Annonce
Biler

Endnu et kinesisk elbilmærke har kurs mod Danmark

Den mellemstore elektriske Byton M-Byte lanceres som en højteknologisk elbil. Den kommmer på de store europæiske markeder i 2021. Foto: Newspress
Byton, som står bag den store elektriske og luksuriøse M-Byte, der har en gigantisk storskærm som instrumentbord, er det tredje kinesiske bilmærke, som nu vil sælge biler i Danmark.

Der var et, der var to, og nu er der tre kinesiske elbils-firmaer, som er på vej til Danmark. Det seneste, som har meldt ud, er Byton, som viser flaget med en stand på IAA-messen i Frankfurt.

Her præsenterer firmaet den produktionsklare M-Byte. Det er en model, som skal lanceres på de store europæiske markeder i 2021, hvorefter lande som Danmark følger, lyder det fra Oliver Strohbach, som er europæisk pressechef for Byton.

I forvejen har kinesiske MG meldt ud, at den høje og mellemstore ZS EV kommer i 2020, ligesom det er tilfældet med den større Aiways U5, der også er kinesisk.

Annonce

Om Byton

Byron M-Byte er en elektrisk SUV, der har en længde på 4,88 meter, en bredde på 2,20 meter og en højde på 1,67 meter. Firmaet har også vist et koncept for den sedanlignende K-Byte.

Byton er et kinesisk funderet firma, som er skabt sammen med de internationale bilfolk, Carsten Breitfeld og Daniel Kirchert. Førstnævnte har en fortid hos BMW og var med i udviklingen af hybridbilen, i8. Han er nu stoppet hos Byton og er blevet chef for det hypede amerikanske elbilsfirma Faraday Future. Sidstnævnte har været chef for Nissan-selskabet Dongfeng Infinti China. Han sidder i dag i chefstolen hos Byton.

Hightech på nogle områder

Byton, som allerede var ude og fortælle om deres bil i fjor, er dog mere eksklusiv. Her er der tale om en hightech-SUV med nok markedets største digitale instrumentering, som er en kurvet skærm på 48 tommer, som praktisk talt fylder hele kabinen på tværs. Som om det ikke er nok, er der også en skærm integreret i ratnavet.

Byton M-Byte byder også på mulighed for at styre instrumenterne med blandt andet gestikulering, ligesom den har ansigtsgenkendelse. Sæderne kan tillige roteres 10 grader for at give mere fleksibilitet i kabinen.

Modellen kommer i flere versioner. Hvor den mindste med baghjulstræk har et batteri på 71 kWh og en ydelse på 200 kW, hvilket svarer til 268 hk. Rækkevidden for den er 430 kilometer, som Byton opgiver efter den gamle NEDC-skala, så træk cirka 20 procent og regn med omkring 346 kilometer efter den nye og mere retvisende WLTP-skala - med alle forbehold.

Topmodellen med firehjulstræk og med et batteri på 95 kWh yder 300 kW eller 402 hk. Den klarer 550 kilometer efter NEDC, hvilket kan omregnes til 440 kilometer efter WLTP.

Ladekapaciteten er op til 150 kW, hvilket betyder, at Byton M kan lade op til 80 procent på 35 minutter. De to modeller klarer 0-100 kilometer i timen på 7,5 sekunder med baghjulstræk, mens tiden er 5,5 sekunder med firehjulstræk. Topfarten er 190 kilometer i timen for begge.

Danmark er vigtig

Byton har meldt ud, at prisen starter fra 45.000 euro, eller 338.000 kroner uden danske afgifter, og ifølge tyske Autobild har 55.000 interesserede på verdensplan allerede lavet en forhåndsreservation. Firmaet lægger ud med 12 kernemarkeder i Europa, hvor Skandinavien er et af disse. Debuten sker dog på de helt store markeder, og tempoet afhænger af, hvordan det går med de første biler, som i løbet af kort tid lanceres i Kina. Men når der er komme gang i hjulene, skal Danmark også dækkes ind.

- Danmark, Holland og Norge er vigtige for os. Vi kan mærke, at der er en stor interesse for elbiler her, siger Oliver Strohbach, som peger på, at der over en kam er mange unge, som har lavet forhåndsreservationer.

Det er planen at sælge bilerne gennem enkelte ”flagship”-stores og så have servicepartnere i de enkelte lande. En anden mulighed er at sælge bilerne over nettet, hvor der så vil være mulighed for prøvekørsler bestemte steder. Distributionen kan dog også ske lettere.

- Vores biler kommer med tog, når de transporteres fra Kina. Det betyder, at vi i princippet kan køre en togvogn med nye biler ind i en by og åbne en butik på stedet, siger Oliver Strohbach.

M-Byte kommer med ydelser på 268 hk og 402 hk, mens rækkevidderne er rimelige, men uden at være prangende. Foto: Newspress
Instrumenteringen i M-Byte består af en enorm kurvet skærm på 48 tommer, og der er også en skærm i ratnavet. Foto: Newspress
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Trods forsinkelser og aflysninger: Friske tal viser stor stigning i letbanens passagertal

Blog

Er du agil nok til fremtiden?

Er du parat til fremtiden med en kampklar hjerne og følelsesmæssig agilitet? Hvis du ikke aner, hvad agil betyder, så læs med, for det er ordet, som du skal flashe i din jobansøgning og til mus-samtaler i øjeblikket. Agil er ifølge ordnet.dk afledt af at agere og betyder, at man kan agere hurtigt, let og smidigt i sine bevægelser. Mest forbinder jeg agil med hundetræning, men af for mig ubegribelige veje er det blevet oversat til, at man kan ”navigere i uvished, handle passende under pres, tage kalkulerede risici i ukendte territorier, innovere og skabe en stabil fremdrift i høj sø”, som det står på en hjemmeside, hos en af de mange konsulenter, der tilbyder at give dig en kampklar hjerne, emotionel agilitet og agil lederkompetence. Her kunne en og anden jo nok føle sig koblet af fra start. Det kan man måske også i Landbrugsstyrelsens stillingsopslag, hvor man søger en ny medarbejder i form af en agil coach og anvender ordet ”agil” 26 gange i annoncen, hvis jeg har talt rigtigt. Som så mange andre stedet rulles det agile koncept nu ud for fuld skrue, også på offentlige arbejdspladser. Det består af en række sikkert gode og brugbare metoder, der kræver mere indsigt end jeg har, men det er ifølge stillingsannoncen noget med Daily Stand-ups og en række agile ceremonier, hvilket lyder lige vel ”loge-agtigt” for mig. Indtil for nylig var det disruption, der blæste ind over det ganske land. Enhver arbejdsplads stod med risiko for at blive disruptet eller på mere lavdansk forstyrret af ”nogen”, der på grund af den globale digitale motorvej kunne udføre jobbet hurtigere, billigere og med mere individuelle services. Til konferencer gjorde forretningsfolk sig klar til kamp, når det lød fra talerstolen, at mange vil blive overflødiggjort i løbet af de næste 5-10 år. Så er der brug for disruption-eksperter, hvis ikke angstens sved skal få overtaget. Det med disruption er ved at være overstået. Altså ikke konkurrencen, men som de fleste hotte ord kan management konsulenter kun leve af dem i få sæsoner. Som fremtidsforsker lever jeg også som konsulent, og jo mere forvirring og rav i gaden nye ord kan skabe, desto bedre for mig. Når det regner på præsten, drypper det også i min biks. For som fremtidsforsker har man fokus på at vende skråen og vurdere nye ord og tendenser, og det er der heldigvis i tiltagende grad brug for. Jo mere man forstår de vigtigste megatrends og krydspresset imellem dem, jo større er chancen for ikke at blive grebet af panik og angst, også når de nye hektiske buzzword opstår. Hvad er så det næste? Det er forhåbentlig ordet ”nænsomhed” og det er ikke så blødt, som det lyder. For måske er nænsomhed den nye effektivitet? Mange af de frække ord kan hurtigt slå en hjem i utilstrækkelighedsludo, for hvem evner eller orker i virkeligheden at besidde evige kampklare agile hjerner og hjerter? I fremtiden skal vi – bedste bud – leve af innovation og udvikling blandt andet i forhold til den grønne opstilling. Derfor skal alle byde ind med sine kompetencer og betragtninger, for den gode ide respekterer ikke ledelseslag. Det kan snildt være Lise i omstillingen, der opfatter et signal fra en kunde, der kan give anledning til en bedre service fremover. En sådan åben innovation kræver, at alle tør komme med deres ideer og ikke er så stresslammede, at kreative tanker er gået i baglås. Måske skal vi i fremtiden være mere nænsomme med hinanden, ikke grine af fjollede ideer og fejl eller dømme hinanden ikke agile, bare fordi man insisterer på at nyde sin traditionelle madpakke i sine ikke-agile sutsko.

Aarhus

SF og Alternativet vil indføre betalingsring for bilister i Aarhus: - Vi bliver nødt til at bruge både pisk og gulerod

Aarhus

Teenager stak af fra dyr taxiregning: Mobilnummer afslørede hans identitet

Annonce