Annonce
Debat

En hilsen fra en bilist i Istedgade: Hvor kan jeg køre, og hvor kan jeg parkere, SF?

"Anders Gerding Yde fastholder også, at man som borger i centrum nemt kan få lov til at parkere sin bil i parkeringshusene. Så vil jeg gerne høre, om man påtænker at ekspropriere parkeringshusene i Bruuns Galleri eller Magasin? Hvis vi antager, at SF ønsker dette, så vil jeg også høre, om de har lavet beregninger på, om der overhovedet er plads i disse parkeringshuse til at have bilerne stående? Og hvordan skal regningen betales? Skal borgerne selv tilkøbe sig denne adgang, eller vil kommunen stå for dette", skriver Morten Møller Sørensen. Arkivfoto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

DEBAT: Dette er et svar til Anders Gerding Yde, for jeg mener stadigvæk, at SF's forslag (om at fjerne biltrafikken fra Aarhus midtby, red.) ikke er en nødvendighed for at få fjernet såvel almindelige biler som elbiler fra centrum af Aarhus. Jeg mener, at det er et dårligt forslag, fordi vi har mange borgere i centrum, som arbejder uden for kommunen, hvor deres eneste reelle transportmulighed er bilen.

Jeg må forstå på Anders Gerding Yde, som sikkert er en rigtig god fyr, at jeg som regionsrådskandidat ikke må blande mig i debatten. Det synes jeg er ærgerligt. Han skriver: "Det er ikke specielt prangende, at man som opstillet kandidat til regionsrådet (som egentlig slet ikke har noget at skulle have sagt i denne sag) ikke gør sit hjemmearbejde".

Jeg bor på Istedgade i centrum. SF har konkret foreslået at fjerne bilerne fra Jægergårdsgade. Det vil betyde, at hvis man har en bil på sidegaderne, så må de vel blive de facto fjernet fra sidegaderne, når man ikke kan køre igennem Jægergårdsgade? Jeg pendler selv på arbejde til Kolding. Alligevel må jeg indse, at jeg ikke skal blande mig i debatten – fordi jeg er regionsrådskandidat. Øv.

Annonce


Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor et forbud er at foretrække, hvis man kan få århusianere helt til at lade være med at køre bil, hvis den offentlige trafik er bedre end privatbilen.


Anders Gerding Yde fastholder også, at man som borger i centrum nemt kan få lov til at parkere sin bil i parkeringshusene. Så vil jeg gerne høre, om man påtænker at ekspropriere parkeringshusene i Bruuns Galleri eller Magasin? Hvis vi antager, at SF ønsker dette, så vil jeg også høre, om de har lavet beregninger på, om der overhovedet er plads i disse parkeringshuse til at have bilerne stående? Og hvordan skal regningen betales? Skal borgerne selv tilkøbe sig denne adgang, eller vil kommunen stå for dette?

Anders hentyder også til, at butikkerne nemt kan omstille sig, hvis man forbyder bilerne i centrum. Hvis man ser TV2 Østjylland, har man også set direktøren for Aarhus City Forening fortælle om forslaget, og han kalder det for dårligt. Foreningen består af en lang række butikker i Aarhus. Jeg må konstatere, at han repræsenterer butikkerne i Aarhus bedre end SF og Venstre. Og jeg må sige, at jeg tager hans ord for gode varer, når det omhandler butikslivet i vores dejlige by. Så jeg fastholder, at forslaget er arrogant.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor et forbud er at foretrække, hvis man kan få århusianere helt til at lade være med at køre bil, hvis den offentlige trafik er bedre end privatbilen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Udbrud af ekstra smitsom corona-variant: Vuggestue og børnehave i Risskov lukket

Sport For abonnenter

Kommentar: Der er ingen vej udenom - Uefa eller Hjulmand taler usandt

Aarhus

Sygeplejerskerne strejker: De første aflysninger er på vej til patienterne

Aarhus For abonnenter

Beboere frygter, at dødskørsel på Aarhus Ø vil koste liv: Vagter og afspærring af p-plads er i spil til at dæmpe uroen

Annonce