Annonce
Indland

Elbus-flåde i København skal sætte skub i grøn omstilling

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Busselskabet Movia indsætter 48 elbusser i København søndag. Det er et led i stort skridt mod CO2-reducering.

Fra søndag vil betydeligt færre busser i København larme og udlede store mængder CO2, når blandt andre transportminister Benny Engelbrecht (S) søndag er med til at indvie 48 nye elbusser i hovedstadsområdet.

Flåden af elbusser erstatter dieselbusserne, og ifølge busselskabet Movia, der står for driften, mindsker det den årlige CO2-udledning fra busserne i København og Frederiksberg med 4300 tons. Det svarer til 22 procent af det nuværende.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) ser det som et godt skridt mod, at buskørslen i Danmark i løbet af de næste år bliver helt grøn.

- Det er et rigtig godt skridt. 11 procent af busserne i landet vil køre på andet end diesel inden udgangen af 2019, siger Benny Engelbrecht.

Flere busselskaber har dog kontrakter på 10-12 års varighed og er dermed bundet til dieselbusserne. Blandt andet er Fynbus først klar til at udskifte busserne på Fyn i 2023, når de kan lave et nyt udbud.

I øjeblikket kører der 205 dieselbiler rundt på Fyn ifølge Fyens Stiftstidende.

Det problem anerkender Benny Engelbrecht, selv om hans vision er, at alle busser kører klimavenligt. Men han vil ikke sætte et bestemt mål.

- Det er klart, jeg har et mål om, at alle danske busser kommer til at køre klimavenligt og CO2-neutralt: El, biogas eller brint for den sags skyld. En helt præcis målsætning er naturlig at tænke ind i klimahandlingsplanen.

- Jeg synes det skal gå så hurtigt, som det er muligt. Men det er uklogt at opsige løbende kontrakter. Så må man tænke grønt ved næste udbud, siger han.

I den netop færdigforhandlede finanslov for 2020 blev partierne enige om at afsætte 75 millioner kroner til blandt andet grønnere buskørsel.

Man ved endnu ikke, hvad pengene præcist skal gå til, men det kunne blandt andet være til ladestationer, så omstillingen til elbusser bliver nemmere for busselskaberne, forklarer ministeren.

- En del kommuner er langt i omstillingen. Men vi vil gerne endnu længere, og derfor vil vi gerne understøtte, at endnu flere busser bliver grønne, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Også hos Københavns overborgmester er glæden stor over den nye flåde af elbusser i byen.

- Det er et afgørende skridt mod et grønnere København med ren luft – og jeg er utroligt glad for, at regeringen nu prioriterer den grønne omstilling til elbusser, siger Frank Jensen i en pressemeddelelse.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Biografgængere undrer sig over manglende evakuering: Men det var helt efter bogen, forklarer centerchef

AGF

AGF gik mål-amok i Farum

Leder For abonnenter

Kloge ord om vanddragen: Vent med at flytte den

Vanddragen synger nu på sidste vers på Store Torv, efter at Aarhus Byråd onsdag besluttede, at den skal fjernes fra torvet og formentlig erstattes med noget andet kunst på stedet. Tilsyneladende har beslutningen bred opbakning i befolkningen - på en afstemning på stiften.dk forleden stemte 60 procent af deltagerne for, at den skal væk. Så det giver ikke nogen mening at diskutere længere, om den skal blive stående eller ej. Den sag er afgjort. Til gengæld giver det masser af mening at se fremad og diskutere, hvad der skal ske med torvet, når 'Torvenes Brøndsløjfe', som Vanddragen rettelig hedder, er væk. Den diskussion startede så småt på byrådsmødet, hvor et par klarsynede politikere hævede stemmen. SF's Jan Ravn Christensen manede til besindighed og advarede mod, at Vanddragen bliver fjernet over hals og hoved og efterlader et stort hul i torvets belægning, som derefter skal repareres for igen at blive brudt op, når en ny udsmykning er klar. Dér har han en vigtig pointe. Det vil være spild af penge at fjerne Vanddragen, før noget nyt er klar. DF's Knud N. Mathiesen har også en pointe i, at det er uværdigt og uhensigtsmæssigt at gemme dragen væk i et depot. Så han slår til lyd for, at der med det samme findes en ny placering, hvor kunstværket spiller bedre sammen med omgivelserne, end det var tilfældet på Store Torv. Og at private bygherrer kunne tænkes at ville sponsorere en flytning til et nyt område, hvor de har gang i noget byggeri, er vel heller ikke utænkeligt. Så lad os følge deres gode råd og få gang i en proces, som både handler om at give Store Torv en indretning og noget kunst eller udsmykning, som kan give mere liv på torvet, samt finder et nyt og bedre sted til Vanddragen. Lad os straks komme i gang med at diskutere det. Knud N. Mathiesen nævner selv Aarhus Ø, som et oplagt sted til Vanddragen, men ville det ikke bare blive samme historie dér, som det var på Store Torv: at vinden spreder vandet ud over et større område. Måske et kommende torv eller grønt område på Godsbane-området ville være mere velegnet?

Annonce