Annonce
Aarhus

Nyt forslag er dukket op: Er det løsningen på havnens udvidelses-udfordringer?

Selv om Aarhus Havn fylder en del, er den trængt på pladsen og planlægger derfor en udvidelse, der er upopulær hos mange, der synes, at udvidelsen spolerer udsigten over Aarhus Bugt. Det radikale byrådsmedlem, Metan Lindved Aydin, foreslår derfor, at havnen udvides cirka 12 kilometer mod vest med en såkaldt dry port ved Logistikparken i Årslev. Foto: Jens Thaysen
Radikalt byrådsmedlem foreslår "dry port" ved Logistikparken i Årslev. - Den kan løse havnens problemer med plads, mener Metin Lindved Aydin.

AARHUS: Anlæg en såkaldt dry port- en tør havn - ved Logistikparken i Årslev, og en del af Aarhus Havns plads-problemer vil være løst.

Det mener det radikale byrådsmedlem, Metin Lindved Aydin, og dem, der ikke ved, hvad en dry port er, behøver ikke rejse længere væk end Taulov.

Her ligger Taulov Dry Port - et 900.000 kvadratmeter stort transport- og logistikcenter tæt på motorvejsnettet, jernbanen, Fredericia Havn og Billund Lufthavn.

Annonce

"I Aarhus er der et sted, som er mere oplagt til en dry port end alle andre, og det er ved Logistikparken ved Årslev," skriver Metin Lindved Aydin i en pressemeddelelse.

For her ligger 380.000 kvadratmeter ubebygget grund i forbindelse med flere logistikterminaler og speditionsvirksomheder i umiddelbar nærhed til E45 og Herningmotorvejen.

Jernbanen går lige forbi

Og - ikke mindst: Jernbanen går lige forbi grunden og ender ved containerterminalen på havnen, så det på klimavenlig vis vil være muligt at transportere containere fra den våde havn til den tørre havn på togvogne.

Ifølge Metin Lindved Aydin består arealet ved Logistikparken af flere matrikler. Heraf ejes cirka 210.000 kvadratmeter af Aarhus Kommune. Andre 70.000 hektar ejer DSB, der vil opføre værksteder til fremtidens elektriske tog på arealet. Derfor vil der blive ført skinner ind på området.

Tilbage er et areal syd for værkstederne, som måske kan tages i anvendelse som dry port.

Her ved Logistikparken i Årslev foreslår det radikale byrådsmedlem, Metin Lindved Aydin, at man løser en del af Aarhus Havns pladsproblemer ved at opføre en dry port. En række pakhuse, hvorfra gods fra havnen kan videredistribueres. Kort: Metin Lindved Aydin

Mellem Rosbjergvej og motorvejen ligger yderligere 100.000 kvadratmeter, som ejes af Salling Group Ejendomme.

Annonce

Aarhus Bugt er dyrebar

"Om nogle af arealerne vil kunne afstås til brug for en dry port er ikke undersøgt, og det vil skulle forhandles i et lukket rum. Om det kan lykkes - who knows? Men princippet er ikke dumt," skriver Metin Lindved Aydin.

Aarhusbugten er en del af vores identitet og noget af det mest dyrebare, vi har

Metin Lindved Aydin, byrådsmedlem (R)

Han er ikke i tvivl om, at Aarhus Havn har kapacitetsmæssige udfordringer. Han er heller ikke i tvivl om, at det er nødvendigt at finde en løsning.

Det er de gule felter på kortet, Metin Lindved Aydin, foreslår som egnede til en dry port - en tør havn, der kan aflaste den våde havn cirka 12 kilometer østpå. Kort: Metin Lindved Aydin

"Men vi skal vare os for primært at tage rent økonomiske hensyn, for hvis vi gør det hver gang, væksten betinger en forandring, så bliver det på bekostning af andre værdier. Aarhusbugten er en del af vores identitet og noget af det mest dyrebare, vi har - og det vi gør nu, det er for evigt," skriver Metin Lindved Aydin som begrundelse for at udvide havnen 12 kilometer væk fra containerterminalen.

Aarhus Havns direktør, Thomas Haber Borch, ønsker ikke på nuværende tidspunkt at kommentere Metin Lindved Aydins forslag.

- Men jeg kan bekræfte, at processen og dialogen omkring en dry port er i gang med Aarhus Kommune, skriver Thomas Haber Borch i en mail til Århus Stiftstidende

Aarhus Havn er Danmarks største

  • Aarhus Havn er landets største erhvervshavn. Ikke mindst er havnen markant størst på containerområdet med en markedsandel på cirka 65 procent.
  • Havnen er desuden den største, offentlige bulkhavn. Det betyder, at en meget stor del af de danske forbrugsvarer kommer ind i landet via Aarhus Havn, ligesom en markant del af dansk eksport afskibes via havnens finmaskede net af sejlruter ud i hele verden.
  • Aarhus Havn er desuden en betydelig færgehavn, som årligt betjener ca. 1.300.000 personbiler og mere end 3 mio. passagerer.
  • Aarhus Havn ønsker at udvide Østhavnen med en Yderhavn på 105 hektar. Det svarer til 140 fodboldbaner.
Annonce
Sport For abonnenter

Tre teams er tilbage i kampen om det nye stadion i Aarhus: Disse mageløse stadioner har de arbejdet på tidligere

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Revy-grin tilbage i Smilets by: Aarhus får igen sin egen revy

Aarhus For abonnenter

Blufærdighedskrænkelse eller ej? Derfor er stripshow i Universitetsparken næppe strafbart

Alarm 112

Batteri-virksomhed brød pludselig i brand: Beredskabet var massivt til stede

Aarhus

Så slap betjentenes tålmodighed op: 29-årig bilist måtte gå hjem

Esbjerg Havn som Nato-knudepunkt er et klart signal til Rusland: - Det handler om at vise russerne, at det aldrig kan betale sig at gå i krig

Sport

Nyt Aarhus Stadion: Verdensberømte arkitekter med store stadioner på samvittigheden stadig med efter udskilningsrunde

Basketball For abonnenter

Se med her: Bakken Bears gik efter DM-guldet i kampen mod Svendborg Rabbits

Debat

Her findes ingen utidig snak om ældrebyrde: Seniorbofællesskabet Sonnesgården bygger de smukkeste broer mellem mennesker

Aarhus

Northside-direktør spåede godt billetsalg: Nu sælger festivalgæsterne deres billetter til spotpriser

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Aarhus

Se video og alle billederne: 3000 unge festede alkoholfrit i Grimhøj til kæmpe sidste skoledags-fest

AGF For abonnenter

Hvem skal være ny cheftræner i AGF? Se Stiftens 10 bud fra drømmetræneren til de frække outsidere

Aarhus

Napoli-tricks i Bispehaven: To mænd hoppede ind i kvindes bil, holdt hende som gidsel og stjal hendes tasker

Annonce