Annonce
Østjylland

Elever fra Visuelt Gymnasium brager ind på drømmeuddannelser

Jannik Broz er leder på Visuelt Gymnasium, hvor de tidligere elever klarer sig godt i forhold til at komme ind på arkitekt- og designuddannelser bagefter. Foto: Morten Pape

De tidligere elever kommer i stor stil ind på de større design- og arkitektuddannelser i første forsøg. Leder af faget, Jannik Broz, siger at de forsøger at klæde eleverne på til fremtiden.

Horsens: Flere tidligere elever på Visuelt Gymnasium Horsens klarer sig godt i forhold til at komme ind på design- og arkitektuddannelser.

En opgørelse, som Visuelt Gymnasium Horsens selv har lavet, viser, at otte ud af ni tidligere elever, der har søgt ind på de større design- og arkitektuddannelser optagelsesprøver, er kommet ind på en af uddannelserne i første forsøg. Alle elever i statistikken har som minimum været tilknyttet Visuelt Gymnasium i et halvt år.

Leder af og underviser på Visuelt Gymnasium Horsens, Jannik Broz, er glad for statistikken, og siger, at målet med undervisningen blandt andet er at klæde eleverne ordentligt på til fremtiden.

- Vi koreograferer efter, hvad der giver det bedste hele menneske, der er rustet til, hvad verden end vil byde dig, siger Jannik Broz.

Annonce

Vi koreograferer efter, hvad der giver det bedste hele menneske, der er rustet til, hvad verden end vil byde dig.

Jannik Broz, leder, Visuelt Gymnasium Horsens

Visuelt Gymnasium Horsens


  • Visuelt Gymnasium Horsens er et kreativt og visuelt fag, der har kørt i fem år.
  • Faget udbydes til alle gymnasieelever i Horsens Kommune. Faget er dog kun en mulighed for elever, der har udvalgte studieretninger.
  • I indeværende skoleår går 19 elever på faget.
  • Faget er finansieret af elevernes egenbetaling, 13.000 kroner om året, men er også støttet af Horsens Kommune.
  • Eleverne har undervisning mandag og onsdag i to timer ad gangen. Derudover er der årligt seks til otte weekender, hvor eleverne også har undervisning eller er i gang med et projekt.
  • Ud over Jannik Broz er der en række faste undervisere og gæsteundervisere.
  • Undervisningen er opdelt i forskellige emner, hvor der eksempelvis kan være fokus på fotografi, modedesign eller noget helt tredje.
Eleverne har undervisning på Visuelt Gymnasium to gange ugentligt, men har alle dage adgang til at bruge lokalerne på Billedskolen på Skolegade. Foto: Morten Pape

Bredde fremfor alt

Visuelt Gymnasiums fokus er ikke på det færdige produkt, men i højere grad på vejen derhen. Der skal være plads til at fejle og til at være mindre god til det, der bliver undervist i.

- De skal kunne fejle sammen. Jeg skal kunne sætte to tegninger op fra to elever og sige: Hvilken en virker i forhold til opgaven? Og vi er som regel enige. Det er jo en del af undervisningen, at vi tør bomme, og når vi har så bredt et pensum, så lur mig, om de ikke allesammen har succes, siger han.

Flere af de tidligere elever, som statistikken bygger på, har, efter de har fået studenterhuen på og afsluttet forløbet på Visuelt Gymnasium, specialiseret sig inden for det felt, som de drømmer om at lykkes med. Det kan eksempelvis være et højskoleophold, hvor de har fuld fokus på arkitektur.

Og det kommer ikke bag på Jannik Broz, at nogle elever har brug for mere konkret ballast inden optagelsesprøven på en design- eller arkitektuddannelse.

- Vi siger, at for at få læring generelt, skal vi den ene dag lave modeillustration og den næste dag 3D på computeren og den næste dag visuels til Wall of Sound-festival, så de bliver meget bredt funderet. Vi vil altid vægte bredden frem for at gøre dem dygtige til nogle enkelte ting, siger Jannik Broz.

Jannik Broz er foruden sin rolle som leder og underviser på Visuelt Gymnasium også manden bag Billedskolen og Tegnefestival. Foto: Morten Pape

Ikke alle søger design- og arkitektuddannelser

Optagelsesprøverne på design- og arkitektuddannelserne herhjemme ændrer sig fra år til år, og det er svært at forberede eleverne direkte på, hvad de kommer til at møde i prøverne. Det er dog ikke ensbetydende med, at undervisningen på Visuelt Gymnasium ikke er tilstrækkelig til at klare sig gennem prøverne.

