Annonce
Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.
Debat

En århusianer har et forslag: Lad os sende containerne igennem byen under jorden i et stort rør

"Transport på "godsringen" skal uhindret kunne fungere uden på noget tidspunkt - eller noget sted - at kollidere med den øvrige trafik. Døgnet rundt vil fulde og tomme containere suse rundt på "godsringen", skriver Svend B. Carstensen. Arkivfoto: Axel Schütt

Jeg har en vision: Containerne suser afsted i et stort rør …

Og røret er en del af en "godsring". En ring med skinner. Den løber fra et stort transportcenter vest for Aarhus, via Marselis Boulevard, til en godscentral på containerhavnen. Og tilbage igen. Et eller flere el-godstog flytter containere fra centeret til og fra havnen på denne.

Togene kører kun i én retning på ringen. Det betyder, den ikke kræver voldsomt megen plads. Og den er heller ikke voldsom vanskelig eller dyr at etablere. Måske.

Annonce

Transportcenteret i vest har nemme og hurtige til- og frakørselsveje fra motorvejsnettet og jernbanen.

Aarhus Kommunes bæredygtighedsudvalg har netop anbefalet et transportcenter vest for byen for herfra at fordele gods og varer ud i byen i mindre varevogne, biler og ladcykler. Dette for at undgå de store lastbiler i midtbyen og gøre varetransporten mere grøn og klimavenlig.

Nu er det oplagt at tænke dette scenarie videre, fordi de kraftige støj- og forureningsproblemer på Marselis Boulevard jo netop skyldes de store tunge lastvogne, som transporterer containere til og fra havnen. Og dem, containerne, bliver der angiveligt kun flere og flere af de kommende år, som jeg har forstået Aarhus Kommunes politik i forhold til havnen.

Hvordan kunne dette se ud? Jo, en "godsring" kunne udnytte det eksisterende jernbanespor ud på Sydhavnen i den ene retning. I den anden retning kunne den køre i en ny enkel tunnel under midten af Marselis Boulevard - eller under en af siderne, hvis dette er mere hensigtsmæssigt.

En sådan tunnel er væsentligt mindre og enklere end den hidtil beskrevne Marselistunnel, fordi den kun indeholder ét enkelt skinnespor. Måske to.

Om retningen for til- og frakørsel skal være den ene eller den anden vej, er jeg sikker på, at der er dygtige og erfarne transportører, som kan afgøre ud fra de konkrete forhold og muligheder.

Strækningen under Marselis Boulevard er som et stort rør, forestiller jeg mig. Og godstogene er sikkert førerløse. Det er kendt teknologi, som fungerer rundt omkring og kan videreudvikles på. Masser af metroer, blandt andet i København, fungerer på denne eller lignende måder i dag.

Det eksisterende jernbanespor ud til containerhavnen skal naturligvis moderniseres og elektrificeres som det øvrige jernbanenet. Desuden skal sporet enten gå over eller under Sydhavnsgade, så det ikke kolliderer med bilerne og den øvrige trafik her.

Jeg savner - og efterlyser - klare og konkrete udmeldinger fra byens lokale politikere.

Med andre ord: Transport på "godsringen" skal uhindret kunne fungere uden på noget tidspunkt - eller noget sted - at kollidere med den øvrige trafik. Døgnet rundt vil fulde og tomme containere suse rundt på "godsringen".

Alternativt kunne transporten foregå i et lidt større rør med dobbeltspor eller to rør, hvis det ikke er hensigtmæssigt, tilstrækkeligt eller for vanskeligt at benytte det gamle godsbanespor til containerhavnen.

Jeg påstår ikke, at denne løsning er "bare" eller enkel. Det er der jo ikke noget, som er, når vi taler om transport af rigtig store mængder af gods hver eneste dag, døgnet rundt, året rundt. Men jeg påstår, at den er langt enklere og billigere end den Marselistunnel, vi har set beskrevet som en god løsning for 20 år siden.

