Annonce
Debat

En drøm om byens indretning: Mennesker strømmer ind og ud af det store pulserende hjerte i Aarhus

"Lad os kombinere letbane og BRT-busser i Aarhus og få det bedste ud af begge dele. Anden etape af letbanen etableres som planlagt – bortset fra stykket ud på Ø'en, hvor en BRT-linje er mere hensigtsmæssig og kan blive en del af en "havnering". Hjertet er banegården og den overdækkede banegrav. Et centralt knudepunkt, der konstant pumper ilt og mennesker ud i den levende by", skriver Svend B. Carstensen. Arkivfoto: Axel Schütt

DEBAT: Lad os kombinere letbane og BRT-busser i Aarhus og få det bedste ud af begge dele. Anden etape af letbanen etableres som planlagt – bortset fra stykket ud på Ø'en, hvor en BRT-linje er mere hensigtsmæssig og kan blive en del af en "havnering".

Hjertet er banegården og den overdækkede banegrav. Et centralt knudepunkt, der konstant pumper ilt og mennesker ud i den levende by. Samtlige transportformer - tog, letbane, BRT-busser, fjernbusser, bybusser, grønne taxaer mv. - mødes her. Foruden gående og cyklende. Også privatbilen, som får et stort moderne underjordisk parkeringsanlæg. Med el-ladere, naturligvis.

Princippet skal være: Nem og hurtig at komme ind til – og ditto videre fra igen. Den nye åre er BRT-busserne (Bus Rapid Transit), som er hurtig bustransport i egen bane. De kører på el, er af høj kvalitet og hermed attraktive for de fleste.

Annonce

Og jeg foreslår seks "BRT-ringe". De første tre skal køre med mange, rigtigt mange, afgange hver dag. De sidste tre koordineres og tilpasses den destination, de skal dække, som shuttlebusser.

De seks BRT-ringe:

1. Ring I: Banegården/banegraven – Spanien – Strandvejen – Marselis Boulevard –Søndre Ringgade - Vestre Ringgade – Nordre Ringgade – Dronning Margrethes Vej – Skovvejen – Kystvejen – Skolebakken – Europaplads – Spanien – Banegården / banegraven … En traditionel "ring" omkring midtbyen, som gør, at man hurtigt kan komme rundt om og ind i byen fra alle retninger.

2. Ring II: Banegården/banegraven – Spanien – Strandvejen – Oddervej – Ringvej Syd – Skanderborgvej – Viby Ringvej – Åby Ringvej – Hasle Ringvej – Vejlby Ringvej - Grenåvej - Dronning Margrethes Vej – herfra som Ring I. Også en traditionel "ring", blot en tand længere ude. Det kunne overvejes at etablere nogle større sikre parkeringsanlæg, eventuelt som parkeringshuse, tæt på de store indfaldsveje med henblik på at kunne skifte til BRT-busserne.

3. Havnering: Banegården/rundkørselen ved DGI-huset – Værkmestergade – Spanien – Jægergårdsgade – Sydhavnsgade ("Kulhuset", parkeringshus med 700 pladser fra 2024) – Honnørkajen/Balticagade – Mellemarmen – (ny bro) – Pier 2, forbi Navitas og Bestseller-bygningen – Bernhardt Jensens Boulevard - Jette Tikjøbs Plads - retur … Dette er måske et kontroversielt forsalg, fordi det forudsætter en bro mellem Pier 2 og Mellemarmen. Men det vil - i den grad! – kunne aflaste midtbyens havnenære dele for biltrafik, da den både skal være til biler og BRT-busser. Og gøre det nemt at komme mellem centrum og Ø'en. Arkitekt og byplanlægger Rune Fink Isaksen, Åbyhøj, fremlagde allerede i 2014 et forslag med en oplukkelig svingbro fra Pier 2 til Mellemarmen – netop for at aflaste havneområdet for trafik (Århus Stiftstidende, 28. marts 2014: "Giv byen en aflastende havneringvej").

4. Færgering: Banegården/rundkørselen ved DGI-huset – Værkmestergade – Spanien – Jægergårdsgade – Sydhavnsvej – Østhavnsvej – Aarhus Færgehavn – retur… En ring, som koordineres med færgeafgange og -ankomster. Den gør det nemt og hurtigt at komme til færgen – og videre til Sjælland og København. Plus retur.


Aarhus bliver hel og sammenhængende. Også til oplandet. At komme ind til og rundt i byen vil ikke mere kræve en voldsom masse ekstra tid og besvær – eller en privatbil. Og byen vil vise sig fra sin bedste side, når gæster og turister, ja, alle ankommer til hjertet af Aarhus. En fantastisk byport, som giver adgang til en levende og dynamisk by.


5. Kongelunden-ring: Banegården/banegraven (Værkmestergade eller Banegårdspladsen) – Spanien – Strandvejen – Carl Nielsens Vej – Holmevej – Rosenvangs Allé – Jyllands Allé – Søndre Ringgade – De Mazas Vej – Frederiks Allé – Værkmestergade eller Banegårdsgade … Ringen går omkring Kongelunden og stadion og ikke direkte, fordi BRT-busserne kører med en højere hastighed end den øvrige biltrafik. Og skal selvfølgelig tilpasses den endelige udformning af Kongelunden. Denne ring gør, at der ikke er grund til at vælge privatbilen til Kongelunden og det nye stadion. Tag bil, bus eller tog ind til banegården/banegraven – og herfra kan man nemt gå, cykle eller tage med BRT-busserne for at komme det sidste stykke.

6. Eskelunden-ring: Banegården/banegraven (Værkmestergade) – Spanien – Strandvejen – Marselis Boulevard – Åhavevej - Retur: Åhavevej – (nyt vejstykke) – Ankersgade / Værkmestergade – Banegården / banegraven … Eskelunden vil få koncerter, festivaler og andre store events, som kræver, at der kan flyttes mange mennesker hurtigt. Og det kan BRT-busserne, fordi der kan skrues op for antallet af busser og afgange. Måske også lidt kontroversielt, fordi Åhavevej forlænges gennem den ydre banegrav ind til Værkmestergade.

Men der er jo masser af muligheder for at lave en vej, som ikke generer naboer og omgivelser: Nedgravning, støjvolde med beplantning, støjreducerende asfalt, fartbegrænsning, eventuelt kun for el-biler osv. Desuden med god plads til gående og cyklende fra byens midte til festivalpladsen. Dette nye vejstykke vil også gøre det nemmere for bilerne at komme direkte ind til centrum og parkeringen under den overdækkede banegrav.

De kendte bybusser, som alle kommer på el i løbet af få år, skal fortsat eksistere og dække de områder, som ikke er omfattet af letbanen eller BRT-busserne.

Der ligger en overordentlig vigtig opgave i sammenbygningen af banegården og den overdækkede banegrav. Det skal være flot, rart og effektivt. Et sted, hvor man nemt og hurtigt kan skifte mellem de forskellige transportformer. Og selvfølgelig udformet således, at det kan benyttes af handicappede og gangbesværede uden problemer.

Aarhus bliver hel og sammenhængende. Også til oplandet. At komme ind til og rundt i byen vil ikke mere kræve en voldsom masse ekstra tid og besvær – eller en privatbil. Og byen vil vise sig fra sin bedste side, når gæster og turister, ja, alle ankommer til hjertet af Aarhus. En fantastisk byport, som giver adgang til en levende og dynamisk by.

Hvad er de gode argumenter imod en sådan plan med et centralt pulserende hjerte, som giver os alle muligheder for at komme videre?

PS. Intet i dette forslag stiller sig i vejen for den overordnede plan, som jeg skitserede i en kronik i Århus Stiftstidende søndag 10. januar: "En drøm for børnene og klimaet: Dæmp trafikken og slip gaderne fri til tumleplads".

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Dan vil bygge en helt ny by på sine marker: Her kan 3.000-4.000 mennesker få hygge og sundhed for sjælen

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 457 nye smittetilfælde - seks døde

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Stor donation skal hjælpe atleter til OL: - Det giver mulighed for en mere professionel tilværelse

AGF For abonnenter

Kommentar: Derfor gør Mustapha Bundu AGF til et helt andet fodboldhold

Aarhus

Se video og billeder: Så flot er havnens nye slæbebåd

Alarm 112

Dyr skudt med pil i Dyrehaven: - Det kunne godt ligne en 'mørkets gerning'

Byudvikling

Der skal mere gang i de mindre byer: Rådmand vil have endnu mere byliv i oplandsbyerne

Aarhus For abonnenter

Motorvejstilslutning ved Hørning er en håbløs flaskehals: Når Beder-Beringvejen åbner bliver det endnu værre

Debat For abonnenter

Stiften mener: Der er en stor byggekløft i Aarhus - og den er både dyb og farlig

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Aflyst, forsinket, tom og alt for dyr: Letbanen sætter sindene i kog, men er påstandene korrekte?

Danmark

Mormor advarer om trend på TikTok: Barnebarn svært forbrændt af stikflamme fra brandfarlig leg med spraydåse

AGF

Efter voldsom ulykke i træningscenter: Spillerforening forventer, at AGF strammer op på sikkerheden

Danmark For abonnenter

Sygeplejestrejke spænder ben for coronasmittede: Senfølgeramte i Aarhus venter i månedsvis på hjælp

Aarhus

TV 2 taber i Højesteret: Forbud mod skjulte optagelser på plejehjem var ok

Annonce