Annonce
Debat

En bedre bilpolitik i Aarhus

parkeringlets rethinkbilerbilpolitikparkeringskælderunderjordisk parkeringnex

En ophobning af biler ved kantstenen på gader og veje baserer sig på en fundamental mangel på interesse fra politisk side. Gader og veje var oprindeligt til kørende trafik, ikke parkerede køretøjer. I dag er næsten to tredjedel af enhver smal midtbygade optaget af parkerede biler i begge sider. Mange bredere veje er også pakket og plaget af parkerede køretøjer til stor gene for både beboere og bilister. Beboerne selv, samt gæster fra nær og fjern, kan til enhver tid imødese parkeringsbøvl i Aarhus. Bødebookerne er beredte med blokken.

Praktisk var det i gamle dage, hvor hestevogne, kareter, trækvogne og de første små automobiler havde deres garager eller holdeplads i baggårde og garager. Baggårde blev i nyere tid ryddet til fordel for grønne områder, biler blev forvist til gadeparkering. "Hov! - vi må finde en løsning på boligkvarterernes parkeringsforhold, så biler ved kantstenen ikke optager gadens køreareal." Sådan burde byplanlæggere og politikere havde tænkt og straks handlet. Det kneb. Det kniber stadigt for de senere byplanlæggere og politikere. Resultatet ses i dag.

"Biler ud af byen"- står nu højest på den lokalpolitiske trafikale agenda. Mange er enige med den letkøbte løsning, mens mange andre allerede lider under den. Men én ting er sikker: Biler er kommet for at blive - som en komfort, et praktisk transportredskab og oftest en nødvendighed, for at mennesker kan fungere optimalt i dagligdagen.

Da Aarhus nu ikke har råd til at købe grunde eller bygninger i midtbyen og ombygge til parkeringshuse, men har råd til en milliard-letbane til fodfolket, vil denne nyskabelse på skinner kun være en trøst og et supplement og lejlighedsvis befordringsalternativ til den ofte foretrukne privatbilisme. Derfor foreslår jeg:

1. For fremtiden skal der ved privat etagebyggeri på grunden være to tilhørende underjordiske parkeringspladser til hver lejlighed og et udendørs gæsteparkeringsareal.

2. I almene boligkarréer og andre huse skal der være mindst én parkeringsplads udenfor offentlig vej. Samt tilstrækkelig gæsteparkering. Prisen er inkluderet i lejebeløbet.

3. "Hent og bring"-betalt korttidsparkering skal etableres i umiddelbar nærhed af relevante butikszoner i midtbyen og indenfor ringgaderne.

4. Relevant gratis erhvervsparkering i umiddelbar nærhed af aktivt ærinde i Aarhus C.

Jo flere biler, der efter Anden Verdenskrig er kommet til, desto større energi burde politikere og byplanlæggere lægge i at disponere og handle praktisk, effektivt med rettidig omhu. Fremtidsforskere har i årevis forudset betragtelige forøgelser af byens samlede bilpark. Fint nok og et godt skub med en vognstang til nutidens politikere, der kunne have handlet positivt derefter. Nye trafikårer og hundredvis af nye veje er etableret, som byen er vokset. Men der er ikke tænkt mange tanker om, hvor biler kan parkere i dagtimer, eller hvor biler sover om natten, før dagens dont med dytten. Vågn op politikere! Please.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Røver slap af sted med to halve 200-kronesedler: Nu er han efterlyst af politiet

Leder For abonnenter

Cigaretpriser: Forhåbentlig er prisstigning et stærkere våben end skrækbilleder

En kulsort rygerlunge. Rådne tænder. Eller en person, der hoster blod op. Det er billeder, som siden starten af 2012 har prydet cigaretpakker, og som altså i mere end syv år har skullet få folk til at holde op med at ryge, for - som billederne så tydeligt viser - det er nemlig dødsensfarligt. Men der er ikke kommet færre rygere de senere år. Og desværre er endnu flere unge begyndt at ryge. Faktum må altså være, at folk er fuldstændig ligeglade med skrækbilleder og skræmmekampagner; de ryger, hvis de har lyst til at ryge. Og faktum er altså også, at folk selv må bestemme, om de vil ryge eller ej. Om ganske få måneder bliver det dyrere at være ryger i Danmark. Fra 1. april 2020 stiger en pakke cigaretter til 55 kroner, og fra 1. januar 2022 stiger den igen til 60 kroner. Det er en del af finansloven, hvor det er blevet politisk bestemt. Men hvorfor ikke endnu dyrere, når nu det er så usundt at ryge? Det simple og hurtige svar er, at rygerne også er vælgere, og ikke ret mange - hvis nogen - politikere ønsker at blive for meget uvenner med vælgerne. Derfor en mindre prisstigning, så de rygende vælgere kun bliver lidt sure og måske glemmer det igen efter et stykke tid. En mindre prisstigning er bedre end ingen prisstigning, når det skal ses med sundhedsbriller på. Og en mindre prisstigning er et skridt på vejen mod færre rygere, og selv om skridtet ikke umiddelbart ser særligt stort ud, så er det trods alt et skridt i den rigtige retning. Næste skridt tages i 2022, hvor prisen stiger til 60 kroner for en pakke cigaretter. Om det så er nok til at skræmme de unge rygere væk vides ikke, det må tiden vise. For det er primært de unge og de kommende rygere, der skal skræmmes fra at ryge. For de ældre rygere - og dem, der har råd - betyder så lille en prisstigning formentlig ikke noget. De ryger, fordi de har lyst, og fordi, de har råd til det. Men vi skal - igen med sundhedsbrillerne på - have stoppet de yngre rygere, så de ikke bliver en del af den statistik fra Sundhedsstyrelsen, der fortæller os, at der årligt dør 13.600, hvor rygning kan angives som årsag. Skrækbilleder og skræmmekampagner virker ikke, men forhåbentlig kan en prisstigning vise sig mere effektiv.

Aarhus

Kulturrådmanden svarer igen: P-kaos på fiskerihavnen er ikke mit bord

Aarhus

Gaslugt fra restaurant: Politi og brandvæsen rykket talstærkt ud til Jægergårdsgade

Annonce