Annonce
Østjylland

Endelig sker der noget: Bredt forlig sikrer milliarder til E45-udvidelse - og arbejdet kan gå i gang i 2022

E45 - her ved Hedensted - skal udvides fra fire til seks spor, og nu er der sat 6,2 milliarder kroner af til motorvejsarbejdet i Østjylland i en trafikaftale med opbakning fra alle Folketingets partier. I skrivende stund er tidsplanen ikke offentliggjort, men meget tyder på, at strækningen omkring Horsens og Hedensted bliver noget af det første, der tages hul på. Foto: Michael Svenningsen
I årevis har der været presset på fra erhvervsliv og politikere, og nu er der endelig afsat penge i en bred politisk aftale. E45 skal opjusteres for i alt 6,2 milliarder kroner, og anlægsarbejdet mellem Kolding og Aarhus kan formentlig gå i gang i 2022.

Horsens: 6,2 milliarder kroner. Så meget er der sat af til udvidelse af motorvej E45 i den infrastrukturaftale, der landede søndag aften.

En stor del af pengene skal gå til den 38 kilometer lange strækning Vejle N-Skanderborg S, der skal udvides fra de nuværende fire til seks spor. I skrivende stund er det ikke offentliggjort, hvornår anlægsarbejdet går i gang, men Folkebladet erfarer, at man allerede fra 2022 kan gå i jorden et eller flere steder på strækningen Kolding-Aarhus N.

De godt seks milliarder kroner er afsat i 2022 - uden at det dog forventes, at de mange penge bruges i det kalenderår. Det er særligt strækningerne Vejle N-Skanderborg S og Aarhus C-Aarhus N, der oplever flaskehalse, ulykker og massiv ventetid i dag, og der har i årevis været et massivt pres om flere spor fra lokale - og lokalvalgte - politikere og et bredt udsnit af erhvervslivet.

Annonce

Infrastrukturaftalen til i alt 106 milliarder kroner blev præsenteret på et pressemøde, der gik i gang efter redaktionens slutning. I alt er der projekter for cirka 161 milliarder kroner i aftalen, der gælder til 2035, men en del af dem er igangværende.

Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten og Politiken, der har set aftalen, bliver Randers en stor taber i spillet om motorvejsmilliarder, for strækningen Aarhus Nord-Randers må vente til efter 2035.

- Vi er gået forrest

Horsens-borgmester Peter Sørensen (S) har set aftalen, men ville ikke inden pressemødet gå i detaljer om for eksempel tidsrammer.

- Jeg noterer mig, at samtlige partier står bag aftalen. Det skal de have ros for. Det er og har været et mareridt (i forhold til trafikken, red.) og vil også være det i byggefasen, men nu er E45-udvidelsen med. Det er flot arbejde fra Østjylland, og jeg er ikke utilfreds med, at vi er gået forrest. Vi har troet på det og haft gode argumenter, siger Peter Sørensen med henvisning til blandt andet tal, der dokumenterer det enorme behov for action snarest, samt udviklingen i Østjylland generelt.


Det er og har været et mareridt og vil også være det i byggefasen, men nu er E45-udvidelsen med.

Peter Sørensen, borgmester (S)


Det østjyske bælte er Danmarks vækstområde nummer to - kun overgået af hovedstaden.

Annonce

Muligheder i Hedensted

Hans Kristian Skibby (DF), byrådsmedlem i Hedensted og folketingsvalgt i Horsens-kredsen, har siddet med i forhandlingerne, og han siger om E45-udvidelsen:

- Vi fik ikke den fulde løsning til Randers med, selv om trængselsdiskussionen ikke stopper ved Aarhus N, men ellers er vi meget tilfredse, siger han om det store forlig.

Med Hedensted-brillen på ser han muligheder for en ny afkørsel ved Hedensted Syd - et forslag Dansk Folkeparti tidligere har stillet:

- Den kan laves relativt billigt, og Hedensted har et efterslæb på afkørsler, siger Skibby og henviser til, at der nok er to afkørsler i kommunen, men at der er pænt langt mellem dem, da den ene er Horsens S.

Han peger blandt andet på øget behov, når Normal bygger i Hedensted. Det vil give massivt pres på den nuværende afkørsel. Skibby har øje på en pulje på 3,5 milliarder kroner til blandt andet afkørsler, trafiksikring med mere.

Særligt Jylland får gavn af ny aftale

Et bredt flertal i Folketinget er enig om en ny aftale for fremtidens infrastruktur. Særligt den jyske del af det trafikale danmarkskort bliver ændret. Nedenstående er et udpluk fra aftalen:

Der sættes penge af til et stykke af den såkaldte Hærvejsmotorvej - en ny nordsydgående motorvej i det centrale Jylland.

6,2 milliarder kroner skal bruges på at udbygge motorvej E45.

En tredje Limfjordsforbindelse i Aalborg.

2,2 milliarder kroner afsættes til en ny jernbane fra Aarhus til Silkeborg.

900 millioner kroner går til at forbedre vejen mellem Herning og Ringkøbing.

Tre milliarder kroner bruges på flere letbanestrækninger og BRT-busser.

Annonce

Togfonden lever endnu

Alle Folketingets partier er med i infrastrukturforliget, men man kan stå uden for delelementer i aftalen. Eksempelvis er SF ifølge Jyllands-Posten ikke med i aftalen om en tredje Limfjordsforbindelse over øen Egholm.

Det er også en kendt sag, at borgerlige partier er imod de 13 milliarder kroner, der er afsat til Togfonden DK. Den indeholder blandt andet en heftigt omdiskuteret jernbanebro over Vejle Fjord.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Kvinde forsvandt fra demensplejehjem og døde: - Afdækning af forløbet viser, at der er begået en fejl undervejs

Danmark

Tirsdagens coronatal: Yderligere 46.590 coronatilfælde - tallet for indlagte når 918

Annonce
Annonce
Annonce
Byudvikling

Udsigt til motorvejsramper splitter lokalområde: Nu kommer grundejerforening med et mere spiseligt forslag

Aarhus For abonnenter

Campingplads til foræringspris bygger nyt: - Det kan være de samme kunder, der lejer en campinghytte den ene weekend og tager på storbyferie den næste

Debat

Tag med på en togtur, Gert Bjerregaard: Letbanen er ikke totalt forældet, men fremtiden for kollektiv trafik

Sport

Antonsen og Axelsen får bøde på 25.000 for DM-afbud

Hanne blev overfuset af chefen og fik hjertesvigt: - Det er et grufuldt eksempel på et ødelæggende psykisk arbejdsmiljø

AGF For abonnenter

Stiften mener: Derfor er det en god ide at et nyt stadion 'kun' får plads til 20.000

Kultur

Horsens & Friends-direktør vender tilbage til Smukfest: - Jeg har savnet det

Aarhus

Faxe Kondi-kviktest: Sådan prøver de unge at fuppe sig til en corona-pjækkedag

3F-formand stopper efter afsløringer om dobbeltliv: Her er det, du skal vide om sagen

AGF

Jon Dagur er en hemmelighedsfuld AGF'er: - Jeg har ikke besluttet mig for noget som helst

Byudvikling For abonnenter

Stor udvidelse af Den Permanente på vej: Kan blive et aktiv for hele Aarhus

Alarm 112

Raserianfald i bus og tog: Passagerer flippede ud da de blev snuppet i at 'køre på røven'

Annonce