Annonce
Østjylland

Elever skal lære at tale om trivsel i familien

Børn i kommunens femte klasser skal lære at tale om det, der er svært. Genrefoto: Søren E. Alwan
Nyt tiltag skal lære børn at forstå egne og andres følelser og nedbryde tabuer om svære emner som misbrug og psykisk sygdom.

Odder: Har du et barn, der går i femte klasse på en skole i Odder Kommune, så har du måske allerede hørt om projekt "Tal om det".

Alle kommunens femte klasser får nemlig fremadrettet besøg af to medarbejdere fra afdelingen for Forebyggelse & Rusmidler som et led i kommunens indsats omkring tidlig opsporing og forebyggelse.

- Allerede efter de første to workshops kan vi se, at det giver god mening, siger Charlotte Høgel, der er børnefamiliekonsulent.

Hun er blandt andet blevet overrasket over, hvor mange forskellige typer af rusmidler børn i femte klasse kender til.

Det er alt lige fra hash og alkohol til medicin som fentanyl og ritalin samt hårdere stoffer.

Selvom de to medarbejdere i det daglige primært arbejder med rusmidler, så handler "Tal om det" om meget mere end at øge opmærksomheden på børn, der lever i hjem med rusmiddelproblemer.

- Vi har bredt fokus på følelser. På, når noget er svært, forklarer Charlotte Høgel.

Annonce

Tal om det

”Tal om det” er en del af projekt tidlig opsporing og indsats, finansieret af midler fra Odder Kommunes sundhed-, social- og forebyggelsesudvalg.

”Tal om det” handler om følelser og trivsel hos den enkelte og i familien.

Undervisningen vil også komme omkring temaerne psykisk sygdom og rusmiddelproblemer i familien.

Der holdes to lektioners workshops i alle 5. klasser i Odder Kommune.

Unge- og rusmiddelkonsulent Poul Sejr Nielsen og børnefamiliekonsulent Charlotte Høgel fra Forebyggelse & Rusmidler står for undervisningen.

Forstå sig selv og andre

Derfor handler undervisningen om at sætte ord på følelser og få børnene til at forstå, at deres følelser er helt almindelige.

Medarbejderne vil hjælpe børnene med at se sammenhængen mellem tanker, følelser og krop, og hvordan man kan udtrykke følelser og aflæse andre.

Samtidig bruger de to undervisere workshoppen på at skabe tillid og tryghed i klassen og understøtte følelsen af samhørighed og fællesskab, som blandt andet opstår, når eleverne opdager, at de ikke er alene, og at alle kender til det at have det svært.

Målet er også at bryde tabuer om psykisk sygdom og rusmiddelproblemer i familien og give børnene en større forståelse, rummelighed og tolerance for de forskellige vilkår og udfordringer, nogle mennesker har og vokser op i.

- Vi kommer også ind på, hvad der er godt at dele med en ven, og hvad der kræver hjælp fra voksne, siger Charlotte Høgel.

Ved undervisningen vil eleverne desuden blive introduceret til Odder-chatten, hvor de anonymt kan henvende sig til Odder Kommunes ungekonsulenter efterfølgende, hvis der er noget, de har brug for at tale om.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce