Annonce
Indland

Endelig klar til at køre: Forstå sagen om Aarhus Letbane på fem minutter

Næsten tre måneder efter den planlagte åbning af Aarhus Letbane kan den nu endelig køre med passagerer. Avisen Danmark tager dig med igennem forløbet med at få godkendt letbanen.

1

Letbanen i Aarhus har været igennem et mildt sagt turbulent forløb. Nu er der endelig givet grønt lys til, at den kan medtage passagerer. Arkivfoto: Jens Thaysen

Aarhus Letbane var på tegnebrættet i mange år, før man i oktober 2012 endelig fik lavet en finanseringsaftale med staten, Region Midtjylland og Aarhus Kommune som ejere af letbanen. Byggeriet starter officielt i juni 2013, men allerede i 2014 er der problemer, da det viser sig, at projektet bliver ca. 700 mio. kr. dyrere, end man først havde regnet med. Staten træder derefter ud af anpartsselskabet. I marts 2017 udskyder man for første gang letbanens åbning fra den planlagte i juni, da man ikke kan overholde tidsplanen med at etablere kørestrøm og få lavet - og siden godkendt - en række sikkerhedstest.

2

Med den officielle åbning af letbanen planlagt til 23. september 2017 bliver letbanens direktør i august meddelt, at trafikstyrelsen ikke mener, at operatøren Keolis lever op til kravene, og man får 20. september besked på, at letbanen ikke kan sikkerhedsgodkendes. Med 59 kritikpunkter, der skal udbedres, før letbanen kan sikkerhedsgodkendes, må man 22. september udskyde den planlagte åbning - og den officielle åbningsceremoni 23. september aflyses med en efterfølgende regning på 570.000 kr. Efter aflysningen af åbningsceremonien følger en længere process, hvor man forsøger at få styr på, hvad der er galt, og hvordan man får letbanen godkendt til kørsel.

3

Aarhus Letbane er hurtigt ude og sige, at 57 af 59 kritikpunkter er under kontrol, idet en såkaldt uvildig assessor har sagt god for alle dele af letbanen, og skylden skydes dermed over på operatøren Keolis. Borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard (S) holder desuden et pressemøde efter at have fået en redegørelse om forløbet fra Aarhus Letbane. Den 16. oktober 2017 sender Keolis opdaterede sikkerhedsprocedurer til Trafikstyrelsen, som i starten af december godkender dem. Samtidig kommer det dog frem, at der også er problemer med godkendelsen af selskabet bag letbanen, der ifølge Trafikstyrelsen ikke har styr på de tekniske sikkerhedsregler.

4

Problemerne omkring godkendelsen af letbanen drejer sig i første omgang om, at operatøren Keolis ikke har tilstrækkeligt styr på det såkaldte sikkerhedsledelsessystem, der kort sagt er dokumentation for, at operatøren har styr på alle de sikkerhedsrisici, der kan opstå i forbindelse med driften af letbanen. Bl.a. mener Trafikstyrelsen, at Keolis ikke har lavet en fyldestgørende risikoprofil, at de ikke har beskrevet procedurer vedrørende køretøjer i vedlighold, samt hvordan man sikrer, at personalet har den fornødne uddannelse. Desuden er der ikke procedurer, der viser, hvordan en køreplan gennemføres sikkert. Firmaet Aarhus Letbane går dog heller ikke fri, eftersom Trafikstyrelsen ikke vil godkende en rapport fra den såkaldte uvildige assessor, der ellers har godkendt banen. Trafikstyrelsen mener ikke, at rapporten er grundig nok, og at der derudover mangler svar på spørgsmål om sikkerheden bag vedligeholdelsen og håndteringen af selve banen.

5

Aarhus Letbane afleverer i starten af december en opdateret sikkerhedsrapport til Trafikstyrelsen, der meddeler, at de vil kunne godkende letbanen ca. midt i december. Fra Aarhus Letbanes side retter man kritik mod Keolis og Transportministeriet for at have ændret årsagen til den manglende godekendelse. Efter det utilfredsstillende forløb med at få godkendt letbanen har transportminister Ole Birk Olesen (LA) udtalt, at han er klar til at få hele forløbet evalueret. Med næsten tre måneders forsinkelse bliver det onsdag aften 20. december en realitet, at Aarhus Letbane vil kunne køre med passagerer - dog under nogle vilkår, som letbanen skal acceptere.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce