Annonce
Sport

Enock Poulsen før titelkamp: -Jeg har aldrig været i bedre form

Selvtilliden er i top hos Enock Poulsen inden kampen om EU-titlen 15. juni i Randers. Foto: Michael Svenningsen
Enock Poulsen er helt klar til den kamp, der kan åbne vejen til det amerikanske marked. De seneste 12 uger har bragt ham i sit livs form.

Boksning: - Det er de bedste forberedelser jeg har haft i hele min karriere. Jeg har aldrig været bedre klar til en kamp end jeg er nu.

Sådan lyder den øjeblikkelige status fra Danmarks mest omtalte bokser lige nu. Lørdag 15. juni træder Enock Poulsen ind i ringen til kampen om titlen EU-mester i den europæiske bokseunion. En titel, der for alvor vil sende den 26-årige bokser helt op i det felt, han har arbejdet målrettet på at blive en del af. Indtil videre er det blevet til 10 sejre i 10 kampe for letvægteren, som er flere er blevet betegnet som den næste "Kessler".

I de seneste 12 uger har han forberedt sig på mødet med polske Michal Syrowatka. Han har blandt andre sparret mod russiske Petrus Ananyan, der er højere rangeret end danskerens kommende modstander. En sparringspartner, der har højnet Enocks niveau.

- Ved de første sparringer var han klasser bedre end mig, men i takt med, at jeg har vænnet mig til tempoet og er blevet skarpere, så har jeg kunne udbokse ham og det har givet en kæmpe selvtillid, at jeg kan gøre det mod en modstander, der faktisk er bedre end ham, som jeg skal op imod, siger Enock Poulsen.

- Sådan en oplevelse giver virkelig selvtillid. Jeg har skulle tage imod nogle hårde slag ved vores sparring, men de har ikke rigtigt bidt på mig og det vidner om, at kroppen er klar. Jeg lægger mig ikke bare ned. Det er godt at vide, når jeg står overfor karrierens hårdeste kamp, lyder det fra Enock Poulsen.

Annonce
Den seneste sparring har været på højt internationalt niveau, fortæller træner Thomas Povlsen. Foto: Michael Svenningsen

Alle sejl er sat

Træner Thomas Povlsen har også set en stigende formkurve og udvikling hos sin bokser over de seneste 12 uger.

- Alle sejl er blevet sat for at få Enock gjort helt klar til den her opgave. Det er en sindsygt dygtigt bokser, som han har trænet mod. Han har bare været lidt uheldig i sin egen karriere, siger Povlsen og fortsætter:

- Enock har skulle steppe op i hver eneste træning og er kommet så langt, at det nu er ham, der styrer slagets gang, når de har bokset. Du kan se, at han har fået en bedre timing og bedre fornemmelse af hvornår slagene kommer. Det vil uden tvivl gavne ham, at han har mødt en bokser på det her niveau og derfor ved hvordan det bliver, når der hele tiden er pres på fra en modstander, siger træneren, der betegner forberedelserne som nærmest perfekte.

- Det kunne ikke være bedre. Det er for det meste en umulig opgave at få en sparringspartner herop, som er så højt rangeret som Petrus Ananyan. Vi er heldige, at vi har fået ham, men det er også nødvendigt for at få Enock helt op i niveau, siger Thomas Povlsen.

De to boksere har gået både 12, 10, otte og seks runder mod hinanden. I den seneste uge har antallet været mindst, fordi kroppen er ved at være presset efter så lang tids intensiv træning.

Det er nu, at man skal passe på, at skaderne ikke kommer. Formen er dog lige, hvor den skal være.

- Enock har taget ture på løbebåndet, hvor han har skulle løbe 12 omgange af 800 meter på tre minutter, mens man har fulgt hans puls på tætteste hold. Han har klaret det uden problemer og det vidner om, at formen er der, siger Thomas Povlsen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Velforberedte indbrudstyve: Tog strømmen, brugte medbragt stige og klippede dyre lamper ned

Annonce