Annonce
Aarhus

Elcykler til hele verden

<p>Den billigste model fra Promovec koster omkring 12.000 kroner hos cykelhandlere rundt om i landet. I Aarhus kan man købe cykler fra Promovec hos Fri Bike Shop og flere andre steder. Værkstedschef Lars Jensen (th) klarer ofte større reparationer på værkstedet, hvor direktør Jesper Lundqvist (tv) indimellem følger med i arbejdet.</p>

Antallet af eldrevne cyklister vokser. Det mærker man i Skejby, hvor firmaet Promovec har travlt med at sælge og udvikle elcykler.

Tunge og klodsede. Fordommene om elcykler er mange. Men i løbet af de senere år er der kommet mange nye modeller på cykelstierne, hvor det kan være svært at skelne en elcykel fra en almindelig cykel. Den udvikling har det århusianske firma Promovec være en stor del af.

Annonce
Jesper Lundqvist, direktør for Pro-Movec,

Firmaet har satset stort på elcykler gennem de senere år. Nu har de mange modeller på programmet, som de selv har udviklet og designet.

»Vi har efterhånden fået stor viden omkring elcykler. I vores testcenter har vi udsat nye modeller for konstant vandpåvirkning, som minder om dansk regnvejr, og andre udfordringer. Viden, som vi bruger, når vi udvikler nye elcykler,« forklarer direktør Jesper Lundqvist.

Gummipakninger omkring de elektroniske dele, som holder regnvand ude, og guldbelagte stik, der tåler fugt og temperaturskift, er blevet integreret i modellerne fra Promovec. Det gør cyklerne robuste og holdbare.

De innovative cykler får firmaet produceret i Kina og importerer hertil. Bagefter bliver cyklerne sendt dem rundt til forhandlere i hele landet. Service og vedligeholdelse foregår typisk hos den enkelte forhandler.

Oprindeligt udviklede og solgte firmaet hjælpemidler til ældre.

»For omkring 10 år siden kunne vi se en stigning i salget af elcykler. Omkring det tidspunkt valgte vi 100 procent at satse på elcykler. Men modellerne dengang var tunge og kedelige. Nu har vi udviklet mange nye modeller, som er mere moderne og enkle at se på. Det er med til at ændre folks opfattelse af elcykler,« mener Jesper Lundqvist, som stadig ofte støder på folk, som mener, de slet ikke er gamle nok til at køre på elcykel.

»Det er en udbredt opfattelse, som vi er ved at få flyttet. En elcykel er et fint alternativ til en almindelig cykel for ældre, som mangler kræfterne til stadig at kunne cykle. Men elcykler kan bruges af alle. Efterhånden er der mange, som bruger en elcykel som pendlercykel i stedet for en bil. Det er smart og miljøvenligt,« mener direktøren.

Jesper Lundqvist går selv forrest og cykler 12 kilometer på arbejde hver dag.

»Så får jeg frisk luft, og selvom det er en elcykel, giver det også en del motion,« siger Jesper Lundqvist.

Markedet for elcykler vokser. På få år er andelen af elcykler i Danmark vokset til omkring seks procent. Der er dog langt op til tallene i Holland, hvor omkring 25 procent af alle cykler er elcykler. Men vi er godt på vej.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

Annonce