Annonce
Debat

En træls fidus blandt vognmænd: Nye dumping-tricks på vejene skal bekæmpes

"Vejpakken er et værn mod social dumping og har blandt andet indført bedre arbejdsvilkår og hvileregler for chaufførerne, så der nu sættes en stopper for den skadelige og usympatiske løndumping. Det forventes, at den kommer til at gøre en stor forskel for de mange arbejdspladser på vejene", mener Niels Fuglsang, medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet. PR-foto
Annonce

DEBAT:  For nylig kunne man læse nyheden om, at både et slovensk og et dansk vognmandsfirma overtrådte loven om ulovlig cabotagekørsel - såkaldt piratkørsel - ved brug af en ny fidus, vi ikke har set før.

Det slovenske firma havde lejet en dansk lastbil og kørt hele 21 fragtture i træk i Danmark. Ifølge de nuværende regler er det kun tilladt at køre tre interne ture i et medlemsland som f.eks. Danmark, før lastbilen skal have gods med hjem igen.

De 21 ture er derfor et klart brud på EU's regler om cabotagekørsel. Sådanne metoder er dybt skadelige og skaber en uretfærdig konkurrencesituation for danske vognmænd og for udenlandske chauffører, som fortsætter med at være ansat under dårlige forhold. For de slovenske vognmænd tager både arbejdet fra de danske vognmænd, og samtidig presses de til at køre lange ture, ofte uden meget hvile, uden at komme hjem.

Den hidtil usete fidus, vi så i sidste uge, hvor man bevidst omgår reglerne ved at køre i danske lastbiler, skal selvfølgelig bekæmpes.


Heldigvis viser bøden til den slovenske vognmand på 210.000 kroner, at vi i EU ikke bare indfører regler på papiret, men at vi tager chaufførernes forhold alvorligt! Det skylder vi de danske vognmænd og europæiske chauffører i almindelighed – og den europæiske sammenhængskraft i særdeleshed.


Hver dag kører over 6.000 lastbiler over Danmarks grænse, og 80 procent af dem har en udenlandsk chauffør bag rattet. Det udgør en stor konkurrence, og det er afgørende, at konkurrencen også er fair. Blandt andet derfor er jeg glad for den nye "vejpakke", som vi netop har været med til at få gennemført i EU i sommer.

Vejpakken er et værn mod social dumping og har blandt andet indført bedre arbejdsvilkår og hvileregler for chaufførerne, så der nu sættes en stopper for den skadelige og usympatiske løndumping. Det forventes, at den kommer til at gøre en stor forskel for de mange arbejdspladser på vejene.

De første regler i vejpakken er allerede trådt i kraft over sommeren. Jeg glæder mig sammen med mine kollegaer i Europa-Parlamentet til, at de sidste regler løbende implementeres i EU-landene.

I takt med det må vi blive endnu bedre til at holde øje med nye fiduser. Desværre er der fortsat nogle, der forsøger at omgå reglerne på bekostning af andre, som vi for nylig så på de danske landeveje.

Heldigvis viser bøden til den slovenske vognmand på 210.000 kroner, at vi i EU ikke bare indfører regler på papiret, men at vi tager chaufførernes forhold alvorligt! Det skylder vi de danske vognmænd og europæiske chauffører i almindelighed – og den europæiske sammenhængskraft i særdeleshed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Alkoholregler får Netto og Føtex til at lukke tidligere

Annonce