For det første: En godsring er helt adskilt fra den øvrige persontransport. Biler, busser, letbane, BRT-busser - og den muskelbårne - fodgængere, cyklister, løbehjulerne med flere kommer på intet tidspunkt i berøring med "godsringen". Den kan derfor uhindret fungere 24/7. Og i højt tempo uden ricisi for øvrige trafikanter.

For det andet: Den er grøn og bæredygtig i det omfang, det nu kan kan lade sig gøre i dag og nærmeste fremtid - den kører på el. Havnen kan promovere sig som en grøn og bæredygtig havn. Og dette i særlig grad, når fordelingen og opsamlingen i godscentalen også foregår med elkøretøjer. Det må efterhånden være kendt og tilgængelig teknologi.

For det tredje: Den hverken støjer eller oser, så en væsentlig forbedring af forholdene på Marselis Boulevard og for beboerne her.

For det fjerde: Formentlig vil den kunne etableres langt hurtigere end den "gamle" og ret omfangsrige Marselistunnel, da den er væsentlig mindre, enklere og ikke behøver at involvere store arealer - i al fald ikke på og omkring Marselis Boulevard. Igen en stor fordel for områdets beboere.

For det femte: Den nuværende godstransport vil formentlig godt kunne afvikles ved siden af på Marselis Boulevard under nedgravningen og etableringen. Desuden vil der fortsat være bilveje til containerhavnen, så transporter, som ikke kan eller egner sig til at komme på skinner, kan listes til havnen - langsomt og på el, naturligvis.

For det sjette: Den vil være billigere - væsentligt, tror jeg - end den "gamle" tunnel. Mon ikke de beskrevne rør findes som standardmateriale i og med, at de benyttes til mange metrobyggerier rundt omkring i verden? Og så vil der - forhåbentlig (!) - være ressourcer til den øvrige personmobilitet i Aarhus.

For det syvende: Gods- og varetransport vil i fremtiden udvikle sig i retninger og på måder, som vi i dag formentlig slet ikke kan forestille os. Droner - små og store - vil sikkert komme til at spille en væsentlig rolle. Derfor skal vi selvfølgelig tænke os grundigt om, før vi foretager meget store investeringer i løsninger, som måske nok var gode engang.

Voldsom og omfattende. Sådan kan man vist godt betegne udviklingen i Aarhus lige nu. Også på havnen. Dertil Kongelunden, nyt stadion, udvidelse af Friheden, Eskelund, spektakulære højhuse på Ø'en og Sydhavnen, mange nye arbejdspladser foruden alle de øvrige nye - og tætte - bydele, som skyder op i og omkring byen.

Det stiller store og fortsat stigende krav til varetransporten og - ikke mindst - til personmobiliteten i byen. Og begge dele skal selvfølgelig ske på en grøn, bæredygtig og klimavenlig måde. Det er alle de seriøse politiske partier jo heldigvis også enige om.

Og skal dette kunne lade sig gøre på en god måde, er tiden ikke til enten-eller-løsninger og grøftegravning med hensyn til valg af transportformer. Det har blandt andet letbane-diskussionen alt for længe båret præg af.

Men jeg savner - og efterlyser - klare og konkrete udmeldinger fra byens lokale politikere.

NB: "Godsringen" stiller sig på ingen måde i vejen for de forslag til en klimavenlig transportpolitik, som en repræsentativ borgergruppe præsenterede i juni måned. Ej heller for de skitser for byens personmobilitet, som jeg har lagt frem i kronikker i Århus Stiftstidende gennem foråret.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Rikke-Marie skal scannes for alvorlig sygdom, men hospitalet har først tid i 2024: - Jeg troede ikke mine egne øjne

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Et af byens ældste spisesteder har kendt rigmand som erklæret stamkunde - det forstår man

Aarhus

Aarhus Pride lukker flere centrale gader: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Vi sad med ryggen mod muren foran politikerne: Jeg er rystet over, hvordan det lokale demokrati fungerer

Elektricitet på de ædlere dele kan hjælpe en stor patientgruppe med et udbredt problem

Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Debat For abonnenter

Stiften mener: Lad os få bus-boblerne tilbage – fyldt med kunst og andre stjerner

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Pengeregn over statskassen: Når priserne stiger, følger momsen med

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce