Annonce
Kultur

En komedie om offentlighedsloven? Det er så absurd, at det bliver sjovt

Ina-Miriam Rosenbaum laver satire over store politiske møgsager, der er gået i den kollektive glemmebog. Næste emne er offentlighedsloven. - Det er så absurd, at det er sjovt, siger instruktøren og idékvinden bag forestillingen ”Det fortrolige rum”. Foto: Ida Wang
Skuespiller og instruktør Ina-Miriam Rosenbaum har i 40 år fået teaterpublikum til at grine. De seneste år har det handlet om politiske møgsager som Irak-krigen, Helle Thornings skattesag og salget af Dong. Nu tager hun fat på offentlighedsloven i fremtidskomedien ”Det fortrolige rum”, der blander scenekunst og journalistik. Hvorfor? Fordi teateret kan få tilskuerne til at være mere lydhøre og åbne.

Det er 17 procent bureaukratisk tågesnak, 24 procent politisk satire, 32 procent Christiansborg i virkeligheden og 27 procent teatralsk afdækning, når instruktør og idékvinde Ina-Miriam Rosenbaum sammen med skuespiller og manuskriptforfatter Kristian Halken skaber fremtidskomedien ”Det fortrolige rum”, der handler om offentlighedsloven - om det borgerne i Danmark må vide og ikke få at vide.

Komedien foregår i 2068, hvor virusser, nedlukninger og bobler stadig præger samfundet. Det er de 51 procent teatralsk afdækning og satire, hvor karakteren Frank bliver spillet af Anders Budde Christensen. Den handler om offentlighedsloven, som blev vedtaget på Christiansborg i 2013, og gengiver helt faktuelt, samtidig med at den forsøger at forklare paragraffer fra loven, som de færreste forstår.

Her kommer den ægte journalist Sofie Buch Høyer på scenen som et indslag fra virkeligheden. Måske lykkes det hende endda at skære igennem den bureaukratiske tågesnak, så publikum går klogere fra salen. Eller de bliver mere åbne og lydhøre.

Annonce
Skuespiller Anders Budde Christensen og journalist Sofie Buch Høyer står på scenen under ”Det fortrolige rum”. Journalisten udlægger lovteksten og forklarer både skuespiller og publikum, hvordan paragrafferne hænger sammen. Foto: Montgomery Studio

- Vi prøver at gøre teaterrummet til et rum for en demokratisk samtale. Helt bogstavelig talt. Derfor har vi journalisten som en del af forestillingen, hvor hun kommer til at afbryde og forklare og måske give publikum lyst til at tale om det bagefter. Det er anderledes at diskutere på baggrund af en kunstnerisk oplevelse. Det gør folk meget mere lydhøre, det har jeg oplevet mange gange, siger Ina-Miriam Rosenbaum, der siden 2015 har arbejdet med at forvandle store, tunge politiske sager til teaterforestillinger.

Hun har kaldt det Projekt Glemmebogen, og ”Det fortrolige rum” er den sidste af fire i forestillingsrækken.

Satire over sagerne

- Idéen til Projekt Glemmebogen udsprang af en helt personlig følelse af ikke at vide nok til at kunne tage stilling til de politiske møgsager, der kom op i medierne. Jeg syntes ikke, at jeg blev klogere af at have lyttet til eksperter, politikere eller Clement Kjersgaard. Og jeg tænkte, det kan ikke passe, at jeg ikke skulle føle mig kvalificeret til at deltage i den demokratiske samtale, siger instruktøren.

Det fantastiske ved kunst er, at det taler så direkte til mennesker, og det, man oplever, er individuelt og personligt. Det kan man bagefter tale om. Derfor bliver kunsten en nøgle til dialog.

Ina-Miriam Rosenbaum, instruktør og skuespiller

- Jeg er vokset op i en familie, hvor det var vigtigt at holde sig orienteret og læse dagens avis. Op gennem hele min skolegang blev vi opfordret til at være orienterede, og på teaterskolen sad rektoren hver morgen og råbte til dem, der gik forbi hans kontor: ”Har du læst din avis i dag?” Det er altså kodet dybt ind i mig, at man skal være vågen og oplyst for at være en god demokratisk borger. Derfor ville jeg finde en måde, hvorpå teateret og scenekunsten kan være med til at formidle meget kompliceret stof, fortæller hun.

Hun har brugt årevis på at dykke ned i de sager, der ellers er gået i den kollektive glemmebog: Helle Thornings skattesag, salget af Dong, Danmarks deltagelse i Irak-krigen og offentlighedsloven. Hun har læst kommissionsrapporter på tusindvis af sider, for hvem gør ellers lige det? Hun har fundet journalister, der har gravet løs i sagerne, indtil der ikke var flere klik eller forsider i dem. Og så har hun kombineret alt det tunge stof med den humor og satire, som hun har arbejdet med det meste af sine 40 år på danske teaterscener.

- Det kan godt være, det lyder paradoksalt at lave en komedie om offentlighedsloven. Men når man læser lovteksten, er den så absurd, at den bliver sjov. Derudover kan satiren skabe en nysgerrighed og tvivl i publikum, som sidder tilbage med spørgsmålet: Kan det virkelig passe? Og det er det vigtigste spørgsmål, man kan stille sig selv, siger Ina-Miriam Rosenbaum.

Annonce

Lydhørheden

- Men jeg fandt hurtigt ud af, at det ikke er nok bare at spille en forestilling. Vi skulle også give publikum en mulighed for at snakke med hinanden. Og for at stille spørgsmålet, om det virkelig kan passe, det de havde set. Derfor lavede vi temaaftener i begyndelsen. Senere blev anden akt af forestillingen et interview mellem en gæst og en journalist, og nu har vi integreret journalisten i selve stykket. Der sker noget spændende i det rum mellem scenekunst og journalistisk. Det gør publikum engageret, uanset hvilken holdning de kommer med.

- Hvorfor opstår den lydhørhed, når man ser et teaterstykke og ikke, når man læser en avis?

- Vi prøver ligesom i en avisartikel at skabe overblik over et sagsforløb, men vi går skridtet videre og spiller det. Skuespilleren gør det politiske personificeret. Der kommer følelser, musik, lyd og billeder på, og det gør, at man bliver mere åben for, hvad der foregår på scenen. Det fantastiske ved kunst er, at det taler så direkte til mennesker, og det, man oplever, er individuelt og personligt. Det kan man bagefter tale om. Derfor bliver kunsten en nøgle til dialog, siger Ina-Miriam Rosenbaum.

”Det fortrolige rum” spiller på Teateret Svalegangen i Aarhus frem til 5. februar. Derefter drager forestillingen på turné landet rundt. Sidste forestilling spilles 12. marts i Roskilde.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Rikke-Marie skal scannes for alvorlig sygdom, men hospitalet har først tid i 2024: - Jeg troede ikke mine egne øjne

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Et af byens ældste spisesteder har kendt rigmand som erklæret stamkunde - det forstår man

Aarhus

Aarhus Pride lukker flere centrale gader: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Vi sad med ryggen mod muren foran politikerne: Jeg er rystet over, hvordan det lokale demokrati fungerer

Elektricitet på de ædlere dele kan hjælpe en stor patientgruppe med et udbredt problem

Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Kultur For abonnenter

Genfødt rockband overgik alle forventninger: Kashmir slog hul i skyerne med sublimt comeback

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Pengeregn over statskassen: Når priserne stiger, følger momsen med

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce