Annonce
Debat

Er det rimeligt, at fjernvarmekunderne får takstforhøjelse på grund af letbanens etape 2?

Annonce

Læserbrev: Er det rimeligt, at fjernvarmekunderne pålægges en takstforhøjelse, fordi der er nogle, der vil have en letbane ned ad Vester Allé i Aarhus?

Knud N. Mathiesen (DF), byrådsmedlem i Aarhus. Privatfoto

Bliver etape 2 på letbanen en realitet, hvor fjernevarmerør ned ad Vester Allé skal opgraves og flyttes, blive regningen stor for fjernvarmekunderne, og er det rimeligt? Samtidig skal vi leve med et mastehelvede i midtbyen.

Letbanen er sat i bero på Aarhus Ø. Her er fornuften ved at sejre, nu må vi bare håbe, at også det vil ske ved etape 2.

Det er mange penge at spare ved vælge BRT-busser og almindelige el-busser. Så vil den kollektive trafik også have en chance for at kunne komme ud i hele kommunen.

Ved første etape brugte man 100 millioner for at flytte fjernvarmerør, og det kostede en gennemsnitshusstand 800 kr. i takststigninger.

Her ved etape 2 skal vi formentlig gange med tre til fire, da fjernvarmerørene på Vester Allé skal flyttes. En udgift på op mod 400 millioner og en regning, fjernvarmekunderne skal betale. Det kan blive en takstforhøjelse på op mod 3.000 kroner. Er det rimeligt for de familier, som formentlig aldrig kommer til at køre med en letbane i midtbyen?

Man kan bare vælge en anden løsning.


Husk på, når først det er en realitet, kan det ikke hjælpe at brokke sig, det skal man gøre nu, hvis man ønsker en anden form for kollektiv trafik end letbane.

Knud Mathiesen (DF)


Løsningen er enkel. Vi skal have BRT-busser på de store indfaldsveje og ringveje og almindelige el-busser i midtbyen, hvor det vil være en skandale med flere letbaneskinner.

Så skal vi heller ikke have det halve af midtbyen gravet op, ligesom det vil befri os for et mastehelvede i midtbyen.

Men tænk engang, at det kunne gå hen og blive en realitet, hvis ikke vi som århusianere siger fra. For husk på, når først det er en realitet, kan det ikke hjælpe at brokke sig, det skal man gøre nu, hvis man ønsker en anden form for kollektiv trafik end letbane. Man får mindst dobbelt så meget kollektiv trafik for de samme penge. Det i sig selv taler for en anden form for kollektiv trafik.

Hvis man vil være fornuftig, dropper man mere letbane til fordel for el-busser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Historisk løft til idrætten i Aarhus: Partier vil afsætte 25 millioner kroner om året til nye faciliteter

Aarhus

Tidligere ældrerådmand: Jette Skive løber fra sit ansvar for plejesvigt på Kongsgården

Aarhus

12-årige piger udsat for blotter: Bilist uden tøj kontaktede dem foran skolen

Annonce