Annonce
Blog

En lille liste støtter livsstilsændringen

I forbindelse med livsstilsændringer er det meget individuelt, hvilke psykologiske strategier der er relevante. Der er imidlertid et par mentale øvelser, som i forskningen har vist sig nyttige i mange forskellige sammenhænge – ikke i den forstand, at de i sig selv fører til eksempelvis vægttab eller rygestop, men de ser ud til at kunne støtte såvel motivation som processen hvor motivation omsættes til handling.

En af disse øvelser går grundlæggende ud på at komme i kontakt med, hvilke værdier der er vigtige for en selv. Øvelsen er både relevant i starten af en livsstilsændring og løbende undervejs. Den praktiske udførelse er ganske enkel: på et stykke papir, i din telefon eller blot i hovedet laver du en liste over de eksempelvis 5 eller 10 værdier, som det er allervigtigst for dig at leve efter (dine værdier kan eksempelvis handle om at være en god forælder, en der bidrager til fællesskabet).

Du kan også omformulere øvelsen lidt, så du egentligt besvarer spørgsmålet ”Hvilken slags menneske er det vigtigt for mig at være?”. Det er vigtigt at bemærke, at øvelsen ikke går ud på at tjekke efter, i hvilken grad du reelt udlever disse værdier. Den går heller ikke ud på, at du skal formulere konkrete livsstilsmål, så som ”spise mindst 200 g grøntsager om dagen” (konkrete mål er vigtige for livsstilsændringer, men de er ikke fokus for denne øvelse). Du skal simpelthen blot tænke over, hvad dine værdier er og lave en liste.

Forskningen tyder på, at denne øvelse er associeret med flere positive faktorer, så som bedre evne til selvkontrol, bedre humør (der i sig selv kan styrke evnen til selvkontrol) og stærkere motivation (følelsen af at ville forandringen mere, og være villig til at gøre mere for at realisere den). Man ved ikke helt, hvorfor øvelsen har disse positive egenskaber. Måske skyldes det, at den ubevidst danner forbindelse mellem vore abstrakte værdier og vore helt konkrete hverdagshandlinger. Denne ubevidste sammenligning hjælper os til at reagere umiddelbart positivt på nogle handlinger og negativt på andre, og orienterer os, uden at vi mærker det bevidst, mod de handlemuligheder, der støtter værdierne.

Det kan også være, at værdireflektioner hjælper os helt bevidst med at indse eller huske, hvorfor en bestemt livsstilsændring er vigtig, og vigtigere end eksempelvis en her-og-nu nydelse. På denne måde kan øvelsen både støtte motivationens kvalitet og kvantitet – vi kommer i kontakt med flere gode grunde til at udføre handlingen (motivationens kvantitet forøges), men vi oplever også, at disse grunde kommer fra os selv, fra vore vigtige værdier, fremfor at være et produkt af f.eks. pres fra omgivelserne eller dårlig samvittighed. I den psykologiske forskning forbindes sådanne grunde til handling med en højere kvalitet af motivation, fordi man så har tendens til at nyde handlingen mere, udføre den over længere tid, og være mere vedholdende, hvis man skulle støde på barrierer.

Annonce
Anette Schnieber, Ph.D., psykolog, VIA Ernæring & Sundhed
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Båd kæntret på Brabrand Sø: To forfrosne og afkølede personer reddet op af det iskolde søvand

Annonce