Annonce
Sport

En ny start for alle

For flere af spillerne kan trænerskiftet betyde mere spilletid. En af dem er Niklas Backman. Foto: Bo Amstrup/Scanpix

Der blæser nye vinde over AGF. Holdet har nu haft de første træninger med sin nye cheftræner David Nielsen. Spillerne ser det som en frisk og ny start for alle.

FODBOLD: Vinden blæser kraftigt langs kunstgræsbanen på Fredensvang, men alligevel høres det tydeligt, at der er en ny mand i spidsen for AGF. Cheftræner David Nielsen råber spillerne frem i intervalspillet. Hver gang bolden vindes eller hamres i kassen, råber han højlydt og roser spillerne.

En ny stil, nye træningsøvelser og et nyt ansigt. Og AGF'erme går på med krum hals. En af dem, som i løbet af sin karriere har set trænere komme og gå, er svenske Niklas Backman. Den svenske forsvarsspiller startede inde i de tre første kampe i denne sæson, men siden så Glen Riddersholm andre veje, når han skulle udpege spillerne til pladserne i midterforsvaret. Senest optrådte Backman i pokal-exitet mod Fredericia.

Og svenskeren ser trænerskiftet som en frisk start. Både for ham og holdet. De to første træninger under David Nielsen har været gode, lyder det fra forsvarsspilleren.

- Det har været meget positivt. Han er en træner med meget energi og er kommet ind med en positiv attitude. Alle starter fra scratch. Jeg er sikker på, at han kender os godt fra tiden i Lyngby, men det er nye ting, vi skal lære som en ny taktik, og vi skal lære hinanden at kende. Derfor er det godt, at vi har en god pause inden næste kamp, siger Backman og tilføjer om sine egne chancer for mere spilletid.

- Det er en ny start. Sådan er det for alle. Ikke kun for mig, men alle får en ny chance, og så må man se, om man passer ind. Jeg har været gamet i mange år og set trænerfyringer andre steder. Der kommer en ny tænding, og alle vil vise, at de skal spille. Man vil gøre alt for at vise, at man er fit og er klar. Træneren kommer med ny øjne og nye ideer. Så det bliver nogle intensive dage, så det er godt, at der er landskampspause.

Annonce

Opvisningskamp

AGF møder onsdag HEI i en opvisningskamp på HEIs anlæg, hvor HEI indvier en ny kunstgræsbane.Kampen starter klokken 18, og det koster 50 kroner at se opgøret, hvor tidligere spillere som Peter Graulund, Martin Jørgensen og Stig Tøfting spiller med for AGF.

God energi

En af dem, som har oplevet lidt af hvert i AGF er keeper Steffen Rasmussen. Hans første kampe på bænken i AGF var under Peter Rudbæk, og David Nielsen er dermed hans 14. træner i AGF.

Målmanden med over 400 kampe for AGF har netop forlænget sin kontrakt frem til sommeren 2018. Hans indtryk af den nye træner er også positivt.

- Det har været fint. Der har været god energi på de første dage. Der er ikke så meget, der kommer til at ændre sig. Det er ikke til at sige, om det bliver den ene eller andens chance, at det er en ny træner. Man skal stadig gøre det, man er ansat til, og det er at træne godt og være fokuseret, siger Steffen Rasmussen.

Målmanden har været i AGFs trup under flere trænerfyringer, og hver gang kommer der en ny dynamik, når træneren skiftes ud.

- Der sker noget med truppen, når der kommer en ny træner. Der er nogen, som ser det som en ny chance. Det er friske øjne, der kommer og ser på de spillere, der er her. Der sker noget, og det er nogle bestemte mekanismer, der går i gang, og der er forskellige agendaer. Så det handler om for spillerne at byde sig til og være klar, siger Rasmussen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce