Annonce
Aarhus

Endnu et skridt mod tog til Odder og Lisbjerg: Køreplanen er på plads

På hverdage kører letbanen fra Øllegårdsvej mod Aarhus H på minuttallene 08 og 38. Foto: Henrik Lund

Der har været mange bump på vejen mod letbanedrift på Odderbanen. Endnu mangler den sidste godkendelse fra Trafikstyrelsen, men nu har Midttrafik offentliggjort køreplanen på banen.

AARHUS/ODDER: Det har været et langt sejt træk at få lavet Odderbanen om til letbanestrækning. Aflysninger og udsættelser har betydet uvished om, hvornår togene igen begynder at transportere passagerer på banen. Selvom der endnu ikke er nogen, der ved, hvornår togene igen begynder at køre mellem Aarhus og Odder, så er der nu offentliggjort en køreplan for togene på strækningen.

Langt hen ad skinnerne ligner den køreplanen fra dengang, hvor Odderbanen var en del af Aarhus Nærbane. To tog i timen hver vej i dagtimerne på hverdage og et tog i timen i begge retninger om aftenen og søn- og helligdage.

Derudover kører der et ekstra tog om morgenen og et om eftermiddagen.

Fra Odder bliver der afgang på minuttal 07 og 37, mens togene mod Odder kører fra Aarhus H på minuttal 19 og 49.

Turen sydpå fra Aarhus er planlagt til at tage 40 minutter, mens turen i modsatte retning var tre minutter længere.

Annonce
Køreplanen fra Odder mod Aarhus og videre mod Skejby og Lisbjerg. Illustration fra Midttrafik

Grenåbanen driller fortsat

Det er jo ligesom før. Hvad skulle den ombygning fra dieseldrevet nærbane til elektrisk letbane så gøre godt for?, spørger flere sikkert nu.

Jo, udover at nye elektriske letbanetog er en hel del mere miljøvenlige, end de dieseltog der tidligere kørte på banen, så kommer den helt store fordel, når letbanen også begynder at køre til Grenaa. Når det sker, vil togene fra Grenåbanen fortsætte helt til Mårslet. Herefter er der fire tog i timen hver vej på strækningen mellem Aarhus H og Mårslet.

- Vi kan ikke køre fire tog i timen mellem Aarhus H og Mårslet, før Grenåbanen åbner, siger kommunikationschef hos Aarhus Letbane Jens Velling.

Årsagen skal findes i Aarhus, hvor der ikke er kapacitet til at have ekstra tog holdende.

Der har tidligere været planer fremme om, at Grenåbanens tog skulle fortsætte helt til Malling. Men det bliver ikke aktuelt. I hvert fald ikke lige med det samme.

- På sigt er det da absolut en mulighed at udvide driften sydpå. Men lige nu vil vi gerne i drift, og så må vi se, forklarer gruppeleder i Midttrafik Ole Sørensen.

Hvornår Grenåbanen åbner for passagertrafik er endnu uvist. Aarhus Letbane forventer dog stadig, at det sker i 2018.

I Mårslet får passagererne fire afgange mod Aarhus, når togene også begynder at køre på Grenåbanen. Foto: Henrik Lund

Ønsker solid drift fra starten

Odderbanen er enkeltsporet. Lige nu har banen lige præcis det antal overhalingsmuligheder på mellemstationerne, der gør, at det teoretisk kan lade sig gøre at køre fire tog i timen på hele strækningen mellem Aarhus og Odder. Det vil dog betyde, at driften risikerer at blive ustabil.

For hvis et enkelt tog er forsinket, vil den forsinkelse sprede sig til alle andre tog på banen. Alternativet er at aflyse toget.

- Det er vigtigt, at vi i starten får en solid drift, men jeg kan da god forestille mig, at der er et ønske om at udvide til Malling eller måske helt til Odder, siger Ole Sørensen.

Der er også et ønske om hurtigere afgange mellem Odder og Aarhus. Det kan ikke lade sig gøre, som banen er udformet nu.

- Det er det dilemma, vi står i. Vi kan ikke både levere hurtigere transport for mange, samtidig med at vi stadig betjener de mindre stationer, siger Ole Sørensen.

Køreplanen fra Lisbjerg mod Aarhus og Odder. Illustration fra Midttrafik

Næste stop, Lisbjerg

Samtidig med åbningen på banen til Odder begynder trafikken også på strækningen mellem Aarhus Universitetshospital og Lisbjergskolen. Mens der har kørt tog mellem Aarhus og Odder siden 1884, er det første gang i danmarkshistorien, at transporten fra Lisbjerg kan foregå på skinner.

Her bliver der ligeledes halvtimesdrift i dagtimerne på hverdage - typisk er der afgang fra Lisbjerg på minuttallene 00 og 30, mens det i weekenden typisk er på minuttallene 20 og 50, der er afgang fra Lisbjerg.

Turen kommer til at tage otte minutter og der bliver fire stop mellem Aarhus Universitetshospital og Lisbjergskolen. Nemlig Lisbjerg Bygade, Klokhøjen, Humlehuse og Gl. Skejby (Agro Food Park).

Derimod er det slut med at stige af og på toget i Egelund mellem Beder og Malling og på Parkvej i Odder. De to stationer overlevede ikke forvandlingen fra nærbane til letbane.

Der var tidligere planer om også at nedlægge Kongsvang, Mølleparken, Vilhelmsborg og Assedrup. De planer er skrinlagt.

Se hele køreplanen, som trænder i kraft, når sidste godkendelse er på plads, her.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Annonce