved at finde parkeringspladser.

Annonce

"Vi ved det godt, men ..."

Alt det er politikerne opmærksomme på, men fastholdt alligevel at sige ja til gratis parkering for elbiler.

- Vi vil gerne have en renere midtby og understøtte den grønne udvikling. Vi synes, det er gode argumenter for at favorisere elbiler, fordi de udleder mindre CO2. Så den gratis parkering er en gulerod i miljødebatten, forklarer Steen Bording Andersen (S).

Han understreger, at der er tale om en begrænset periode på fire år. Det samme fremhæver Jan Ravn Christensen (SF):

- Vi synes, det er rimeligt at give elbilerne en fordel, og det er kun for fire år. Hovedpointen er at sætte ekstra skub i en udvikling, der er i gang.

SF'eren er enig i, at gratis parkering ikke afgør, om man skifter til elbil.

- Men det kan betyde, at den samlede økonomi ser bedre ud, når man overvejer at anskaffe en elbil, siger Jan Ravn Christensen.

Annonce

Hvad med trængslen?

Både han og Steen Bording Andersen medgiver, at gratis parkering heller ikke løser trængselsproblemet i Aarhus, måske tværtimod.

- Men vi har ikke helt så meget imod biler, når det er elbiler, siger Jan Ravn Christensen.

Steen Bording Andersen:

- Det kan måske virke lidt selvmodsigende med gratis parkering i forhold til trængselsproblemet, men så skal man huske, at det kun er cirka 1,5 procent af bilerne i Aarhus, der er elbiler.

Kilde: Danmarks Statistik. Tallet for 2021 er opgjort i oktober 2021.

Ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik vokser elbilsalget i Aarhus kraftigt, men stadig fra små tal. Antallet af solgte biler er således fordoblet fra 2020 til dato i år. Fra 794 solgte elbiler hele sidste år til 1.681 til dato i år med mulighed for endnu flere salg.

Annonce

V: Vi tror ikke på det

Venstre er som omtalt imod den gratis parkering til elbiler, og ifølge medlem af teknisk udvalg Almaz Mengesha (V) vil partiet hellere have billigere parkering til alle.

- Det her vil ikke få en eneste mere til at købe elbil. Og jeg tror ikke, det har betydning for den samlede økonomi i at købe en elbil, om der er gratis parkering eller ej i Aarhus. De 10 millioner kroner det koster i tabte parkeringsafgifter kunne være bedre anvendt til flere ladestandere, som for alvor kan få folk til at skifte til elbil, mener Almaz Mengesha.

Til gengæld er hun ikke så bekymret for, at gratis parkering for elbiler vil føre til mere trængsel i midtbyen.

- Ikke så længe der er tale om så relativt få biler.

Er det lovligt?

Er det overhovedet lovligt for en kommune at give elbiler gratis parkering frem for andre?

Ja, svarer man i Teknik og Miljø.

Ifølge civilingeniør og trafikplanlægger Steffen Arnbo Nielsen fra Teknik og Miljø tillader Bekendtgørelse 1231 af 4. november 2015 med tillæg fra 2019 om parkering på offentlige veje, at vejmyndigheden kan differentiere betaling for parkering under hensyn til netop miljøet.

Annonce
Kultur For abonnenter

Aarhus Street Food udvider: Ombygning giver plads til nye køkkener og flere siddepladser til gæsterne

Danmark

Onsdagens coronatal: Rekord i smittetal - for første gang over 5.000 smittede på ét døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Salling har brudt overenskomst i mere end 20 år: Udbetalte ikke overarbejde efter reglerne

Kultur For abonnenter

Derfor kommer Muhammed-tegningerne ikke med på  museum for bladtegninger i Den Gamle By

Aarhus

Aarhus blev i første omgang snydt for det sjove sne: - Jeg er ret sikker på, I vågner op til det torsdag

Alarm 112

Politiet efterlyser ældre mand: Beder nu offentligheden om hjælp

Se videoanalyse: Regeringen vil købe sig tid, så sundhedssystemet ikke kollapser

AGF For abonnenter

Stiften finder historiens bedste AGF-spillere: Se nummer 41 til 50

Alarm 112

DMI forventer sne og kuling i hele Jylland: - Vejene kan blive hamrende isglatte

Aarhus

1200 læger afleverer underskrifter med støtte til kollegaer: - Håndteringen af sygeplejerskernes overenskomstforhandlinger har været en katastrofe

Susanne mistede sin mor og lillebror, da et fly ramte familiens hus: - Vorherre og jeg er ikke på talefod

Aarhus

Dagens corona-tal: Rekordhøje i Danmark - stor nedgang i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Fem spørgsmål til coronaeksperten: Skal vi være bange eller glade for Omikron-varianten?

Sport

AGF forlænger kontrakten med talentfuld forsvarsspiller: Er en 'fremtidig leder'

Annonce