Annonce
Navne

Musikhuset henter sin nye chef i Aalborg: Musiker skal stå i spidsen for det nye program

Musikhuset Aarhus har fundet sin nye kunstneriske chef i et stærkt felt af 33 ansøgere. Det bliver 43-årige Jeppe Uggerhøj, der fremover skal sætte den kunstneriske retning i Nordens største musikhus. Foto: Anders Hede
Jeppe Uggerhøj er ansat som kunstnerisk chef for Musikhuset Aarhus.

Musikhuset Aarhus har fundet sin nye kunstneriske chef i et stærkt felt af 33 ansøgere. Det bliver 43-årige Jeppe Uggerhøj, der fremover skal sætte den kunstneriske retning i Nordens største musikhus. Musikhuset har et omfattende program med flere end 1.500 arrangementer om året.

- Musikhuset har de seneste år været i en positiv udvikling, hvor kvalitet, antal forestillinger og økonomi er styrket. Jeppe har både kvalifikationer, erfaringer og visioner til at bygge på og skærpe vores kunstneriske profil og gæsternes oplevelse yderligere. Med en stærk faglighed, dokumenterede resultater, et stort netværk i hele musik- og kulturlivet og ikke mindst både kunstnerisk og kommerciel indsigt er jeg helt overbevist om, at han bliver en stærk faktor i indfrielsen af Musikhusets høje ambitioner i årene fremover, siger Musikhusets direktør Jan Christensen i en pressemeddelelse.

Jeppe Uggerhøj kommer fra en stilling som programchef i Musikkens Hus i Aalborg, hvor han har været med til at udvikle kulturhuset fra et ambitiøst byggeprojekt til et af landets flotteste og mest anerkendte musikhuse. Her har han stået for programlægning og i de seneste år også for marketing og billetkontor. Fremover skal han være leder for en afdeling med otte personer, der står for programlægning og marketing i Nordens største musikhus.

Han er diplomuddannet musiker fra Det Jyske Musikkonservatorium og har desuden en uddannelse i erhvervsøkonomi og musikvidenskab fra Aarhus Universitet. Før stillingen i Musikkens Hus har han spillet i forskellige orkestre bl.a. Aarhus Symfoniorkester og arbejdet som leder indenfor talentudvikling.

Han tiltræder sin nye stilling som kunstnerisk chef i Musikhuset 1. december, hvor han indtræder i Musikhusets ledergruppe og får ansvaret for husets program- og marketingafdeling. Jeppe Uggerhøj erstatter Musikhusets tidligere kunstneriske chef, Mette Kier, der i august i år tiltrådte som direktør for Vejle Musikteater.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Danmark

Sådan undgår du at få coronavirus: Tag bare til Norditalien, men kram ikke en italiener

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Annonce