Annonce
Debat

En lærer er bekymret: Folkeskolen i Aarhus er et fattigt tilbud

"Som folkeskolelærer er min opgave at gøre en forskel og skabe en undervisning, som skaber lige muligheder for alle. Men det kræver ressourcer: At der er lærere nok, som har tid til at være den betydningsfulde voksne, som skaber nærværende, varieret og velforberedt undervisning. Og som kan være den, der, i tæt samarbejde med familien og socialrådgivere, sikrer, at skolefravær ikke bliver til skolevægring", skriver Katrine Vinther Nielsen. Arkivfoto: Morten Pape

DEBAT: Jeg er overbevist om, at alle kan være enige om, at ingen børn bør vokse op i fattigdom.

Derfor er indstillingen fra Sociale Forhold og Beskæftigelse "Orientering om fattigdom i Aarhus Kommune 2020" bekymrende læsning, for den viser, at der er 3035 børn i økonomisk trængte familier. En viden, som naturligvis bør kalde på målrettet arbejde for at mindske fattigdom, for fattigdom har alvorlige konsekvenser: Med et foruroligende blik ind i fremtiden fremgår det, at lever børn blot et enkelt år i fattigdom, klarer de sig dårligere i uddannelsessystemet, har øget ledighed og større risiko for at havne på førtidspension.

Skolen kan spille en afgørende rolle i at bryde denne sociale arv. Som folkeskolelærer er min opgave at gøre en forskel og skabe en undervisning, som skaber lige muligheder for alle. Men det kræver ressourcer: At der er lærere nok, som har tid til at være den betydningsfulde voksne, som skaber nærværende, varieret og velforberedt undervisning. Og som kan være den, der, i tæt samarbejde med familien og socialrådgivere, sikrer, at skolefravær ikke bliver til skolevægring.


Så min klare opfordring til de århusianske politikere er: Prioritér flere midler til folkeskolen, for Aarhus Kommune har et lavt udgiftsniveau til folkeskolen pr. elev. For ligesom ingen børn bør vokse op i fattigdom, bør de heller ikke nøjes med et fattigt tilbud.


Men virkeligheden er, at i alt for mange klasser sidder elever, der ikke får det rette undervisningstilbud, at der er høje klassekvotienter, og at klasselæreren er nedprioriteret. Selvom vi løber stærkt, er der således stor risiko for, at vi ikke lykkes med vores vigtige opgave.

Derfor glædes jeg over, at Den Sociale Bæredygtighedsplan prioriterer forebyggelse af elevfravær, for fravær påvirker eleverne fagligt, socialt og deres fremtidsmuligheder. Men der går skår i glæden, når der ikke prioriteres ekstra midler, og at det ikke er lærerne, der har eleverne, som prioriteres: "Initiativerne ligger indenfor den eksisterende budgetramme ... med forslag til byrådet omkring omlæggelse af budgetmidler fra Familieskolen til et fælles fagligt fraværsteam og supplement fra eksisterende drift".

Elever skal opleve en skole, der både handler om fællesskab og faglighed, som giver mod på livet. De skal møde lærere, der har friheden til at fokusere på dannelsen og tilstrækkelig tid til undervisning og omsorg. Skolen bliver fattig, hvis dette ikke er muligt.

Så min klare opfordring til de århusianske politikere er: Prioritér flere midler til folkeskolen, for Aarhus Kommune har et lavt udgiftsniveau til folkeskolen pr. elev. For ligesom ingen børn bør vokse op i fattigdom, bør de heller ikke nøjes med et fattigt tilbud.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Byrådsmedlem er 'stikker' på Aarhus Ø: - Jeg har aldrig mødt så megen taknemlighed

AGF

Få overblikket: Kom hele vejen rundt om AGFs sejr over Randers

Annonce