Annonce
Debat

En blåstempling af det grønne Aarhus: Men der er ingen grund til at sole sig

"Hvis man ikke bevæger sig ud i byen og kun forholder sig til sine papirer, kunne man jo godt forledes til at tro, at Aarhus er på forkant med elbil-satsningen. Der er over 50 ladepladser i Aarhus C. Men højst en tredjedel er reserveret til elbiler, og der er ingen timebegrænsning på de fleste. Ladepladserne er med andre ord sandet til", skriver Poul Møller Andersen. Arkivfoto: Johan Gadegaard.

DEBAT: Aarhus er netop blevet blåstemplet af det globale bynetværk C40. Og Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard udtaler stolt, at "det er fuldstændig centralt, at verdens byer og kommuner går forrest i klimakampen".

Borgmesteren er givet i god tro, men virkeligheden er en anden. Det er tæt på umuligt at komme til Aarhus og få opladet sin elbil, mens man er på besøg i smilets by. Det kan man ikke kalde at gå forrest!

Men hvis man ikke bevæger sig ud i byen og kun forholder sig til sine papirer, kunne man jo godt forledes til at tro, at Aarhus er på forkant med elbil-satsningen. Der er over 50 ladepladser i Aarhus C. Men højst en tredjedel er reserveret til elbiler, og der er ingen timebegrænsning på de fleste. Ladepladserne er med andre ord sandet til. Det på trods af, at byrådet længe har givet lovgrundlag for en langt bedre service.


Men går man en tur i byen, vil man se, at p-pladserne med ladestandere er sandet til med benzin- og diselbiler og langtidsparkerede elbiler. Aarhus understøtter hermed ikke den nationale udrulning af elbiler og modarbejder således 70 procent-klimamålet. Det burde ikke kunne udløse en klima-blåstempling.


I referatet fra teknisk udvalgs møde 5. marts 2015, side 2, står der: "At Teknik og Miljø bemyndiges til at indføre tre timers begrænsning for elbiler på kommunale betalingspladser med ladestandere". Og side 5 står der: "Såfremt det viser sig (med kontrol), at det stadig er et problem for elbiler at få ladeplads, vil Teknik & Miljø reservere yderligere pladser for at dække behovet for elbiler".

Den 18. april 2018 vedtog byrådet følgende parkeringspolitik: "Endvidere skal politikken understøtte den grønne omstilling ved at prioritere miljøvenlige biler".

Den sendrægtighed, som Teknik & Miljø udviser, ligner en kultur, der undergraver demokratiet: Flere vedtagelser i byrådet er ikke effektueret. Det er måske årsagen til, at borgmesteren med oprejst pande fejlagtigt soler sig i blåstemplingen af Aarhus.

Men går man en tur i byen, vil man se, at p-pladserne med ladestandere er sandet til med benzin- og diselbiler og langtidsparkerede elbiler. Aarhus understøtter hermed ikke den nationale udrulning af elbiler og modarbejder således 70 procent-klimamålet. Det burde ikke kunne udløse en klima-blåstempling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Nyt plejehjem for demensramte borgere åbner i Aarhus

Debat

Marselistunnelen - en nødvendighed?

Aarhus

Livet i en fredet bygning: - Vi lever på husets præmisser

Danmark

Få overblikket over de nye rejseregler her: Hvornår må vi grænsehandle og rejse på ferie?

Annonce