- Vi ved ikke, hvad optagelsesprøven er næste år, vi ved ikke, hvilke kompetencer man skal have for at komme ind, men dem har de, siger Jannik Broz med henvisning til den brede læring, eleverne får mulighed for at tilegne sig.

Han fortæller, at ikke alle elever på Visuelt Gymnasium Horsens drømmer om en fremtid inden for design eller arkitektur. Nogle ser faget som en god supplering til det mere boglige, som flere af eleverne møder i den øvrige undervisning på gymnasiet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Det sorte hul

Der var kun gået et kvarter før August mistede tålmodigheden: “Jeg prøver lige at genstarte, far. Så kan det være at der er en opdatering.” “Det er stadig det samme - jeg røg bare direkte ind - jeg kom ikke engang ind i lobbyen,” råbte August inde fra værelset. Han kom langsomt ind i stuen igen: “Far, tror du der er sket noget?”. For første gang siden det store brag, fjernede jeg blikket fra stuens TV. “Nææh, det tror jeg ikke,” sagde jeg langsomt, men jeg følte mig ikke helt sikker. “Kan du ikke prøve at søge på det?” spurgte August videre. August er 11 år, og lever stadig i internettets sandkasse. Det vil sige primært i YouTube og lidt billedsøgninger på Google i ny og næ. Og selvom medier som Facebook, Instagram og Twitter endnu ikke er hans hverdag, så er han længe bekendt med at alt det man ikke ved, ikke har og ikke kan - det “søger man på.” “Jo, lad os prøve at se,” sagde jeg. August stillede sig ved min side. Som han stod der ved siden af mig i stolen, var vi nærmest lige høje. Han lagde sin ene arm om nakken på mig, så han kunne få sit hoved helt tæt på mit. Synkront kiggede vi ned på iPhonen i mine hænder. “Vi starter på Twitter," sagde jeg med højtidelig stemme. Nærmest som om jeg i bedste Sherlock Holmes-stil havde bebudet hvor jeg mente vi kunne finde morderen. “Hvis nogen ved noget, om noget der sker lige nu, så er det på Twitter!” fortsatte jeg med samme “nu skal far lige fixe det”-højtidelighed i stemmen. Til min store overraskelse - og til Augusts store ærgrelse - viste det sig, at der ikke var noget at finde på Twitter. I hvert fald ikke noget vi ikke allerede selv vidste. I stedet tegnede sig et omrids af, at det, vi var vidner til, var noget ganske særligt. 10 minutter senere havde jeg været mine “usual suspects” af nyhedskanaler og websites igennem. Jeg drejede langsomt hovedet og så på August. “Alt er væk” sagde jeg i en blanding af oprigtig forundring og betagelse. “Deres website er væk, deres YouTube-videoer er væk, deres Instagram-billeder er væk og deres 15.000 post på Twitter er væk. Alt er simpelthen væk.” Den sidste sætning mumlede jeg mest for mig selv, for lige at smage på, hvad det var jeg havde erfaret på min rundtur rundt i cyberspace. “Det eneste der er, er det samme sorte hul, som vi ser på vores skærme," fortsatte jeg og så begejstret på August. August delte på ingen måde min faglige-nørde-begejstring over det digitale-event-marketing-gimmic mesterværk, jeg netop var ved at forstå omfanget af. “Kommer Fortnite så aldrig tilbage?” spurgte August med slet skjult frygt i stemmen. “Jeg ved det ikke” - sagde jeg og skjulte et smil på læben. Cirka 39 timer og 56 minutter senere (men hvem tæller) ringede min telefon. Det var et FaceTime-opkald fra August. Jeg var på kontoret et par timer, og han havde fået lov til blive hjemme. Halvvejs gennem min “Hej August”-sætning, afbrød han mig. “Far, nu sker det," nærmest hviskede han, mens han skiftede kamera-input så jeg ikke længere kunne se August, men i stedet kunne se det han så. På skærmen kunne jeg se et udsnit af Augusts værelse, nærmere bestemt hans skrivebord og computerskærm. På computerskærmen kunne jeg se den, nu alt for velkendte, mørke skærm, med det svagt pulserende sorte hul i midten. Det lignende sig selv - som det havde set ud lige siden vi så det første gang. Men det svage puls af lys rundt om hullet var taget til. Pludseligt i et digitalt “big bang” sprang mørket og hullet i stykker i et hav af lys og partikler. Det føltes som om man blev suget med ind i en malstrøm af stjerner og galakser. Men med et tog det hele form, og ud af det kosmiske kaos fødtes en verden - og et nyt kapitel af eksistens. Det var betagende at se på! August brød radiotavsheden: “Far, jeg er nødt til at lægge på nu - jeg skal ‘in-game’!” Fortnite Chapter 2 var en realitet - og efterårsferien var reddet!

Annonce