Annonce
Mindeord

En ven af AGF er gået bort

Egon Brauer er død, 77 år. Privatfoto

Ole Hall, sportslig administrator, skriver på vegne af AGF mindeord om Egon Brauer, der er død, 77 år:

Med sorg har AGF modtaget meddelelse om, at en af klubbens mangeårige samarbejdspartnere, indehaver af Jysk Presenning-Fabrik, sejlmagermester Egon Brauer er død efter længere tids sygdom, 77 år.

Egon Brauer voksede op på Møllestien midt i Aarhus, og han indledte sin erhvervskarriere allerede som skoledreng, hvor han gik med mælk om morgenen og var avisbud om eftermiddagen. Senere supplerede han indtjeningen som bydreng ved også at udbringe købmandsvarer.

I 1955 kom han i lære hos den anerkendte flag-, markise- og teltfabrik H. B. Hansen & Co. på Åboulevarden. Her blev han udlært som sejlmager i 1961 og arbejdede som svend i firmaet i 25 år. Desuden havde han hvervet som tillidsmand i en årrække.

I 1963 traf han Janne. Parret blev gift året efter og fik børnene Charlotte og Lars. Det var en stor sorg for Egon, da Janne gik bort efter 36 års ægteskab. Efterfølgende genfandt Egon kærligheden med Ingalill.

Som ung havde Egon Brauer været turneringsdanser, men siden blev fodbold hans store interesse. Han fulgte sin søn Lars, da denne spillede ungdomsfodbold i IHF og AGF, og han havde poster i fodboldafdelingen i IHF, hvor han var fodboldtræner og ungdomsformand.

Herudover var han engageret i flere andre gøremål, blandt andet som mangeårigt bestyrelsesmedlem i Antenneforeningen Aarhus og som menighedsrådsformand i Holme Sogn.

Egon var århusianer med stort Å og tilbragte mange lørdage i byens hjerte, ofte i selskab med sin datter, Charlotte. Han elskede byens puls og det tilfældige møde med venner og bekendte som en gåtur ned ad Strøget ofte bragte med sig.

I 1991 etablerede han Jysk Presenning-Fabrik, først med domicil på Gunnar Clausens Vej 21 og senere på Jens Juuls Vej. Firmaet blev i begyndelsen af 1990'erne medlem af AGF's dengang nyetablerede Erhvervsklub, og Egon kunne for nogle år siden fejre 25-års medlemskab af samme.

Jysk Presenning-Fabrik havde igennem årene guld-, sølv- og bronzesponsorater og var adskillige gange kampsponsor for dagens kamp, og på fabrikken hænger flere indrammede fotografier af Egon sammen med kampens AGF-spiller. I indeværende sæson er fabrikken bronzepartner, og igennem mange år var hans faste plads i VIP-lokalet "bord 10, bordenden", som hans reservation altid lød.

En ekstraordinær indsat gjorde Egon Brauer i 2002, da han, udover selv at yde lån, personligt indsamlede hundredtusindvis af kroner hos lokale virksomheder som lån til klubben, da AGF var særdeles økonomisk trængt.

Egon Brauer var senest på Ceres Park til kampen mod OB i marts. Han fulgte igennem årene AGF i sorger og glæder, og han vil blive savnet for sit farverige, livlige engagement og interesse for klubbens ve og vel.

Æret være Egon Brauers minde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce