Annonce
Aarhus

En fantastisk dag for Thyssen: Han fik ideen til letbanen

- Jeg vidste godt, at den århusianske letbane ville få en hård fødsel, siger Peter Thyssen, som torsdag glædede sig over, at letbanen nu endelig må køre med passagerer. Foto: Flemming Krogh

Den radikale Peter Thyssen var om nogen manden, der pressede letbanen igennem i Aarhus. Han har ikke fortrudt.

AARHUS: Blandt de mange glade mennesker i de århusianske letbanetog torsdag var Peter Thyssen blandt de allergladeste.

Måske er det for meget at sige, at det var ham, der fik ideen til, at Danmarks næststørste by skulle have en letbane. Men det er tæt på sandheden.

I hvert fald var det ham som radikal rådmand, der for år tilbage var drivkraften. Og det var også ham, der måtte lægge rygstykker til den kritik, som letbaneplanerne medførte.

Torsdag så han ud som om, at det havde været det hele værd. Vi mødte ham i et letbanetog på vej op ad Nørrebrogade.

- Det startede som en drøm. Og i dag kan jeg så sidde her, siger han og ser glad ud på menneskemylderet omkring ham.

Han fortæller, at det fra starten var op ad bakke for projektet.

- Vi har haft en fornemmelse af, at vi skulle kæmpe hele vejen op. Og det var ikke blandt politikerne, der var modstand, siger han.

- Jeg kan ikke huske, at der var et eneste medlem af byrådet, som var imod. Og de skiftende borgmestre talte alle letbanens sag. Først Louise Gade (V), så Nicolai Wammen (S) og i dag Jacob Bundsgaard (A).

- Nej, det var de centrale myndigheder, som var problemet fra starten, og derfor fik jeg også en klar fornemmelse af, at den århusianske letbane ville få en svær fødsel. Og sådan blev det jo også.

Stor velvilje

Ikke bare byrådspolitikerne bakkede projektet op. Det gjorde medlemmerne af det daværende amtsråd også.

- Også fra Folketinget mødte vi stor velvilje. Et parti som Dansk Folkeparti bakkede op fra starten, siger den radikale Peter Thyssen.

Undervejs skortede det som nævnt ikke på kritik. Alligevel tvivlede Peter Thyssen ikke på, at projektet var det rigtige for Aarhus.

- Vi politikere og embedsmænd kunne jo på studierejser til andre byer med letbanetog se, hvor stor fornøjelse, byerne havde af dem. Eksempelvis forandrede letbanen fuldstændig Bordeaux fra et være en lidt mørk industriby til at være en spændende, moderne by.

Peter Thyssen læner sig tilbage og nyder turen.

- Det er herligt, at Aarhus får lov til at blive den første danske by med en letbane, siger han.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce