Annonce
Debat

En helt ubegribelig stor krænkelsesparathed

Balls tell it all er skabt af Henrik Busk Andersen og står i Godsbanens gårdhave. Foto: Flemming Krogh
Annonce

LÆSERBREV: Når jeg i Århus Stiftstidende følger debatten vedrørende skulpturen "Balls tell it all" af Henrik Busk Andersen, som lederen af Godsbanen, Flemming Dybbøl, modigt har ladet stille op, så slår det mig, hvor lidt frisind og rummelighed, som kunsthistorikere og andre, ofte selvudnævnte, eksperter og meningsdannere her i 2020 besidder.

Er kunsten ikke netop defineret ved, at den skabes uden et egentligt formål for øje, men kan (og meget gerne) vække følelser i beskueren og, i lige så mange tilfælde, også gerne provokerer denne? Det er jo fantastisk, når et værk enten fylder én med stor glæde og varme eller, som det diametralt modsatte, vækker ens reneste afsky.

Det er jo netop hele essensen med at skabe kunst, - det er det, som kunst og intet andet kan.

Det er en trist tendens i samfundet i dag, at offentlige personer, hvoraf flertallet i denne konkrete sag tydeligvis er kvinder, indtager en skræmmende høj grad af krænkelsesparathed. Her tænker jeg ikke mindst på de seneste dages artikler i avisen fra Trine Rytter Andersen og Julie Rokkjær Birch.

Det er ligesom i tidsånden i dag, at repræsentanter fra de utallige minoritetsgrupper farer i flint ved selv den mindste skæve ytring eller utilsigtede fejltrin fra mere, lad os kalde dem konventionelle, borgere, som undertegnede selv tilhører. Veganere, klimaaktivister, bøsser og lesbiske, muslimer, LGBT'ere, farvede, feminister, inuitter og nu også, i denne sag, såkaldt kunstforstandige, himler op så snart, at de føler deres ære, eller hvad det må være, krænket.


Jeg overvejer, om debattens krænkede kvinder er ramt af en freudiansk penis-misundelse eller vel rettere i dette tilfælde en testikel-misundelse.

Ole Rasmussen


Omfanget af denne kulturændring, denne krænkelsesparathed, har efterhånden antaget et absurd niveau. Det er i denne sag svært for undertegnede helt at blive klog på, hvad som generer de krænkede ved Henrik Busk Andersens fine skulptur. Det er så som så med de saglige argumenter omkring det rent kunstneriske, men i stedet fornemmes, på tonen, mere en vrede rettet mod manden som institution, arketype og køn.

Jeg overvejer, om debattens krænkede kvinder er ramt af en freudiansk penis-misundelse eller vel rettere i dette tilfælde en testikel-misundelse.

Jeg glædes over, at Flemming Dybbøl holder på sin ret til, i sin egenskab af leder, at bestemme på vegne af Godsbanen, at kæmpe for sin integritet og ikke lade sig diktere af aktivister. Hvis ikke et kunstværk af denne kaliber kan stå til skue ved et såkaldt kulturcenter i "Verdens mindste storby”, så hører al fornuft da op.

Personligt finder jeg værket "Balls tell it all" særdeles glædebringende og livsbekræftende - kunstneren måtte hjertens gerne placere det midt på min græsplæne, om pladsen ved Godsbanen med tiden viser sig for trang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Mobil testenhed tilbage i Gellerup: Svært at få beboerne til at flytte sig

Aarhus For abonnenter

Søns misbrug har kostet Bente og Søren penge, søvn og tårer: - Man føler sig magtesløs og mistænkt for at være dårlige forældre

Aarhus

Fire elever ramt af corona: Var netop kommet hjem fra studietur til Polen

AGF

Det Hvide Snit:  Er der bund i ny, ambitiøs AGF-målsætning - og hva' ka' OB?

AGF For abonnenter

Bagkanten: Sæsonen er knap begyndt, men David Nielsen skal allerede ud i krogene for at finde friske spillere

Annonce