Annonce
Aarhus

Slut med kaos og kørebaneskift: Kaoskryds er blevet sikret

Nu er krydset på Mindet forsynet med de hæv- sænkbare steler, der gør det umuligt at køre ligeud i myldretiden. Her er der så meget trafik, at der er risiko for opstuvning og biler, der holder på tværs af letbanesporet. Foto: Flemming Krogh
Endelig fungerer de hæv- og sænkbare steler, der lukker for gennemkørende trafik på Mindet i myldretiden.

AARHUS: 10 dage forsinket fungerer de hæv- og sænkbare steler, der i myldretiden lukker for gennemkørende trafik på Mindet.

Dermed skulle det være slut med kaos og ulovlige kørebaneskift i krydset, der aldrig har fungeret efter hensigten.

Den enkle - og utraditionelle - løsning med stelerne skal forhindre bilister i at køre ligeud i krydset i myldretiden.

Her er der så meget trafik, at politiet vurderer, at krydset ved Europaplads ved ligeud-kørsel vil bryde sammen med risiko for at, der vil ske en opstuvning af biler helt op på letbanens spor.

I en forsøgsperiode på et år hæves stelerne fra kl. 06.30 til 09.30 om morgenen og igen om eftermiddagen fra kl. 14.30 til kl. 18.00.

- Vi kommer til at overvåge løsningen nøje og er klar til at lave eventuelle justeringer løbende, siger teknik og miljø-rådmand Bünyamin Simsek.

Lidt af en Berlin-mur

Når stelerne er hævet, kan man komme til og fra parkeringskælderen under Dokk1 fra Europaplads, men ikke fra havnesiden.

Og belært af erfaringerne er der sat så mange steler op, at det er blevet lidt af en Berlin-mur, der nu forekommer umulig at forcere for selv den mest ihærdige bilist.

Da Dokk1 og det underjordiske parkeringsanlæg åbnede i juni 2015, viste helleanlæg på vejen, at bilister ikke måtte køre ligeud. Fra Europaplads skulle man svinge til venstre ind på Dokk1. Fra havnesiden skulle man svinge til højre ind på Dokk1.

Men det lod helt utroligt mange bilister hånt om.

Annonce

Nærved og næsten

Til stor forbløffelse for trafikplanlæggere og færdselspoliti, kørte de blot hen over helleanlæggene eller helt over i den modsatte vejbane.

I september 2017 brugte denne avis en halv time på at tælle biler på Mindet.

Af de 110 biler, der kørte på Mindet, overtrådte 76 bilister færdselsloven ved at køre ligeud.

Bekymringen for sikkerheden steg markant, da letbanen begyndte at køre og på knapt tre måneder registrerede 22 farlige situationer, hvor bilister var tæt på at køre ind i et 50 tons tungt letbanetog.

Det fik Aarhus Kommune til at gribe til drastiske midler. En spærring blev opsat, så bilister, der kom fra Dokk1 ikke længere kunne svinge til højre.

Annonce

Sikker og upraktisk løsning

Den løsning forhindrede bilister, der kom vestfra ad Sydhavnsgade, i at overtræde færdselsreglerne og køre ligeud i krydset.

Dette tiltag forøgede sikkerheden på Mindet, men skabte også sure miner.

For kom man fra Risskov, Lystrup eller Skæring var det mere end almindeligt upraktisk at skulle til venstre på Sydhavnsgade og helt hen til Jægergårdsgade, inden man kunne indstille sigtekornet på hjembyen.

Krydset ved Mindet har fået så mange mennesker til at rynke på panden og ryste på hovedet, at da Århus Stiftstidende i efteråret 2018 bad læserne pege på den største Aarhus-bommert i nyere tid, fik krydset ved Mindet flest stemmer.

Årsagen til, at stele-løsningen blev forsinket, var i øvrigt en fejl i styresystemet, der betød, at det ikke talte fejlfrit sammen med de systemer, som styrer letbanens signaler og de øvrige lyssignaler.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Ny by på landet: Stor boligforening er vild med planer om en lav by på markerne

Danmark

Søndagens coronatal: Yderligere ni er døde - 4290 har fået en positiv test

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Henrik husker da bugten var fuld af fisk: Nu må han rejse langt efter dem

Aarhus For abonnenter

Franske finesser: Restaurant ET har gennem 13 år holdt højt niveau

Aarhus

Strejke fra morgenstunden: Mere end 100 sygeplejersker udtrykte deres utilfredshed med arbejdsforholdene

Aarhus For abonnenter

Liv i det døde hav: Sådan får Aarhus igen fisk i sin bugt

Odense-skole lukker midlertidigt efter fund af ukendt coronavariant

AGF For abonnenter

Kommentar: Skulle vi ikke lige få bolden med? AGF-efteråret har været en skuffende rodebutik

Debat For abonnenter

Stiften mener: Ikke flere corona-restriktioner, lad fornuften klare resten - og hjælp så de erhverv, som lider

Aarhus

Cykelbuddet Emma giver drengene baghjul: Derfor er hun så hurtig

Husk det nu - i dag vender mundbindet tilbage: Sådan er reglerne

Kultur

- Vi snakkede aldrig om det hos os: Pårørende og skuespillere besøgte grave inden gallapremieren på 'Hvidstengruppen II'

Aarhus For abonnenter

Parcelhuse med særlige historier: Søren og Jettes hus er på forsiden af en ny bog om arkitektur

Aarhus

Jul i pandemiens skær: Træet blev tændt med coronapas og uden fællessang

Annonce