Annoncørbetalt indhold

Er din virksomhed opmærksom på nye krav om kasseapparat og bogføringslov?

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

For en virksomhed er det utroligt vigtigt at holde styr på hvor meget, der bliver solgt, så det kan indberettes, og overskuddet kan gøres korrekt op. Men der er faktisk butikker i flere brancher i Danmark, der har fejl i deres salgsregistreringer, som betyder, at der ikke betales det rette beløb i skat. Det har folketinget nu forsøgt at lave om på. De har nemlig indført en ny lov, som medfører, at der skal anvendes digitale kasseapparater. Læs mere om, hvad det indebærer her nedenfor:


Annonce

Nye krav om kasseapparat

Først og fremmest er der lavet en ny lov om kasseapparater. Det er besluttet, at alle danske cafeer, værtshuse, diskoteker og andre brancher fra 1. januar 2024 skal have nye kasseapparater, som bliver forbundet til et digitalt salgsregistreringssystem. På den måde bliver alle salg noteret, og oplysninger bliver sendt skattemyndighederne. Det er faktisk meget i stil med det system, der blev indført i Sverige i 2010, som har givet den svenske stat hele 3 milliarder kroner mere i skatteindtægter end tidligere år. Er effekten den samme her i Danmark, er det altså ikke småpenge, der er tale om.


Ny bogføringslov på vej

Udover den nye lov om kasseapparater, er der også i øjeblikket en ny bogføringslov på vej, der pålægger firmaer at opbevare deres regnskaber digitalt - både originalfilen og en sikkerhedskopi. Det betyder altså, at bogføringen skal ske digitalt, hvilket kan betyde en omlægning af arbejdet, hvis dit firma kører bogføringen manuelt i øjeblikket. Med den nye lov om kasseapparat er det hensigten, at bogføringsprocessen bliver nemmere og mere fejlfri, fordi salgsregistreringssystemet kan automatisere en del af processen.


Sikrer mere gennemsigtighed på markedet

Hele formålet med de nye krav om kasseapparater og den nye bogføringslov er at gøre markedet mere gennemsigtigt, så der ikke snydes med regnskabstal og skatter. Med kasseapparatet forbundet til et digitalt salgsregistreringssystem er det langt hen ad vejen mere kompliceret at justere på oplysningerne, og fordi skattemyndighederne får dem, er det målet at komme fusk til livs. Erhvervsstyrelsen får samtidig flere beføjelser, så denne gennemsigtighed kan opretholdes. Når bogføringen skal digitaliseres, skal din virksomhed bruge et bogføringssystem. Her er det Erhvervsstyrelsen, der godkender de forskellige systemer samt fører en risikobaseret kontrol af dem, så du kan være sikker på, at dine tal er i sikre hænder. Men selvom det hele først træder i kraft i 2024, er der ingen grund til at vente til sidste øjeblik med omlægningen.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.