AARHUS: Anlæg en såkaldt dry port- en tør havn - ved Logistikparken i Årslev, og en del af Aarhus Havns plads-problemer vil være løst.
Det mener det radikale byrådsmedlem, Metin Lindved Aydin, og dem, der ikke ved, hvad en dry port er, behøver ikke rejse længere væk end Taulov.
Her ligger Taulov Dry Port - et 900.000 kvadratmeter stort transport- og logistikcenter tæt på motorvejsnettet, jernbanen, Fredericia Havn og Billund Lufthavn.
"I Aarhus er der et sted, som er mere oplagt til en dry port end alle andre, og det er ved Logistikparken ved Årslev," skriver Metin Lindved Aydin i en pressemeddelelse.
For her ligger 380.000 kvadratmeter ubebygget grund i forbindelse med flere logistikterminaler og speditionsvirksomheder i umiddelbar nærhed til E45 og Herningmotorvejen.
Jernbanen går lige forbi
Og - ikke mindst: Jernbanen går lige forbi grunden og ender ved containerterminalen på havnen, så det på klimavenlig vis vil være muligt at transportere containere fra den våde havn til den tørre havn på togvogne.
Ifølge Metin Lindved Aydin består arealet ved Logistikparken af flere matrikler. Heraf ejes cirka 210.000 kvadratmeter af Aarhus Kommune. Andre 70.000 hektar ejer DSB, der vil opføre værksteder til fremtidens elektriske tog på arealet. Derfor vil der blive ført skinner ind på området.
Tilbage er et areal syd for værkstederne, som måske kan tages i anvendelse som dry port.
Mellem Rosbjergvej og motorvejen ligger yderligere 100.000 kvadratmeter, som ejes af Salling Group Ejendomme.
Aarhus Bugt er dyrebar
"Om nogle af arealerne vil kunne afstås til brug for en dry port er ikke undersøgt, og det vil skulle forhandles i et lukket rum. Om det kan lykkes - who knows? Men princippet er ikke dumt," skriver Metin Lindved Aydin.
Metin Lindved Aydin, byrådsmedlem (R)Aarhusbugten er en del af vores identitet og noget af det mest dyrebare, vi har
Han er ikke i tvivl om, at Aarhus Havn har kapacitetsmæssige udfordringer. Han er heller ikke i tvivl om, at det er nødvendigt at finde en løsning.
"Men vi skal vare os for primært at tage rent økonomiske hensyn, for hvis vi gør det hver gang, væksten betinger en forandring, så bliver det på bekostning af andre værdier. Aarhusbugten er en del af vores identitet og noget af det mest dyrebare, vi har - og det vi gør nu, det er for evigt," skriver Metin Lindved Aydin som begrundelse for at udvide havnen 12 kilometer væk fra containerterminalen.
Aarhus Havns direktør, Thomas Haber Borch, ønsker ikke på nuværende tidspunkt at kommentere Metin Lindved Aydins forslag.
- Men jeg kan bekræfte, at processen og dialogen omkring en dry port er i gang med Aarhus Kommune, skriver Thomas Haber Borch i en mail til Århus Stiftstidende
Aarhus Havn er Danmarks største
- Aarhus Havn er landets største erhvervshavn. Ikke mindst er havnen markant størst på containerområdet med en markedsandel på cirka 65 procent.
- Havnen er desuden den største, offentlige bulkhavn. Det betyder, at en meget stor del af de danske forbrugsvarer kommer ind i landet via Aarhus Havn, ligesom en markant del af dansk eksport afskibes via havnens finmaskede net af sejlruter ud i hele verden.
- Aarhus Havn er desuden en betydelig færgehavn, som årligt betjener ca. 1.300.000 personbiler og mere end 3 mio. passagerer.
- Aarhus Havn ønsker at udvide Østhavnen med en Yderhavn på 105 hektar. Det svarer til 140 fodboldbaner.