Annonce
Mindeord

En ven af AGF er gået bort

Egon Brauer er død, 77 år. Privatfoto

Ole Hall, sportslig administrator, skriver på vegne af AGF mindeord om Egon Brauer, der er død, 77 år:

Med sorg har AGF modtaget meddelelse om, at en af klubbens mangeårige samarbejdspartnere, indehaver af Jysk Presenning-Fabrik, sejlmagermester Egon Brauer er død efter længere tids sygdom, 77 år.

Egon Brauer voksede op på Møllestien midt i Aarhus, og han indledte sin erhvervskarriere allerede som skoledreng, hvor han gik med mælk om morgenen og var avisbud om eftermiddagen. Senere supplerede han indtjeningen som bydreng ved også at udbringe købmandsvarer.

I 1955 kom han i lære hos den anerkendte flag-, markise- og teltfabrik H. B. Hansen & Co. på Åboulevarden. Her blev han udlært som sejlmager i 1961 og arbejdede som svend i firmaet i 25 år. Desuden havde han hvervet som tillidsmand i en årrække.

I 1963 traf han Janne. Parret blev gift året efter og fik børnene Charlotte og Lars. Det var en stor sorg for Egon, da Janne gik bort efter 36 års ægteskab. Efterfølgende genfandt Egon kærligheden med Ingalill.

Som ung havde Egon Brauer været turneringsdanser, men siden blev fodbold hans store interesse. Han fulgte sin søn Lars, da denne spillede ungdomsfodbold i IHF og AGF, og han havde poster i fodboldafdelingen i IHF, hvor han var fodboldtræner og ungdomsformand.

Herudover var han engageret i flere andre gøremål, blandt andet som mangeårigt bestyrelsesmedlem i Antenneforeningen Aarhus og som menighedsrådsformand i Holme Sogn.

Egon var århusianer med stort Å og tilbragte mange lørdage i byens hjerte, ofte i selskab med sin datter, Charlotte. Han elskede byens puls og det tilfældige møde med venner og bekendte som en gåtur ned ad Strøget ofte bragte med sig.

I 1991 etablerede han Jysk Presenning-Fabrik, først med domicil på Gunnar Clausens Vej 21 og senere på Jens Juuls Vej. Firmaet blev i begyndelsen af 1990'erne medlem af AGF's dengang nyetablerede Erhvervsklub, og Egon kunne for nogle år siden fejre 25-års medlemskab af samme.

Jysk Presenning-Fabrik havde igennem årene guld-, sølv- og bronzesponsorater og var adskillige gange kampsponsor for dagens kamp, og på fabrikken hænger flere indrammede fotografier af Egon sammen med kampens AGF-spiller. I indeværende sæson er fabrikken bronzepartner, og igennem mange år var hans faste plads i VIP-lokalet "bord 10, bordenden", som hans reservation altid lød.

En ekstraordinær indsat gjorde Egon Brauer i 2002, da han, udover selv at yde lån, personligt indsamlede hundredtusindvis af kroner hos lokale virksomheder som lån til klubben, da AGF var særdeles økonomisk trængt.

Egon Brauer var senest på Ceres Park til kampen mod OB i marts. Han fulgte igennem årene AGF i sorger og glæder, og han vil blive savnet for sit farverige, livlige engagement og interesse for klubbens ve og vel.

Æret være Egon Brauers minde.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce