Annonce
Debat

En drøm for børnene og klimaet: Dæmp trafikken og slip gaderne fri til tumleplads

"Lad børnene komme ud på gaden. Hoppe, sjippe og spille bold. Sådan som mange os - lidt ældre - husker vores barndom, hvor vi spillede rundbold og fodbold på vejen, ofte til langt ud på aftenen, i al fald om sommeren, hvor solen jo skinnede fra tidlig morgen til sen aften, hver dag. Derfor skal alle gader i Aarhus midtby og bynære boligområder laves om til sivegader, hvor al trafik foregår på børnenes præmisser. Max. 15 km/t. Undtagen de større trafikårer ind mod centrum, bilkorridorerne", foreslår Svend B. Carstensen. Grafik: Jens Nex

Er vi enige om præmisserne? 1. Alt for mange børn rører sig for lidt. 2. Alt for mange børn sidder for meget med en skærm. 3. Alt for mange børn bliver overvægtige.

Hvis ja, kan vi så også blive enige om at gøre noget ved det?

Lad børnene komme ud på gaden. Hoppe, sjippe og spille bold. Sådan som mange os - lidt ældre - husker vores barndom, hvor vi spillede rundbold og fodbold på vejen, ofte til langt ud på aftenen, i al fald om sommeren, hvor solen jo skinnede fra tidlig morgen til sen aften, hver dag.

Annonce

Derfor skal alle gader i Aarhus midtby og bynære boligområder laves om til sivegader, hvor al trafik foregår på børnenes præmisser. Max. 15 km/t. Undtagen de større trafikårer ind mod centrum, bilkorridorerne.

Det lyder måske radikalt, men det behøver det i virkeligheden slet ikke at være, fordi tiltaget skal ses i sammenhæng med en række ændringer i byens infrastruktur, blandt andet en overdækning af banegraven og opgradering af den kollektive trafik.

Jeg foreslår fem punkter:

For det første skal der etableres bilkorridorer, som går fra Ringgaden, til dels Ringvejen, ind til centrum. Max. hastighed: 30 km/t. Det lyder måske langsomt, men i og med, at der ingen eller meget lidt tværgående trafik er, vil trafikken her glide meget lettere - og sikkert mindst lige så hurtigt som i dag, hvor man som bilist ofte må stoppe for rødt lys. Mange lyskryds kan sløjfes. Måske skal der laves et par rundkørsler, fordi trafikken her ruller meget mere kontinuerligt end i et lyskryds. Disse veje rammer flere store parkeringsanlæg i centrum og på havnen.

For det andet dækkes banegraven over, så der her kan skabes et stort og effektivt trafikalt knudepunkt, som er nemt og hurtigt at komme ind til med alle de forskellige transportformer. Alle. Også privatbilen, som får parkeringsarealer under jorden. Princippet skal være: Let og hurtigt at komme ind til – og ditto videre fra igen.

For det tredje skal det være muligt at sive på tværs af korridorerne. Altså komme gennem de områder, hvor børnene ellers har helle - det tager bare lidt ekstra tid. Ligesom beboerne, forretningsdrivende, håndværkere og andre med ærinder selvfølgelig skal kunne liste ind og ud med deres biler.

For det fjerde etableres der nogle store og moderne parkeringsanlæg, både i periferien af byen og i centrum. Et af slagsen er planlagt til at stå færdig på Sydhavnen i 2024. De skal være sikre, overvågede og selvfølgelig med opladning til el-bilerne. Ét af de største skal være under den overdækkede banegrav, som bilerne kan komme ind til fra flere retninger.

Og for det femte skaber vi en effektiv kollektiv trafik, som er attraktiv for de fleste. En vifte af muligheder: Tog, fjernbusser, bybusser, letbane, shuttle-busser, BRT-busser, grønne taxaer mv. Og det skal være nemt at skifte mellem disse i det nye store knudepunkt lokaliseret på Banegården og den overdækkede banegrav. På den måde vil det være hurtigt og enkelt at komme ud til Kongelunden, det nye stadion, Friheden, Eskelunden, Ø'en og de øvrige nye bydele, som skyder op i og omkring Aarhus.

Sådan. Nu har vi en overordnet plan og struktur for personmobilitet i byen, som giver mulighed for, at langt de fleste gader og veje i byens beboelsesområder kan blive børnenes legeområder.

Først og fremmest skal det være børnenes space. Der skal måske streges nogle baner op, placeres mål og net, bygges en skaterbane – eller noget andet, alt efter børnenes og de lokale beboeres ønsker og behov. Så må vi andre vige eller sive forbi, når legen tillader det.

Vi får et mindre behov for at etablere nye haller, baner og andre store idrætsanlæg, som er meget dyre både at bygge, vedligeholde og drive. Og måske kan vi endda undgå de paradoksale billeder, som vi i dag ser, når børn bliver kørt i bil til idrætshallen eller fodboldbanen, fordi det er for farligt at cykle – på grund af den tætte biltrafik.


Nostalgi? Ja, måske. Men vi er altså nogen, som fik bygget en fantastisk god fysik op fra tidlig barndom. Den oplevelse under jeg gerne andre. Ikke mindst vore børn og unge mennesker.


Der vil sikkert komme et reduceret træk på institutioner for de lidt større børn efter skoletid. Der vil være liv på gaden derhjemme. Dette skal ses i sammenhæng med én af de positive erfaringer fra coronaen, nemlig, at en del af manges arbejde sagtens kan foregå derhjemme, så vi må forvente, at flere – også forældre – vil være hjemme i hverdagen og kan være med til at skabe de trygge rammer i lokalområdet. En mindre tendens til, at byen bliver forladt af børnefamilierne, som det ofte sker i dag, fordi der nu er lokale rammer, som giver børnene langt flere muligheder. Gode skatteydere bliver i kommunen.

Det lokale angegement vil blomstre. Og det må gerne støttes af kommunen, lokale idræts- og andre foreninger. Foruden de store idrætsorganisationer, DIF og DGI, som vil kunne få nye arbejdsfelter med at støtte og inspirere til aktiviteter på gaden.

Måske vil forældre en gang imellem gerne være med, men generelt skal det være børnenes eget område. Altså et langt mere aktivt og rigt børneliv lokalt, hvor små og store spiller bold, leger eller bare er der sammen med kvarterets øvrige børn. Og når børnelivet går godt, så gør voksen- og forældrelivet det som regel også.

Og vi booster den grønne dagsorden. En væsentlig reduktion af CO2 på transportkontoen. Godt for klimaet. En renere luft. Mindre trafikstøj. Dette vil yderligere forstærkes af, at for mange vil den muskelbårne transport blive et mere oplagt valg. Det vil blive langt mere trygt, sikkert og behageligt at gå, løbe, cykle, bruge løbehjul eller skateboard. Er der da slet ingen negative sider?

Jo, enkelte vil nok skulle bruge to eller fem minutter længere tid i bilen – eller i anden transport - for at komme til og fra arbejde. Og enkelte vil sikkert også skulle parkere lidt længere væk fra arbejdspladsen end nu. Men er det ikke en beskeden pris at betale for det væld af fordele, som disse ændringer kan give?

De fartglade, dem med rigeligt benzin i blodet, må nok søge udenfor byen. Kommunen kunne eventuelt etablere en racerbane vest for byen. Et sted, hvor man uden at genere andre mennesker vil kunne afprøve musklerne i ens bil under sikre forhold – på eget ansvar og risiko.

Anlægsomkostningerne for hele denne øvelse vil ikke være voldsomt store. Men med mange omlægninger. Og kræve megen omtanke, fremsyn og planlægning, herunder inddragelse af fællesråd og beboerne med flere. Og nok allervigtigst: Velvilje.

Nostalgi? Ja, måske. Men vi er altså nogen, som fik bygget en fantastisk god fysik op fra tidlig barndom. Den oplevelse under jeg gerne andre. Ikke mindst vore børn og unge mennesker.

Lad mig gerne høre de gode argumenter imod en sådan plan. Der er jo kommunalvalg i november måned.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Samlet set er det umuligt at gå trist hjem fra Havnær

Danmark

Torsdagens coronatal: Syv færre indlagt det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Chokaften på Ceres Park: AGF er ude af europæisk fodbold

Østjylland For abonnenter

Efter 71 år uden hovedbygning: Godsejer vil genopføre Rathlousdal ved Odder

Østjylland

Kroens kælder kan rumme alt: Under krigen blev her skjult nedskudte krigsflyvere, nu ligger fine vine og venter på at blive smagt

Aarhus

Multihandicappet dreng fra Aarhus er død med coronavirus

AGF For abonnenter

Bagkanten: 5 gode grunde til, at det ikke er så slemt i AGF, som det ser ud

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat For abonnenter

Selv politikerne har fået nok: Pas nu på tonen

Erhverv

Aarhus Airport åbner ny rute: Godt nyt til mode- og fodboldfans

Aarhus

Rotter kravler ind i automatiske toiletter: Det er derfor, nogle af dem er i stykker

Sport

Kære læser, i nat får vi måske en århusiansk guldmedalje: Her er overblikket over OL-døgnet

Aarhus For abonnenter

Holy shit: Stiften tjekker byens automatiske toiletter -  sarte sjæle bedes klikke på en anden artikel

Aarhus

Øl til nydelse, øl til deling og øl til mad: Aarhus Bryghus er det største i byen

Annonce