Annonce
Aarhus

Enhedslisten vil gøre Latinerkvarteret bilfri

Sådan bør der ifølge Enhedslisten altid se ud i Latinerkvarteret. Partiet vil have bilerne helt ud af de trange gader. Arkivfoto: Flemming Krogh

Bilerne skal væk fra Latinerkvarteret, og der skal gøres plads til grønne områder, grillsteder og kolonihavekasser, hvis det står til byrådsmedlem Peter Hegner Bonfils (Ø).

AARHUS: Byen er for mennesker, ikke biler, mener Peter Hegner Bonfils, der er byrådsmedlem for Enhedslisten.

Derfor har han stillet et forslag i byrådet, der skal gøre Latinerkvarteret bilfri. Dog skal handicap- og varekørsel fortsat være tilladt.

- Området bliver hevet ned på grund af unødig bilkørsel og ikke mindst ulovlige parkeringer. Pladsen er trang i Latinerkvarteret, og al unødig færdsel med bil bør ophøre, siger han.

Læs også: Leder: Hellere liv end biler på torvene

Peter Hegner Bonfils, der er medlem af Teknisk Udvalg har da også et bud på, hvad der kan overtage bilernes plads.

- Det er en lille idéliste, hvor vi vil have begrønning i stedet for bilisme, siger han.

I stedet for biler vil Enhedslisten Aarhus Midtby give plads til mere fællesskab på torve og i gader i Latinerkvarteret. Og så skal der være plads til grillsteder og kolonihavekasser.

- Latinerkvarteret er med rette berømt for den særlige stemning. Udover at være et levende beboelseskvarter og specielt butiksområde, så besøges kvarteret af mange turister og folk udenbys fra, siger Peter Hegner Bonfils.

I december 2015 gjorde Enhedslisten Aarhus Midtby oprør mod ulovlig parkering på Pustervig Torv. Det gjorde partimedlemmerne ved at synge julesange på torvet.

Det initiativ har dog ikke gjort problemet mindre, mener byrådsmedlemmet. Derfor går partiet igen i år på torvet - denne gang med fokus på at få et bilfrit Latinerkvarter.

- Der er brug for handling, siger Peter Hegner Bonfils.

Lørdag 17. december på Pustervig Torv klokken 10 til 14 vil Enhedslisten synge rød-grønne julesange med et strejf af politik. Desuden er der kaffe, juice og pebernødder.

Annonce

Vi vil have begrønning i stedet for bilisme

Peter Hegner Bonfils (EL)
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce